تولید پوشش نگه‌دارنده طبیعی برای افزایش ماندگاری تخم مرغ

تولید پوشش نگه‌دارنده طبیعی برای افزایش ماندگاری تخم مرغ
یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه زنجان موفق شد تا با تولید پوشش نگهدارنده که از نوع ماده طبیعی است، مدت زمان ماندگاری تخم مرغ را افزایش دهد.

ایمان شهابی‌قهفرخی اظهار کرد: در میان مواد غذایی مورد استفاده توسط انسان، تخم‌مرغ به دلیل میزان بالای پروتئین، اسیدآمینه‌های ضروری و ویتامین‌های محلول در چربی، از کیفیت تغذیه‌ای ویژه‌ای برخوردار است؛ از این‌رو کنترل کیفیت و بهداشت این ماده غذایی، بلافاصله بعد از تخم‌گذاری حائز اهمیت است.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در تخم‌مرغ مقداری آب و گاز دی‌اکسیدکربن وجود دارد که موجب حفظ کیفیت و تازگی تخم‌مرغ می‌شود. این دو جزء، طی دوره نگهداری تخم‌مرغ از منافذ موجود در پوسته خارج شده و به ‌این‌ترتیب کیفیت تخم‌مرغ افت می‌کند.

وی در توضیح نحوه این پژوهش، گفت: در این پژوهش به‌منظور جلوگیری از خروج آب و گاز دی‌اکسید کربن موجود در تخم‌مرغ، از روش پوشش‌دهی سطح تخم‌مرغ با محلول نشاسته - اسید اولئیک در جهت افزایش کیفیت و ماندگاری آن استفاده شد. مدت ماندگاری تخم‌مرغ حدود ۳۰ روز است و این موضوع چالش‌هایی را در تنظیم بازار تخم‌مرغ و صادرات آن ایجاد می‌کند.

این محقق ادامه داد: هر سال حدود ۹۰ میلیارد تومان زیان به دلیل افت وزنی تخم‌مرغ در فرآیند تولید، ذخیره‌سازی و توزیع در کشور، متوجه مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و شبکه توزیع می‌شود، چون به دلیل منافذی که در پوسته تخم‌مرغ وجود دارد، به‌طور میانگین در شرایط آب و هوایی مختلف، حدود ۱۰ درصد افت وزنی و افت کیفیت در آن رخ می‌دهد.

دانشیار شاخه علوم و صنایع غذایی دانشگاه زنجان با اشاره به تولید تخم‌مرغ، بیان کرد: پوشش نگهدارنده تخم مرغ که در دانشگاه زنجان موفق به تولید آن شدیم، می‌تواند مانع بروز مشکل افت وزنی و کیفی تخم‌مرغ شود، این پوشش نگهدارنده (پایا پوش) هزینه‌های نگهداری تخم‌مرغ در انبار را تا حدود هشت برابر کاهش داده و کیفیت تخم‌مرغ را تا حدود دو ماه همانند محصول تازه حفظ کند.

شهابی‌قهفرخی با اشاره به اخذ گواهی ثبت اختراع و اعتبار سنجی علمی از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی همچنین گواهی مصرف از دامپزشکی و سازمان غذا و دارو به عنوان محصول دانش بنیان، گفت: این پژوهش حاصل یک کار تیمی و در قالب چند پایان نامه به مرحله اجرا رسیده است.

عضو هیئت علمی گروه علوم و صنایع غذایی دانشگاه زنجان خاطرنشان کرد: این پوشش نگهدارنده می‌تواند در انواع خطوط سورتینگ و بسته‌بندی تخم‌مرغ و مزارع مرغ تخم‌گذار استفاده شود و در هر ماه سود تولیدکننده‌ها و صادرکنندگان تخم‌مرغ را تا بیش از ۱۰ درصد افزایش دهد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com