تولید واکسن گامبورو برای نخستین بار در ایران

تولید واکسن گامبورو برای نخستین بار در ایران

عبدالحسین دلیمی در گفت‌وگو با فارس، افزود: بیماری گامبورو به عنوان مهم‌ترین بیماری در جمعیت طیور یا همان ایدز مرغی شناخته می‌شود که سالانه یک و نیم تا 2 میلیارد دوز از این واکسن وارد کشور می‌شود که با توجه به شدت‌های مختلف هر دوز 2 تا 3 تومان ارزش دارد، یعنی سالانه 4 تا 6 میلیارد تومان یا حدود 4 تا 6 میلیون دلار صرف واردات این واکسن می‌شود.
رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی افزود: از 2 سال پیش 2 تیم جداگانه برای تولید این واکسن مأموریت گرفتند و مقرر شد، هر کدام زودتر به دانش فنی تولید این واکسن برسند، جایزه قابل توجهی می‌گیرند.
دلیمی گفت: دانش فنی تولید واکسن گامبورو در اختیار معدود کشورهای اروپایی مانند فرانسه، هلند، آلمان و آمریکا قرار دارد و دانشمندان ایرانی به این دانش فنی دست یافته‌اند.
رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی افزود: خوشبختانه هر دو تیم تحقیقاتی توانستند، به طور جداگانه به دانش فنی تولید این واکسن دست پیدا کنند و کیفیت واکسن تولید شده در سازمان دامپزشکی کشور جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسید.
دلیمی خاطرنشان کرد: بیماری ویروسی گامبورو سیستم دفاعی و ایمنی پرنده را از بین می‌برد و باعث ابتلا به مرغ به انواع بیماری‌ها می‌شود و سوش‌ها و واریته‌های مختلف این بیماری در دنیا وجود دارد که ویروس بسیار پیچیده‌ای است، اما محققان کشورمان توانستند این واکسن را تولید و از مرحله آزمایشگاهی به مرحله پایلوت و سپس مرحله صنعتی‌سازی برسانند و برای تولید انبوه هیچ مشکلی وجود ندارد.
وی افزود: این واکسن در مزارع پرورش طیور مورد آزمون قرار گرفت و نتایج مطلوبی به دست آورد که در سازمان دامپزشکی ایران نیز به ثبت رسید.
رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی افزود: با توجه به موفقیت هر دو تیم تحقیقاتی قرار است، جایزه قابل توجه و مناسبی به این محققان برای موفقیت در این واکسن اهدا شود.
دلیمی افزود: برای تولید انبوه واکسن گامبورو مرغی نیاز به آزمایشگاه مجهزی است که برای احداث آن حدود 3 میلیارد تومان اعتبار است که از طریق ریاست جمهوری یک میلیارد تومان آن تأمین شده و از طرف مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی نیز 2 میلیارد تومان تامین خواهد شد و امیدواریم تا نیمه سال این آزمایشگاه تجهیز و راه‌اندازی شود.
رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این آزمایشگاه تولید واکسن به اندازه نیاز کل کشور انجام خواهد شد و ایران از واردات واکسن گامبورو بی‌نیاز و در جرگه کشورهای معدود تولیدکنندگان آن قرار می‌گیرد.
 

 
کلمات کلیدی واکسن تولید گامبورو
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com