تولید مرغ سبز در هرمزگان

تولید مرغ سبز در هرمزگان
رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: استان هرمزگان با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی واقلیمی خود پتانسیل مناسبی جهت پرورش طیور صنعتی خصوصا مرغ گوشتی دارد.
مهندس علینقی صالحی گفت: قریب به دو دهه است که تولید محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک به شکل پررنگی طبقه بندی و مطرح می شود و برای اینکه برای مصرف کننده اطمینان خاطر ایجاد شود از شیوه های متفاوتی استفاده می شود که یکی از انها استفاده از بر چسب و مجوز ویژه است. این بر چسب به مصرف کننده این نکته را متصور می کند که با مصرف این محصول میزان انباشت مواد انتی بیوتیک در کبد مرغ کمتر خواهد شد و پس از تغذیه از این مرغ میزان انباشتگی آنتی بیوتیک در کبد انسان نیز کاهش و به تبع آن در درمانها برای بیماری مانند سرماخوردگی نیاز به آنتی بیوتیک کاهش می یابد. تعریف مرغ بدون آنتی بیوتیک عبارت است از گوشت مرغ نیمچه گوشتی که تا سن کشتار که براساس شرایط مرغ متغییر است( سن 45 روزگی) که در واحدهای پرورش مرغ به شیوه صنعتی پرورش یافته است و در طول دوره پرورش از هیچ نوع آنتی بیوتیکی چه به صورت تزریقی,آشامیدنی و یا در دان مصرفی استفاده نشده است .با توجه باینکه جوجه ها در طول دوره پرورش در معرض خطر آلودگی به بیماریهای گوناگون می باشند و به دنبال آن سرمایه مرغدار نیز شامل ریسک می باشد بایستی بررسی پارامترهای تولید مانند ضریب تبدیل, افزایش وزن و بازده اقتصادی صورت پذیرد
وی اضافه کرد: تولید محصول سالم رسالت سازمان جهاد کشاورزی استان می باشد به همین دلیل از سال 1389 تولیدو پرورش مرغ بدون استفاده از آنتی بیوتیک و بهبود مدیریت پرورش در دستور کار قرارگرفت و به همین دلیل اجرای پرژه هایی مانند بهینه سازی سالنهای مرغداری و نصب داکت در راستای تولید مرغ سبز جهت دهی شد.
مهندس صالحی ابراز داشت: در سال 1391 به شکل آزمایشی یک واحد مرغداری در روستای دزک شهرستان بندر عباس که با دستورالعمل تولید مرغ سبز تطابق داشته (برای این تطابق این سازمان قریب به 60 میلیون ریال هزینه نموده است )انتخاب و در مورخه 29/4/91 15000 قطعه جوجه ریزی نمود و در طول مدت پرورش سه مرحله 20-15 روزگی 35-25 روزگی و پایان دوره نمونه گیری گردید نمونه ها پس از طی مراحل آزمایشگاهی تایید یا عدم تایید آن اعلام می گردد. لذا در هر مرحله که در نمونه آنتی بیوتیک مشاهده گردد از طرح مرغ سیز خارج می شود اما اگر جواب آزمایش نشان دهنده عدم وجود آنتی بیوتیک باشد مجوز کشتار در بسته بندی مرغ سبز را دریافت خواهد کرد و مرغدار مجاز است به بازار عرضه نماید. کشتارگاهی که در این مرحله قرار است همکاری نماید کشتارگاه درتوجان طیور است. حدود گوشت تولیدی در این مرحله 23 تن که 2000 ریال گران تر از مرغ معمولی بوده که قرار است در مدت سه روز از تاریخ 23/6/91کشتار گردد البته لازم به ذکر است در این مرحله هزینه آزمایشگاهی را اداره کل دامپزشکی متقبل شده است اما در کل به عهده مرغدار است. بدیهی است میزان استقبال مردم از این گونه تولیدات میزان انگیزه تولید کنندگان را افزایش می دهد . در این مدت امکانات مورد نیاز جهت تولید بیشتر و همچنین میزان هزینه کرد و ریسک پذیری مورد ارزیابی قرار می گیرد و بنا است به تدریج به سمت گسترش فرهنگ مرغ سبز گام برداریم.
وی در پایان اضافه کرد:با توجه به سیستم بسته پرورش طیور در استان باعث گردیده روزبروز شاهد افزایش تعداد واحدهای مرغداری و افزایش میزان تولید گوشت مرغ در استان به نحوی که اکنون 260 واحد مرغداری به ظرفیت اسمی 5 میلیون قطعه در دوره رسیده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com