تولید مرغ سبز باید با مجوز دامپزشکی باشد/ انتقاد از توزیع مرغ منجمد توسط دولت

تولید مرغ سبز باید با مجوز دامپزشکی باشد/ انتقاد از توزیع مرغ منجمد توسط دولت
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی همدان با بیان اینکه تولید مرغ سبز باید با مجوز دامپزشکی باشد، گفت: به دلیل توزیع مرغ منجمد ما منتقد دولت هستیم، باید دولت سیاست منطقی‌تری را در پیش بگیرد.
به گزارش فارس از همدان، داوود شعبانلو ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به آستانه فرارسیدن ماه رمضان و نیاز به به تهیه اقلام مصرفی مردم، اظهار کرد: مصرف برخی از اقلام به ویژه مرغ طی چند سال اخیر جایگاه قابل قبولی را در سبد خانوار مردم داشته است.
وی با اشاره به نوسانات زیاد قیمت برخی از محصولات کشاورزی طی سال‌های اخیر، گفت: متأسفانه عدم تنظیم بازار باعث شد در 11 ماه سال 93 مرغداران با ضرر زیادی مواجه شوند و فقط در یک ماه پایانی سال قیمت مرغ بالا رود.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی همدان با بیان اینکه دولت سیاست اشتباه در تنظیم بازار دارد، گفت: برابر قانون، تنظیم بازار به عهده دولت است که متأسفانه رو‌ش‌ها و ابزار کار صحیحی را در این موضوع ندارد.
وی با اشاره به قیمت مرغ گرم که به طور میانگین امروز 5 هزار و 890 تومان به فروش می‌رسد، تصریح کرد: مرغ در همه استان‌ها در سال گذشته، 6 هزار و 790 تومان به فروش می‌رسید.
شعبانلو با اشاره به وفور مرغ و قیمت حداقلی آن در بازار، افزود: متأسفانه با این وضعیت شاهد توزیع مرغ منجمد از سوی دولت در آستانه ماه رمضان خواهیم بود.
وی عنوان کرد: این امر به صنعت مرغداری آسیب وارد می‌کند چراکه باعث خارج شدن تعدادی از مرغداران از عرصه مرغداری و در نتیجه افزایش مجدد قیمت مرغ خواهد شد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی همدان با بیان اینکه به دلیل توزیع مرغ منجمد ما منتقد دولت هستیم، افزود: باید دولت سیاست منطقی‌تری را در پیش بگیرد.
وی از ذخیره 110 هزار تن مرغ منجمد از سوی دولت در سطح کشور خبر داد و گفت: این موضوع از سوی شرکت پشتیبانی با احتساب پنج درصد از تولید کشور طی سه ماه اخیر را شامل می‌شود.
شعبانلو با بیان اینکه بیش از 200 هزار تن تولید گوشت مرغ در خردادماه انجام شده است، افزود: در این ماه استان 2 میلیون و 330 هزار قطعه جوجه‌ریزی داشته است.
وی با بیان اینکه 40 درصد از تولیدات استان به سایر استان‌ها صادر می‌شود، افزود: آنچه ما تحویل دولت می‌دهیم مرز یک کیلو تا 1800 کیلو است و مقدار صادرات برای دولت نیز رعایت می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی همدان با اشاره به صادرات مرغ همدان به کشور عراق برای نخستین بار در سال گذشته، عنوان کرد: مبدأ صادراتی همدان نبوده و از طریق یکی از استان‌ها این امر صورت گرفته است.
وی با اشاره به مشکلات زیرساختی در بحث صادرات مرغ از استان، گفت: کشتارگاه‌های استان مجهز به حداقل‌های زیرساختی نیستند.
شعبانلو از صادرات 80 درصد گوشت مرغ کشور به عراق خبر داد و افزود: دولت بدون رعایت استانداردها در بحث مرغ منجمد آسیب خواهد دید و باید قیمت کف سقف تعیین شود.
وی با اشاره به اینکه پیشنهاد اتحادیه به قیمت سقف 7 هزار و 500 تومان برای مرغ گرم است، افزود: قیمت کارشناسی مرغ کشتار شده 4 هزار و 500 تومان و قیمت مرغ زنده 3 هزار و 980 تومان است.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی همدان با بیان اینکه قیمت مرغ گرم در بازار کارشناسی شده نیست، یادآور شد: باید الگوگیری از کشوهای موفق در این زمینه مدنظر قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه ذخیره‌سازی تنها راه کنترل بازار نیست و باید مشوق‌هایی را داشت، افزود: دولت باید نظارت کلی و خط مشی را داشته باشد.
شعبانلو ادامه داد: دولت باید ذخیره‌سازی را با هدف صادرات انجام دهد و اگر حاضر به واگذاری مسئولیت به تشکل‌ها نیست حداقل باید سیاست خود را با رویکرد صادرات و بازاریابی پیش ببرد.
وی با اشاره 600 هزار تن مرغ مورد نیاز کشو عراق در سال، گفت: این در حالی است که ما در سال 100 تا 200 هزار تن مازاد مرغ داریم.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی همدان با اهمیت به عدم مداخلات بی‌مورد دولت در تنظیمات بازار افزود: فرا رسیدن ماه رمضان مقطع مناسبی برای عرضه مرغ در ابزار نیست چراکه سال گذشته شاهد این جریان بودیم و مرغ‌های منجمد با تاریخ مصرف کوتاه به بازار عرضه می‌شد.
وی با بیان اینکه اکنون نرخ‌شکنی به نفع مردم و تولیدکنندگان نیست، خاطرنشان کرد: تنظیم بازار بحرانی‌ترین نقطه محصولات کشاورزی است و این زمانی موفق خواهد بود که مسئولیت را با امکانات لازم به تشکل‌ها واگذار کنند.
شعبانلو تصریح کرد: بی‌اعتمادی به تشکل‌ها افزایش بار مالی را برای دولت به همراه دارد.
وی با بیان اینکه دامپزشکی به انواع مختلف هزینه‌ای را به مرغداران تحمیل می‌کند، افزود: تهیه پروانه، تست آب مرغداری و منطقه، حمل مرغ در پایان دوره و نیز اخیراً الزام به حضور مسئولان بهداشتی در مرغداری هزینه‌های زیادی را به مرغداران تحمیل کرده است.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی توجه به صنعت مرغ را در کنار سلامت مرغ‌ها مهم دانست و افزود: مرغداران حضور مسئولان بهداشتی در مرغداری را تشریفاتی می‌دانند چرا که هر واحد مرغداری پزشک خود را دارد.
 شعبانلو با اشاره به نگرانی مرغداران در خصوص ریزگردها، بیان کرد: در استان‌های غربی از جمله همدان ریزگردها عوامل مهم انتقال بیماری تنفسی از جمله برونشیت هستند.
وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی به نظر می‌رسد به هر شکلی مأموریت بالا بردن منابع مالی دولت را برعهده دارد، با انتقاد به این روش، گفت: بر اساس قانون 81 مالیات مستقیم کشاورزی، کشاورزان از مالیات معاف هستند و همچنین بر اساس قانون 83 تشکل‌ها نیز از مالیات معاف شده‌اند.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی همدان با بیان اینکه متأسفانه سازمان امور مالیاتی به هر روشی به دنبال جریمه‌ تشکل‌ها و مرغداران است، افزود: قانون ما را معاف کرده اما سازمان امور مالیاتی با افکار و روش‌های خود و به روش ظاهراً قانونی جرایمی را برای اتحادیه مرغداران در نظر می‌گیرند.
* امور مالیاتی، اداره کار، تأمین اجتماعی قوانین ضد تولید و کار دارند
وی با بیان اینکه نهادهایی مانند سازمان امور مالیاتی، اداره کار، تأمین اجتماعی قوانین ضد تولید و کار دارند، افزود: تولیدکنندگان و کارفرمایان هیچ‌گونه رضایتی از آنها ندارند چراکه دفاع یک سویه از کارگر به نفع جامعه نیست و این موضوع باعث بی‌اعتمادی خواهد شد.
شعبانلو افزود: حسابرسی سازمان تأمین اجتماعی به روز نیست چراکه طی 10 سال اخیر مدیران عامل و ترازنامه‌ و... ثابت نمانده‌اند.
وی از وجود 497 واحد گوشتی دارای پروانه در استان خبر داد و افزود: سالانه 74 هزار تن گوشت مرغ در استان تولید می‌شود که 40 درصد آن مازاد استان است.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی همدان با بیان اینکه همدان از لحاظ تولید گوشت مرغ یازدهمین استان است، افزود: عمده بازار استان پایتخت بوده است.
وی با اشاره به مصرف سرانه گوشت مرغ در استان به ازای هر نفر 25 کیلوگرم، یادآور شد: این میزان نزدیک به میانگین کشوری است.
شعبانلو با اشاره به اینکه ایران از لحاظ تولید ششمین کشور تولیدکننده گوشت مرغ است، گفت: اخیراً جهاد کشاورزی زنجیره تولید را راه‌اندازی کرده که متأسفانه خط تولید را در نظر نگرفته است در صورتی که این امر می‌تواند 40 تا 50 واحد را مشمول این زنجیره کند.
وی با بیان اینکه این موضوع انحصارگری را به دنبال دارد گفت: به جای زنجیره تولید باید زنجیره تأمین فراهم شود چراکه زنجیره تأمین زنجیره تولید را هم در نظر خواهد گرفت.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی همدان با اشاره به نقدینگی به عنوان دومین مشکل مرغداران خاطرنشان کرد: این امر باعث وابستگی مرغداران به بازارهای نامتعارف شده است.
وی با انتقاد به روش به کارگرفته شده در هدفمندی یارانه‌ها، افزود: قرار بود یارانه‌ها هدفمند شوند نه اینکه اهداف اقتصادی واحدهای تولیدی به حاشیه برود.
شعبانلو با اشاره به اینکه اصلاح واحدهای تولیدی با سهم ناچیز انجام شده است، گفت: طی هشت سال اخیر بیش از نصف ظرفیت واحدهای موجود یعنی 8 هزار و 300 هزار قطعه ظرفیت استان بوده که در چند سال گذشته 5 میلیون قطعه در قالب پروانه تأسیس جدید صادر شده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه تولید مرغ سبز باید مجوز دامپزشکی را داشته باشد، گفت: در این گونه مرغ‌ها به هیچ وجه از آنتی‌بیوتیک استفاده نمی‌شود.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی همدان در پایان با بیان اینکه فعلاً فرهنگ مصرف مرغ سبز در استان وجود ندارد، افزود: مرغداران با این وضعیت ترجیح می‌دهند تولیدات قبل را داشته باشند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com