تولید مرغ در سمنان با ایجاد صنایع تبدیلی تا 30 درصد افزایش می یابد

تولید مرغ در سمنان با ایجاد صنایع تبدیلی تا 30 درصد افزایش می یابد
رئیس سازمان جهادکشاورزی سمنان از وجود ظرفیت افزایش 30 درصدی تولید مرغ در این استان خبر داد و گفت: چنانچه زنجیره تولید تکمیل و صنایع تکمیلی و واحدهای فرآوری در این استان ایجاد شود، می توانیم تولید مرغ در استان سمنان را بیش از 30 درصد افزایش دهیم.
سیدحسن میرعماد در نخستین همایش تخصصی صنعت مرغ استان سمنان در مجتمع رفاهی شهید کلاهدوز شهمیرزاد، از وجود 35 واحد مرغ تخم گذار در این استان خبر داد و افزود : این واحدها ظرفیت تولید یک میلیون و 772 هزار و 500 قطعه را در هر دوره دارند.
وی از ظرفیت تولید 10 هزار تنی تخم مرغ در استان خبر داد و اظهار داشت: با توجه به تولید مازاد تخم مرغ در این استان، امسال برای نخستین بار شاهد صادرات تخم مرغ استان به خارج از کشور بودیم.
رئیس سازمان جهادکشاورزی سمنان با اشاره به ظرفیت صادرات مرغ در استان از تولید نشدن مرغ سایز استاندارد به عنوان مهم ترین مانع صادرات مرغ یادکرد و گفت: اگر واحدهای تولیدی به سمت تولید مرغ سایز که بین یک کیلو و 200 گرم تا یک کیلو 800گرم وزن دارد، بروند، به تدریج امکان صادرات مرغ فراهم می شود.
میرعماد با اشاره به متوسط وزن مرغ تولیدی یادآور شد: در زمان حاضر وزن مرغ ها در این استان حدود 2.5 کیلوگرم است که با سایز استاندارد فاصله دارد بنابراین باید مصرف مرغ با سایز استاندارد در استان و کشور فرهنگ سازی شود.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان همچنین به فعالیت پنج واحد مرغ مادر گوشتی و یک واحد اجداد مرغ گوشتی در استان اشاره و اضافه کرد: این واحدها به ترتیب ظرفیت تولید 230 هزار قطعه و 13 هزار قطعه در هر دوره را دارند.
وی، با اشاره به اهمیت صنعت طیور در جهان، از امنیت غذایی به عنوان یکی از مهم ترین اهداف دولت ها در همه جای دنیا یاد کرد و گفت: سهم طیور از مرغ و تخم مرغ گرفته تا شترمرغ، بلدرچین، کبک در سفره مردم در همه جای دنیا و از جمله در کشور ما رو به افزایش است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به اهمیت پروتئین در سبد غذایی خانوارها، از مرغ و تخم مرغ به عنوان یکی از مهم ترین منابع تامین پروتئین نام برد و افزود: تولید و مصرف مواد پروتئین دار و از جمله مرغ و تخم مرغ در سطح بین المللی روزبه روز در حال افزایش است.
میرعماد اظهار کرد: بین 70 تا 75 درصد از وزن طیور را وزن لاشه آن تشکیل می دهد در صورتی که این رقم در دام هایی نظیر گاو و گوسفند حدود 50 درصد است ، تولید این نوع از پروتئین ها مقرون به صرفه تر است و با توجه به نیاز روزافزون جمعیت دنیا به این ماده غذایی، تولید و اقبال به این صنعت نیز همواره رو به تزائد است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان، از صنعت تولید طیور به عنوان دومین صنعت اشتغال زا بعد از صنعت خودرو سازی نام برد و با اشاره به گستردگی صنعت طیور در سمنان گفت: استان سمنان سالانه 60 هزار تن تولید مرغ و تخم مرغ دارد.
میرعماد با اشاره به وجود 461 واحد مرغ گوشتی در این استان تصریح کرد: این واحدها سالانه 25 میلیون و 600 هزار قطعه جوجه ریزی و در هر دوره 9 میلیون و 836 هزار قطعه جوجه ریزی می کنند.
وی ادامه داد: واحدهای مرغ گوشتی در استان سمنان سالانه به تنهایی 49 هزار و 600 تن مرغ تولید می کنند.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان گفت: وزارتخانه جهادکشاورزی به منظور مدیریت تولید و کنترل بازار ظرفیت جوجه ریزی 2 میلیون و 226 هزار قطعه ای را برای واحدهای مرغداری در استان سمنان در نظر گرفته است.
میرعماد در ادامه هم افزایی بین نهاد های دولتی و بسیج سازندگی و بسیج و تامین هزینه های برگزاری این همایش توسط بخش خصوصی را از ویژگی های آن دانست و گفت: برگزاری دو کارگاه آموزشی تخصصی 'فرآوری و صادرات مرغ و تخم مرغ' و 'تکنولوژی و تولید در صنعت طیور' از دیگر ویژگی های این همایش است.
وی سهم اشتغال بخش کشاورزی استان سمنان را 9/17 در صد اعلام کرد و گفت : کل ارزش محصولات کشاورزی استان چهار هزار و 600 میلیارد تومان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تقویت زنجیره تولید قبل،حین و بعد از تولید، گاز رسانی به مرغداری ها، مدیریت تولید مبتنی بر صادرات(رعایت سایز)، توسعه صادرات مرغ و تخم مرغ، تاکید بر کاهش هزینه تولید و تقویت تشکل های صنعت مرغ و تخم مرغ را از سیاست های جهادکشاورزی عنوان کرد.
وی استقرار نیافتن زنجیره تولید در صنعت مرغ، مشکلات تولید مرغ سایز، بالا بودن هزینه تولید، مسائل صادراتی و چالش فرآوری در صنعت مرغ را از چالش ها و مسائل و مشکلات صنعت مرغ استان برشمرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com