تولید مرغ به بیش از یک میلیارد تن افزایش می یابد

تولید مرغ به بیش از یک میلیارد تن افزایش می یابد

به گزارش ایلنا، بر اساس آمارهای معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی در ابتدای دهه هفتاد تولید گوشت مرغ در کشور معادل 420 هزار تن بوده که این تولید 2/31 درصد از کل گوشت تولیدی کشور را شامل می‌‏شود.
طبق این گزارش در پایان سال 83 میزان تولید گوشت مرغ در کشور به رقم 152/1 میلیون تن رسیده و این نشان‌‏دهنده سهم 50 درصدی از کل گوشت تولیدی کشور است.
بر اساس این گزارش، میزان تولید گوشت مرغ در سال 84 به حدود 237/1 میلیون تن رسیده و پیش‌‏بینی می‌‏شود تا پایان سال 85 تولید گوشت مرغ در کشور به میزان 360/1 میلیون تن برسد که این میزان نشان دهنده 320 درصد رشد تولید مرغ در کشور طی 15 سال اخیر است.
بنابراین گزارش، بر اساس همین آمار، سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور طی سال‌‏های 70 تا 82 از 5/7 به 6/16 کیلوگرم رسیده و بر اساس پیش‌‏بینی تولید در سال 85، میزان سرانه تولید گوشت مرغ در سال جاری از مرز 19 کیلوگرم در سال فراتر می‌‏رود، یعنی طی 15 سال گذشته سرانه تولید گوشت مرغ در کشور در حدود 7/2 برابر شده است.
گفتنی است؛ در زمینه تولید گوشت مرغ در کشور برنامه‌‏ای تحت عنوان طرح جامع ساماندهی و توسعه صنعت طیور در دست تدوین است که بر اساس آن، تولید گوشت مرغ در کشور باید در سال 1393 به 195/2 میلیون تن برسد.
این گزارش حاکی است؛ تولید گوشت مرغ در کشور در سال جاری به یک میلیارد و 360 میلیون تن می‌‏رسد.
بر اساس این گزارش، کل واحدهای مرغداری فعال در سطح کشور بالغ بر 168 هزار و 55 واحد است، ضمن آنکه ظرفیت ایجاد شده در مرغداری‌‏ها اعم از تولید گوشت و تخم‌‏مرغ معادل 5/280 میلیون قطعه است.
این گزارش می‌‏افزاید؛ به جز ظرفیت‌‏های موجود تعدادی واحد غیرمجاز نیز در سطح کشور است که شامل 22 هزار و 42 واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت 16 میلیون قطعه و 70 واحد مرغ تخم‌‏گذار به ظرفیت 798 هزار و 500 قطعه است.
طبق این گزارش، بر اساس برآورده‌‏های انجام شده جمع کل سرمایه‌‏گذاری‌‏های انجام شده در تولید گوشت مرغ و تخم‌‏مرغ معادل 8/29 هزار میلیارد ریال بوده، همچنین درصد مرغداری‌‏هایی که مالکیت آنها در اختیار دولت است، نسبت به کل جامعه 6/2 درصد است و با این وصف می‌‏توان گفت؛ 97 درصد واحدها به بخش خصوصی تعلق دارد.
گفتنی است؛ آمارها نشان می‌‏دهد در سال 82 بالغ بر 6/2 میلیون تن ذرت و 750 هزار تن سویا برای خوراک طیور وارد شده است
این گزارش می‌‏افزاید؛ مقایسه انجام شده بین قیمت‌‏ها نشان می‌‏دهدکه طی سال‌‏های گذشته قیمت این نهاده‌‏ها در بازارهای جهانی و داخلی رشد قابل توجهی داشته به طوری‌‏که مقایسه قیمت‌‏های سال 73 با قیمت‌‏های سال 82 نشان می‌‏دهد که بهای ذرت 286 درصد و سویا 328 درصد رشد کرده ضمن آنکه قیمت مرغ زنده نیز 387 درصد افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش، در مدت زمان مذکور قیمت گوشت مرغ برای مصرف‌‏کننده به میزان 287 درصد رشد کرده است.
طبق این گزارش، فرآیند تنظیم بازار گوشت مرغ در کشور از سال 81 بر اساس پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی بر عهده شرکت پشتیبانی امور دام قرار گرفت و این شرکت موظف شد؛ در جهت کاهش قیمت اقدام به خرید مرغ کند و در زمانی که قیمت‌‏ها افزایش یافت مرغ ذخیره شده را عرضه کند تا بدین وسیله تعادل را در بازار حفظ کند.
به گزارش نشریه برنامه، در ابتدای ابلاغ این برنامه به شرکت پشتیبانی امور دام میزان ذخیره‌‏سازی‌‏ها معادل 20 هزار تن پیش‌‏بینی شد، ولی در سال 83 با تشدید شرایط رکود در بازار تولید، میزان ذخایر گوشت مرغ به 30 هزار تن افزایش یافت.
بنابراین گزارش، دولت باید ضمن بازنگری فرآیند موجود راهکار مناسبی برای تنظیم بازار اتخاذ کند که در خصوص این راهکار مدیریت عرضه می‌‏تواند نقش موثرتری را ایفا کند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com