تولید لبنیات در دست‌اندازهای تخصیص نهاده‌ دامی!

تولید لبنیات در دست‌اندازهای تخصیص نهاده‌ دامی!
مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران صنعتی استان مرکزی گفت: در صورت عدم تخصیص ارز مرجع برای واردات نهاده‌های دامی و ورود این محصولات با ارز 2470 تومان نه تنها قیمت نهاده‌ها دو برابر می‌شود بلکه قیمت شیر و محصولات لبنی نیز دو برابر شده و تولید دچار چالش می‌شود.
محمد علی عبداللهی از تولید روزانه 800 تن شیر در این استان خبرداد و افزود: از این میزان 31 درصد به صورت صنعتی و 70 درصد به صورت سنتی تولید می‌شود.
عضو هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان مرکزی سرانه مصرف شیر در استان را سالانه 120 کیلو عنوان کرد و گفت: دو برابر مصرف جمعیت استان تولید شیر صورت می‌گیرد و از جمله استان‌هایی هستیم که شیر تولیدی‌مان به دیگر استان‌ها نیز صادر می‌شود.
عبداللهی تخصیص نهاده‌های دامداران را از مهمترین چالش‌های این بخش عنوان کرد و گفت: بعد از حذف یارانه‌ها قیمت شیر شیب تندی به خود گرفت و به صورت میانگین ماهانه 40 تومان افزایش پیدا کرد به طوری که از 445 تومان به هزار و 150 تومان رسید.
وی با اشاره به تعهد دولت بعد از حذف یارانه‌ها مبنی بر عدم دخالت در بازار تصریح کرد: دولت برای اینکه قیمت محصولات لبنی در سبد خانوار تغییری پیدا نکند خواستار کنترل قیمت شد تا نهاده‌ها را با قیمت ثابت به دامداران تحویل دهد و دامداران نیز شیر را با قیمت ثابت به کارخانجات بفروشند.{tor_sutitle}اگر دولت به تعهد خود مبنی بر تأمین نهاده‌های دامی به دامداران با قیمت ثابت عمل نکند دامداران مجبورند نهاده‌ها را با قیمت آزاد بخرند در نتیجه قیمت شیر و محصولات لبنی افزایش می‌یابد{/tor_sutitle}
مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران صنعتی استان مرکزی افزود: در نهایت با توافق دولت، دامداران و صنایع لبنی، قیمت شیر از مهرماه 91 تا شب عید 92 عملا تغییری نکرد، اما یکباره شب عید قیمت‌ها افزایش یافت و با وجود اینکه دولت تعهد کرده بود نهاده‌ها را با قیمت ثابت به دامداران عرضه می‌کند اما قیمت نهاده‌های دامی افزایش یافت به طوری که سویا از 900 تومان به هزار و 50 تومان افزایش یافت و قیمت بقیه نهاده‌ها نیز به همین صورت تغییر کرد.
وی اظهار کرد: قیمت پایه شیر در سال گذشته 930 تومان درب دامداری و 960 تومان درب کارخانه‌ها بود و دامداران با توجه به تغییر قیمت نهاده‌ها خواستار تغییر قیمت پایه شیر شدند که این روند چهار ماه به طول انجامید تا اینکه در تیرماه قیمت نهاده‌های دامی 17 درصد و قیمت شیر 16.5 درصد افزایش یافت.
عبداللهی یادآور شد: در حال حاضر قیمت نهاده‌های دامی شیب پیدا کرده است به طوری که ظرف دو هفته گذشته ذرت دانه‌ای از کیلویی 670 تومان به 900 تومان رسیده و کنجاله سویا از کیلویی 1100 تومان به 1500 تومان رسیده است.
عضو شورای مرکزی خانه کشاورزان استان مرکزی متذکر شد: اگر دولت به تعهد خود مبنی بر تأمین نهاده‌های دامی به دامداران با قیمت ثابت عمل نکند دامداران مجبورند نهاده‌ها را با قیمت آزاد بخرند در نتیجه قیمت شیر و محصولات لبنی افزایش می‌یابد.
عضو هیات مدیره اتحادیه دامداران استان مرکزی تصریح کرد: این خطر احساس می شود که با افزایش قیمت شیر مصرف خانوار نیز کاهش یابد و قدرت خرید مردم پایین بیاید.
وی با بیان اینکه تنها نهاده‌ای که قیمتش تغییر نکرده جو است، افزود: به این دلیل که این محصول داخلی است و وابستگی به ارز ندارد تغییر صورت نگرفته، اما در آن بخش که واردات صورت می‌پذیرد، مشمول قضیه افزایش قیمت می‌شود.
عبدالهی خاطرنشان کرد: در تامین نهاده‌های دامی همیشه نگرانی وجود داشته است و دامداران همیشه در معرض افزایش قیمت و تنش‌های بازار بوده و هستند.
عضو هیات مدیره اتحادیه دامداران استان مرکزی عدم تعهد دولت به قیمت‌گذاری نهاده‌ها و عدم تحویل به موقع نهاده‌ها در بعضی مقاطع را از جمله مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: برخی از تولیدکنندگان شیر که از دسترسی به نهاده‌های ارزان قیمت محروم مانده اند در حال حاضر متضرر شده‌اند.
مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران صنعتی استان مرکزی عنوان کرد: این سیستم کارآمدی لازم جهت پوشش تمامی تولیدکنندگان استان را نداشته است به طوری که مناطق دور دست از این پروسه خارج شده‌اند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com