تولید سه واکسن جدید دام و طیور در کشور

تولید سه واکسن جدید دام و طیور در کشور

معاون پژوهشی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اعلام کرد: واکسن‌های PPR، گامبورو و واکسن دوگانه طیور در سال جدید به دست محققان این موسسه تولید شد.
دکتر حبیب الله پایکاری با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: از این واکسن سالانه 5/2 میلیارد دوز برای طیور از خارج وارد می‌شد که با دستیابی به دانش فنی تولید این واکسن با کسب مجوزهای لازم شاهد تولید انبوه این واکسن در کشور خواهیم بود.
بیماری گامبورو (IBD) از بیماری‌های حاد ویروسی بسیار مسری جوجه های جوان است. این بیماری بافت لنفاوی و بخصوص بورس پرنده را به عنوان نخستین هدف مورد تهاجم قرار می‌دهد.
این بیماری برای نخستین بار در سال 1962 میلادی توسط Cosgrove بعنوان نوعی بیماری خاص شناخته شد. به دلیل آن که این بیماری برای نخستین بار در منطقه ای موسوم به Gumboro شیوع یافت، این بیماری را گامبورو نامیدند.
گفتنی است، اهمیت اقتصادی این بیماری را از دو بعد می‌توان مورد بررسی قرار داد. نخست آنکه برخی از گونه های ویروس‌های عامل این بیماری سبب 20 درصد تلفات در جوجه های با سن سه هفته یا بالاتر خواهد شد. دومین و مهمترین مساله ای که می‌توان مورد بحث قرار داد، ضعف ایمنی جوجه هایی است که در سنین پائین به این بیماری دچار می‌شوند. این ضعف ایمنی می‌تواند مشکلات متعددی را در پی داشته باشد.
حفاظت پرندگان جوان در برابر درگیری زودهنگام با این بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. عملی که به طور معمول از طریق آنتی بادی های مادری در جوجه های تازه به دنیا آمده محقق می‌شود.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: واکسن PPR (طاعون نشخوار کنندگان کوچک) نیز که از واکسن‌های مورد درخواست وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی است امسال در فاز تولید انبوه قرار دارد.
گفتنی است، واکسن PPR برای مصونیت بزها و گوسفندان مورد استفاده قرار می گیرد و سالانه دو تا سه میلیون دز آن از خارج از کشور وارد می شود.
پایکاری ادامه داد: همچنین مجوزهای واکسن‌های دوگانه طیور هم گرفته شده که به زودی به تولید انبوه خواهد رسید.

 
کلمات کلیدی تولید واکسن
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com