تولید سالانه ۲۵۰ هزار تن شیر از دامداری‌های چهارمحال وبختیاری

تولید سالانه ۲۵۰ هزار تن شیر از دامداری‌های چهارمحال وبختیاری
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سالانه ۲۵۰ هزارتن شیر در دامداری‌های این استان تولید می‌شود.
برزو هیبتیان در شهرکرد اظهار کرد: با توجه به اینکه چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های دامپروری کشور به شمار می‎رود سالانه 250 هزارتن شیر در آن تولید می‌شود.
وی افزود: از این مقدار تولید در استان، 20 هزار تن شیر گوسفند و بز در شش ماهه نخست سال و 230 هزار تن دیگر شیرگاو تولیدی تا پایان سال است.
هیبتیان تصریح کرد: این استان نسبت به برنامه پنج ساله پنجم جلوتر است و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری 20 هزارتن افزایش تولید شیر در استان داشته باشیم.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در سال  60 تن از این شیر توسط گوساله‌ها مصرف می‌شود، گفت: از 250 هزار تن شیر تولیدی در سال 65 درصد آن در دامداری‌های روستایی و  35 درصد در گاوداری‌های صنعتی تولید می‌شود.
هیبتیان با بیان اینکه این استان با توجه به وسعت و جمعیت کم آن نسبت به سراسر کشور هرساله 2.6 درصد شیر مصرفی کشور را تولید می‌کند، اظهار کرد: روزانه 740 تن شیر در استان تولید می‌شود که 140تن آن در استان مصرف و 600 تن دیگر آن چه به صورت شیر و چه به صورت انواع لبنیات به استان‌های تهران، اصفهان و خوزستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.
وی افزود: میانگین تولید شیر توسط هر گاو در استان از 25 کیلو گرم به 35 کیلوگرم رسیده است، خاطرنشان کرد: نژاد گاوها در استان هلشتاین که یکی از پر تولیدترین گاوهای دنیاست است.
هیبتیان، اصلاح نژاد گاوهای پر تولید، تغذیه مناسب، مدیریت صحیح گاوداری‌ها و رعایت بهداشت و موارد فنی را از مهم‌ترین دلایل افزایش تولید عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون 400 واحد دامداری فعال در استان فعال است که این واحدها شامل 200 هزار راس گاو که 35 هزار راس صنعتی، 50هزار راس بومی و 115هزار راس گاودورگه است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com