تولید داروهای دام و طیور در داخل

تولید داروهای دام و طیور در داخل
خلج با اشاره به اینکه ۹۵ درصد تولید داروهای دام و طیور در داخل کشور انجام می‌شود، گفت: ۷۰ درصد واکسن مورد نیاز دام (۱۵ قلم) و بالغ بر ۳۵ تا ۴۰درصد داروهای طیور (۱۴ قلم) در داخل انجام ‌می‌شود.
مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی روز سه شنبه سی‌ام اردیبهشت ماه در مراسم رونمایی از نخستین و تنها دراوی تولیدی ضدکنه "واروآ" در باشگاه نهاد ریاست جمهوری افزود: هم اکنون حدود ۶ میلیون و ۵۶۰ هزار کندو در کشور وجود دارد.
وی با بیان اینکه ۷۹ هزار و ۷۰۰ تن عسل در کشور تولید می‌شود مصرف سرانه ما حدود یک کیلوگرم بوده است.
خلج ادامه داد: ایران رتبه هشت جهان را در میزان کندو دارد اما میزان کندوهای جهان یک میلیون و ۵۴۲ هزار تن تولید است.
خلج با بیان اینکه سازمان ما طبق قانون، وظیفه ملی و تعهدات بین‌المللی در زمینه تأمین بهداشت دام و فرآورده‌های خام دامی مسئول است به این مفهوم که باید از همه اندوخته‌ها، ظرفیت‌ها، خرد علمی، دانشگاه و جهان برای تحقق این امر استفاده کند.
وی ادامه داد: ‌در بین انواع دام باید به زنبور عسل نگاه ویژه‌ای داشت چرا که سایر دام‌ها را می‌توان در یک نقطه محصور ساخت اما زنبور عسل علاقه‌ زیادی به طبیعت و پرواز دارد و از این جهت نمی‌توان آن را کنترل کرد.
خلج با اشاره به مسائلی که آدمی بر طبیعت تحمیل کرده افزود: بخشی ازمشکلات طبیعی نیز در دست ما نیست توسط مخاطرات زیست محیطی ایجاد می‌شود.
وی اضافه کرد: پیش از این تصورهمه این بود که شهری که زنبور از آن استفاده می‌کند باید عاری از هر گونه مخاطره‌ای باشد اما زمانی که بشر به طبیعت دست برد مطالعات صورت گرفته در کشورهای مختلف از جمله فرانسه نشان می‌دهد که تنها نه درصد شهد زنبور عسل عاری از سموم و آلاینده‌‌ها بوده و در بسیاری از نمونه‌ها بین هفت تا ۱۷ آفت‌کش و آلودگی وجود داشته است.
خلج با بیان اینکه هم‌‌اکنون ما به دنبال تلافی کردن این مسئله هستیم افزود: ما باید به دنبال ساخت داروهای گیاهی و غیرشیمیایی باشیم.
رئیس سازمان دامپزشکی با بیان اینکه ۱۶۸ کارخانه تولید دارو، واکسن‌سازی و مواد بیولوژیک در کشور وجود دارد گفت: ۳۵۰ قلم دارو در کشور تولید می‌شود و همچنین هزار و ۲۰۰ قلم گواهی ثبت و هزار گواهی ورود برای داروهای وارداتی توسط سازمان دامپزشکی صادر شده است.
خلج با اشاره به اینکه ۹۵ درصد تولید داروهای دام و طیور در داخل کشور انجام می‌شود افزود: ۷۰ درصد واکسن دام (۱۵ قلم) و بالغ بر ۳۵ تا ۴۰درصد داروهای طیور (۱۴ قلم) در داخل انجام ‌می‌شود.
وی اضافه کرد: همچنین ما ۲۸ قلم داروی گیاهی وارد و ۱۳ قلم از این نوع دارو را تولید می‌کنیم که در ارتباط با زنبورعسل این اولین دارویی است که در کشور تولید و بی‌ضرری اثربخشی آن نیز ثابت شده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com