تولید بیش از 5/5 میلیون قطعه جوجه یکروزه اصلاح نژاد مرغ بومی در استان مازندران

تولید بیش از 5/5 میلیون قطعه جوجه یکروزه اصلاح نژاد مرغ بومی در استان مازندران
تاکنون و با استحصال 22 نسل گله اصلاح نژادی، بیش از 5/5 میلیون قطعه جوجه یکروزه اصلاح نژاد شده در مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی استان مازندران تولید گردیده است.
پرورش مرغ بومی از دیرباز در ایران و بویژه استان مازندران رایج بوده و امروزه از نظر حفظ خزانه ژنی، استفاده از مازاد مواد غذایی و زراعی موجود در روستا، کمک به اقتصاد خانوارهای روستایی، ایجاد اشتغال و تولیدات طیور و بخصوص از بعد پدافند غیر عامل از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.
حسین نگهدار معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی مازندران از سال 1366 تاکنون با استحصال 22 نسل گله اصلاح نژادی و تولید و ترویج، بیش از 5/5 میلیون قطعه جوجه یکروزه اصلاح نژاد شده را تولید نموده و با تحت پوشش داشتن استان های مازندران، سمنان، گیلان، گلستان، تهران و البرز از جایگاه ویژه ای در بین سایر مراکز اصلاح نژاد مرغ بومی کشور برخوردار است.
نگهدار تصریح نمود: در شش ماهه اول سالجاری در بخش اصلاح نژاد، برترین های مرغ و خروس نسل 21 بعنوان گله والد انتخاب و استحصال نسل 22 در این مرکز آغاز گردید که بیش از 8248 قطعه جوجه اصلاح نژادی بدست آمده و پس از طی مراحل انفرادی واکسیناسیون مارک، نصب پلاک بال و وزن کشی یکروزگی به سالن های مربوطه انتقال یافتند.
وی میانگین وزن یکروزگی جوجه های نسل 22 را حدود 39 گرم عنوان داشت که نسبت به نسل 21 حدود 7/5 درصد پیشرفت داشته است.
وی در پایان گفت: در بخش تکثیر نیز حدود 6000 قطعه مرغ و خروس مادر موجود بوده که طی 6 ماهه نخست امسال حدود 250 هزار قطعه جوجه یکروزه و تعداد 397 هزار عدد تخم مرغ نطفه دار تولید گردیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بترتیب 5/51 و 9/76 درصد رشد داشته است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com