تولید بیش از 400 تن عسل در دامنه الوند

تولید بیش از 400 تن عسل در دامنه الوند
مدیر طیور، زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به تولید بیش از 400 تن عسل در دامنه الوند، گفت: بیش از 75 درصد محصولات غذایی جهان به گرده افشانی وابسته است. جهت افزایش بهره وری در اراضی زراعی - باغی و مراتع وجود زنبورها بسیار الزامی است.
علیرضاقراگوزلو،‌  مدیر طیور، زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان   با اشاره به تولید بیش از 400 تن عسل در دامنه الوند،‌ گفت: استان همدان با دارا بودن 347000کندو زنبور عسل، 2481 زنبورستان دارای 2538اشتغال در این بخش کشاورزی (زنبورداری است)
وی افزود: استان همدان سالیانه پذیرای 20000 تا 30000 کلنی زنبور عسل مهاجر از استان های دیگر کشور است که به مدت 3 ماه در سال در این استان سپری می کنند.
قراگوزلو گفت:استان همدان به علت داشتن گونه های مختلف گیاهان در مراتع، مزارع و داشتن باغات متنوع زمینه مناسبی برای فعالیت حرفه زنبورداری است.
وی عنوان کرد: در حال حاضر همدان دارای 8 واحد بسته بندی به ظرفیت 1030 تن در سال کارگاه کندو سازی به ظرفیت 17000 کندو در سال ،  دوکارگاه موج آج کنی به ظرفیت 40 تن،  50 فروشگاه عرضه عسل و تجهیزات و تعداد 7 تعاونی زنبورداری است، همینطور دارای 7 واحد پرورش ملکه باتولید8000عدد ملکه درسال است.
اولین مرکز آموزش تلقیح مصنوعی ملکه زنبور عسل در استان و کشوردر همدان وجود دارد.، مصرف سرانه عسل در جهان 250 گرم وسرانه مصرف عسل در کشور را 1017 گرم و میزان مصرف این معجزه الهی در همدان 1236 گرم است.

سپهر ماکیان فرتاک

قراگوزلو از تشکیل ستاد گرده افشانی استان،‌کمیته کوچ و تغذیه زنبور عسل  جهت تقویت این قسمت در استان خبرداد و افزود: ما به دنبال خروج تک محصولی بودن زنبورستان های الوند هستیم.

زنبورداران استان همدان در سال جاری محصولات زیر را تولید و استحصال کرده اند.(براساس سرشماری سال 98 و عدم سرشماری سال 99 غلبه به بیماری کرونا)
عسل3478 تن،‌ گرده گل 9060 کیلوگرم،‌ ژله رویال 34 کیلوگرم، بره موم 2749 کیلوگرم،‌ بره موم 48847 کیلوگرم

وی عنوان کرد: عسل کوه الوند با توجه به دارا بودن تنوع گیاهی بسیار عالی دارای طعم عطر و خواص دارویی بسیار با ارزشی است. این مرغوبیت عسل الوند ثمره تنوع کوه های مختلف گیاهی است (بیش از 1400 گونه گیاهی)‌است.
وی توجه به زنجیره تولید عسل را یکی از راه های افزایش درآمد زنبورداران عنوان کردو اضافه کرد: استان همدان با توجه به پتانسیل های موجود (داشتن واحدهای پرورش ملکه مراکز تلقیح مصنوعی زنبور عسل،‌واحدهای پرورش، کارگاه موم، آج کنی، کارگاه های بسته بندی،‌کارگاه های ساخت کندو، کارخانه تهیه خوراک زنبور عسل) بستر مناسبی را جهت تشکیل زنجیره تولید عسل دارا است که با تشکیل این زنجیره درآمد زنبورداران بیشتر خواهد شد.
مدیر طیور، زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی استان همدان کوچ دهی به موقع کلنی زنبور عسل را راهی برای افزایش بهره وری و بهره مندی مناسب از تنوع گیاهی و ذخایر طبیعت زیبای ایران، جلوگیری از خسارات سنگین ناشی از سرمازدگی زمستانی عنوان کرد و به زنبوردارن استان توصیه کرد: قبل از کوچ نسبت به بیمه کردن کلنی هاز زنبور های خود اقدام کنند و حتی قبل از کوچ با جهاد کشاورزی مقصد هماهنگی لازم را به عمل آورند و برگ تردد بهداشتی را جهت جابجایی کندوهای خود اخذ کنند.
لازم به ذکر است زنبورداران استان همدان در سال جاری13200 کندو خود را بیمه کردند که نسبت به سال 98  بالای 300 درصد رشد داشته است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com