تولید بیش از 295 میلیون قطعه جوجه یکروزه در مازندران

تولید بیش از 295 میلیون قطعه جوجه یکروزه در مازندران
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از تولید بیش از 295 میلیون قطعه جوجه یک‌روزه در نه ماهه اول سالجاری در کارخانه‌های جوجه کشی استان مازندران خبر داد.
حسین نگهدار از تولید بیش از 295 میلیون قطعه جوجه یک‌روزه با هچ 83 درصد در 9 ماهه امسال در کارخانه‌های جوجه کشی استان خبر داد و افزود: ‌از این تعداد 210 میلیون قطعه مربوط به مزارع مرغ مادر استان بوده است.
وی به توانمندی صنعت طیور استان اشاره کرد و افزود: وجود تنها مرکز پشتیبانی و اصلاح نژاد لاین آرین کشور و خاورمیانه با توان تولید مرغ اجداد و پشتیبانی صنعت طیور در سراسر کشور در بابلکنار‌، وجود هفت واحد مرغ اجداد به ظرفیت 257 هزار و 500 قطعه، وجود تعداد 192 واحد مرغ مادر به ظرفیت 5 میلیون و 800 هزار قطعه و تولید سالانه حدود 300 میلیون قطعه جوجه یک‌روزه با 31 درصد تولید و رتبه اول کشور، وجود 2 هزار و 86 واحد مرغ گوشتی به ظرفیت 32 میلیون قطعه جوجه ریزی در هر دوره دو ماهه معادل 11 درصد تولید و رتبه اول کشور، 39 موسسه جوجه کشی، 17 واحد کشتارگاه صنعتی طیور فعال و 44 کارخانه خوراک دام و طیور ‌از مهم‌ترین این توانمندی‌هاست.
نگهدار افزود: سال گذشته کارخانجات جوجه کشی استان 385 میلیون قطعه جوجه یکروزه گوشتی تولید کرده‌اند که بیش از 283 میلیون قطعه آن مربوط به عملکرد واحدهای مرغ مادر استان بوده و بیش از 118 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغ گوشتی استان صورت گرفت و 219 هزار تن گوشت مرغ آماده طبخ تولید شده است.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه با جوجه ریزی تعداد 86 میلیون قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی در واحدهای مرغ گوشتی استان، 159 هزار تن گوشت مرغ آماده طبخ تولید و روانه بازار مصرف شد، گفت: با احتساب جمعیت انسانی بالغ بر 3 میلیون نفر و مصرف سرانه 26 کیلوگرم برای هر نفر، مقدار 59 هزار تن به مصرف شهروندان استان رسیده و مازاد آن معادل 63 درصد کل تولید به سایر استان‌های همجوار به خصوص استان تهران ارسال شده است.
وی ارزش کل تولیدات این صنعت را طی این مدت بالغ بر 12 هزار و 366 میلیارد ریال عنوان کرد.
نگهدار، درصد جوجه دهی کارخانجات جوجه کشی استان را 5 درصد بیشتر از سایر استان‌ها اعلام کرد و افزود: هزینه تمام شده تولید یک کیلوگرم مرغ در مازندران حدود 10 درصد کمتر از سایر استان‌ها و تلفات در واحدهای پرورش مرغ گوشتی استان نیز حدود 4 درصد کمتر از بقیه استان‌ها‌ست.
‌معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران‌، ضریب تبدیل در استان را 1.95 دانست و گفت: استراتژی و برنامه ریزی صنعت طیور استان در قالب توسعه کیفی شامل اصلاح ساختار در مرغداری‌ها و ساماندهی واحدهای غیر مجاز و ایجاد زنجیره یکپارچه اصلاح تولید گوشت سفید بوده که در این راستا بیش از 310 واحد غیر مجاز ساماندهی شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی، تعداد 28 زنجیره تولید در کشور مورد تأیید قرار گرفته که 7 زنجیره (معادل 25 درصد) آن مربوط به مازندران است که در شرف اخذ تسهیلات از بانک‌های عامل هستند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com