تولید بخش مهمی از مرغ و تخم مرغ کشور در قم

تولید بخش مهمی از مرغ و تخم مرغ کشور در قم
دکتر محمد مهدی رفیعی ظهر یکشنبه در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سعیدی تولیت آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) اظهار کرد: دامپزشکی در حوزه سلامت به عنوان یکی از دستگاه‌هایی که نقش اساسی در پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام دارد فعالیت می‌کند.
وی با بیان اینکه از 1709 نوع عامل بیماری عفونی مطرح در پزشکی، 835 بیماری مربوط به انسان و دام است، گفت: کار پیشگیری از این بیماری‌ها مهم‌ترین بخش است که برعده سازمان دامپزشکی است.
75 درصد بیماری‌های نوظهور پزشکی مربوط به بیماری مشترک انسان و دام است
مدیرکل اداره دامپزشکی قم با بیان اینکه نظارت بر فرآورده‌های خام دامی نیز بر عهده این اداره است، گفت: حدود 75 درصد بیماری‌های نوظهور در عرصه پزشکی در این سال‌ها مربوط به بیماری‌های مشترک انسان و دام است.
وی گفت: در بحث بیماری‌های مشترک دو بیماری سل و تب مالت از همه فراگیر‌تر است که ادره دامپزشکی هر روز اکیپ‌هایی را به گاوداری‌ها می‌فرستد و در این خصوص سال گذشته از حدود 45 هزار رأس گاو تست سل انجام گرفت.
رفیعی با اشاره به اینکه در سال گذشته در کشتار‌گاه‌ها حدود 480 هزار رأس دام ذبح شد، گفت: از این تعداد 126 تن گوشت معدوم و از چرخه مصرف حذف شد.
وی با بیان اینکه ناظرین بهداشت از ابتدای خط کشتار در کشتار‌گاه حضور دارند، افزود: سال گذشته 1805 میلیون قطعه طیور در استان کشتار شد و به 37 هزار قطعه مرغ اجازه ورود به بازار داده نشد.
مدیر کل اداره دامپزشکی اظهار کرد: در سطح شهر هم اکیپ‌های ما نظارت دارند و در سال گذشته حدود 91 تن گوشت فاسد کشف و ضبط شد و در حال حاضر تمام مراکز عرضه تحت نظر اکیپ‌های دامپزشکی قرار دارند.
وی در خصوص بیماری هاری نیز گفت: در سال گذشته 4400 قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شدند که 12 درصد رشد عملیاتی داشته‌ایم.
رفیعی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، نقش اداره دامپزشکی در افزایش تولید و بهره وری به ویژه در بخش کشاورزی و کاهش خسارت در بیماری‌های مختلف دامی را بسیار مهم دانست.
بخش قابل توجهی از مرغ و تخم مرغ کشور در قم تولید می‌شود
وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از مرغ و تخم مرغ کشور در قم تولید می‌شود، افزود: تراکم مرغ گوشتی و تخمگذار در استان بسیار بالا است و این کار کنترل وپیشگیری را سخت کرده است.
مدیر کل اداره دامپزشکی قم اظهار کرد: در سال گذشته بیش از 146 هزار آزمایش مختلف دام و طیور در استان انجام گرفته است و اکیپ‌های دامپزشکی مجدانه به کنترل و نظارت می‌پردازند.
وی بیان کرد: اداره دامپزشکی قم در دستور کار خود طرح موضوعات و ایده‌های مختلف و نو را قرار داده است و در سال گذشته 11 طرح را برای اولین بار در کشور به انجام رسانده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com