تولید 95 درصدی داروهای طیور در کشور

تولید 95 درصدی داروهای طیور در کشور
برای تامین کمبود واکسن دام و طیور مورد نیاز کشور، مجوزهای لازم صادر شده تا واکسن های مورد تایید از کشورهای دیگر وارد شود.
دکتر مهدی خلج رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: کارخانه های تولید دارو 95درصد داروی مورد نیاز طیور، 90  درصدداروی مورد نیاز دام و80 درصدداروی مورد نیاز آبریان را فراهم میکنند.
دکتر خلج  ادامه داد:سازمان دامپزشکی سازمانی مستقل در سراسر کشوراست  که یکی از مهمترین و ظایف  آن  تامین غذای سالم برای انسان ها است که این غذا مواد پروتین ها و فراوردهای خام دامی را در بر می گیرد .
رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد:بیماری های قابل انتقال از دام به انسان سلامت جامعه را به خطر می اندازد و برای جلوگیری از این امر باید از ذبح دام در مکانی غیر از کشتارگاه جلو گیری شود تا بیماری به انسان سرایت نکند.
خلج افزود: باید دام پس از ذبح 24 ساعت در دما مناسب بماند تااز عدم آلودگی اطمینان حاصل شود که و در کشتارگاهای غیر مجاز و ذبح های که در خیابان و منزل انجام می شود این موارد رعایت نمی شود.
وی در ادامه گفت: در سراسر کشور نظارت بر تمام واحدهای دامی و آبزی وجود دارد به گونه ای که مکان های پرورش ماهی  قزل آلا که از ماده ماده‌ایرنگی به نام «مالاشیت کلین» استفاده کرده بودند ، معدوم شدندو اجازه استفاده داده نشد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان کرد :تمام فراوردهای آبزیان تولید آب های آزاد تحت نظارت سازمان دامپزشکی کشور است و همگی پروانه بهداشتی دارند.
وی در پایان در خصوص واردات گوشت قرمز به کشور گفت: برای وارد کردن گوشت قرمز به کشور چند اصل مهم  شامل،وجود کشتارگاه مطلوب در آن کشور،ارزیابی خطر ،عدم شیوع بیماری دامی در آن کشور و قدرت نظام دامپزشکی آن کشور  وجود دارد که  بعد از کارشناسی ونظارت بازرسان سازماندامپزشکی کشور این امر محقق می شود.
رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: همچنین 75 درصد از بیماری های عفونی جدید، خاستگاه حیوانی دارد و در مجموع 43 درصد از هزینه های بهداشتی، صرف درمان و پیشگیری از این بیماری ها می شود.
وی در ادامه افزود: واکسیناسیون دام ها موثرترین و ارزان ترین راه پیشگیری از بیماری هاست و در شش ماه نخست سال 94 نسبت به سال گذشته 43 درصد واکسیناسیون بیشتر انجام شده است.
وی گفت: سازمان دامپزشکی کشوربرای معدوم کردم دام های آلوده نیازبه اعتبارات قابل توجه داردتاقادر به پرداخت غرامت به صاحبان دام باشد.
خلج بیان داشت: با توجه به این که امکانات و اعتبارات سازمان دامپزشکی بسیار محدود است، باید برنامه های اساسی را با اولویت بندی اجرایی کنیم.
وی در پایان گفت: برای تامین سلامت هر چه بیشتر جامعه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان های مربوطه و مسئولان در هنگام تخصیص بودجه باید به سازمان دامپزشکی کشور اهتمام بیشتری داشته باشند.
رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود: هم اینک در سراسر کشور پنج هزار و 761 مرکز خدمات درمانی، آزمایشگاهی و بهداشتی به دامداران خدمات ارائه می دهند و 23 هزار نفر در بخش غیر دولتی مجوز دامپزشکی دریافت کرده اند.
به گفته وی، هشت هزار و 500 مرکز پرورش آبزی، 28 هزار مرکز پرورش مرغ و در مجموع 300 هزار واحد تولید، عرضه و کشتارگاه زیر پوشش سازمان دامپزشکی کشور قرار دارند.
خلج ادامه داد: سال گذشته در دو میلیون و 200 هزار نوبت بازدید از مراکز یاد شده، 33هزار تن فرآورده خام دامی که تاریخ مصرف آنها گذشته و غیرقابل مصرف بود معدوم شد و از ابتدای سال 94 تا کنون نیز در یک میلیون و 500 هزار مورد بازدید از این مراکز، 15هزار تن فرآورده غیر قابل مصرف دامی امحا شد.
وی گفت: در بازدید و نظارت بر مراکز پرورش آبزی نیز، محیط های پرورش ماهی قزل آلا در 25 استان کشور به لحاظ مصرف ماده غیر مجاز مالاشیت گربن، پالایش شدو ماهی هایی که آلوده به این ماده بودند معدوم شد و به پرورش دهندگان ماهی قزل آلا که از این ماده غیر مجاز استفاده می کردند نیز تذکرهای لازم داده شد.
مالاشیت گرین، ماده شیمیایی ضد قارچ و ضد انگل است که در استخرهای پروش ماهی از آن استفاده می شود. این دارو به دلیل ویژگی های خاص کاربردی از سال ۱۹۳۶ در صنعت شیلات و آبزی پروری مورد استفاده قرار گرفت اما به دلیل کشف اثرات زیانبار آن بر سلامت انسان، بیش از دو دهه است که استفاده از آن در بسیاری از نقاط دنیا ممنوع شده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com