تولید 50درصد گوشت قرمز کشور وابسته به علوفه های مراتع است

تولید 50درصد گوشت قرمز کشور وابسته به علوفه های مراتع است
مشاور و سرپرست حوزه ریاست و مدیریت عملکرد سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تولید50 درصد گوشت قرمز کشور وابسته به علوفه مراتع است.
نگهدار اسکندری شیری روز چهارشنبه در آئین تودیع و معارفه مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز که در مرکز آموزشی جوانشیر سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور واقع در منطقه کلاک کرج برگزار شد به نقش مراتع در تامین امنیت غذایی کشور اشاره کرد و افزود: مراتع علاوه بر تامین علوم احشام دارای دوهزارو300 گونه گیاهی دارویی و صنعتی هستندکه نقش مهمی در اقتصاد خانوارهای عشایری و دامداران دارند.
وی اظهار داشت: مراتعی که در آن ها علوفه به خوبی رشد می کند می توانند نسبت به بیابان ها و مراتع خشک پنج برابر بیشتر آب را ذخیره کرده و هر هکتار عملیات آبخیزداری 500 مترمکعب آب به سفره های زیرزمینی می افزاید و تا 120 کیلوگرم علوفه تولید می کند.
وی به چالش های موجود در جهان در حوزه عرصه های طبیعی و زیستی اشاره کرد و گفت: این چالش ها به شدت خطرآفرین هستند که می توان به تغییر اقلیم، بحران آب شیرین، فرسایش خاک ها و جنگل ها و بیابان زایی اشاره کرد.
اسکندری شیری بیان داشت: منابع طبیعی می تواند در تغییر مشکلات زیست محیطی نقش اساسی داشته باشد بطوریکه هر هکتار از جنگل های کشور ما می تواند حدود 1.5 تن اکسیژن در سال برای رفع نیاز 6.2 انسان تولید کند.
وی گفت: با شروع انقلاب صنعتی در جهان میزان گازهای گلخانه ای به 400 ppm جهان رسید که نقش جنگل ها در کاهش آثار این گازها اساسی است .
مشاور رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه به راهبردهای سازمان در برنامه ششم اشاره کرد و افزود: یکی از مهمترین این راهبردها جامع نگری و مشارکت مردم در بخش آبخیزداری است که عدم جامع نگری صدمات زیادی متوجه
مردم و کشور در این بخش کرده است .
وی بیان داشت: کاهش شدید آب دریاچه ارومیه و منطقه جازموریان از جمله عواقب زیانبار بی توجهی به مسایل زیست محیطی در کشور است.
اسکندری شیری،مشارکت مردمی را محور اصلی کار در این حوزه دانست و بیان داشت: بدون کمک مردم و جوامع محلی نمی توانیم مدیریت عرصه های طبیعی را به خوبی انجام دهیم زیرا افراد زمین خوار جامعه بهره بردار و دامدار نیستند بلکه کسانی هستند که ثروت های عمومی را به خصوصی تبدیل می کنند که حضور تشکل های مردمی برای کنترل آن ها بسیار موثر است.
وی پایه کار اجرای طرح های ترسیب کربن، طرح های مرتع و جنگل کاری اقتصادی را مردم دانست و گفت: حضور مردم در اجرای این طرح ها نقش اساسی و کلیدی دارد.
 در شش ماهه نخست امسال 11 هزار هکتار از اراضی ملی خلع ید شد
سرپرست حوزه ریاست سازمان جنگل ها و آبخیزداری کشور به فعالیت های انجام شده در شش ماهه اول سال جاری اشاره کرد و افزود: در این مدت ارتقای خوبی در بحث رفع تصرف ها و آتش سوزی ها داشتیم بطوریکه 11 هزار هکتار از اراضی ملی از دست متصرفان خلع ید شد و حدود یکهزارو 900 نفر از متصرفان نیز دستگیر شدند.
وی اضافه کرد: همچنین در شش ماهه نخست امسال در چهار هزارو300هکتار از جنگل ها آتش سوزی اتفاق افتاد که کاهش زیادی در مقایسه با سال گذشته داشت بطوریکه پارسال در این مدت شش هزارو300 هکتار از جنگل ها در آتش سوخت.
در این آئین حسین میررجبی اولین مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز که از بدو تشکیل استان به این سمت منصوب شده بود تودیع و حامد فرضی که قبل از این ریاست منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان کرج را برعهده داشت به سمت سرپرست این اداره کل منصوب شد.
این آئین با حضور شماری از کارکنان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، تشکل های مردم نهاد و مسئولین کشوری، استانی و شهرستانی برگزار شد
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com