تولید 45 میلیون قطعه طیور بومی در کشور

تولید 45 میلیون قطعه طیور بومی در کشور
مدیرکل پرورش و اصلاح نژاد طیور و زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزی گفت: طی سالهای اخیر با اصلاح نژاد طیور بومی، کشور در زمینه تولید مرغ گوشتی و تخمگذار به خودکفایی رسیده است.
رضا ترکاشوند ، نژاد مرغ گوشتی آرین را بومی و پشتوانه کشور برشمرد و افزود: به دلیل وجود نژاد بومی آرین در کشور، دغدغه ای در زمینه تولید جوجه و میزان جوجه ریزی مرغ گوشتی وجود ندارد و ظرفیت سازی های لازم انجام شده است.
وی با تاکید براین که در بخش تولید گوشت مرغ صنعتی فعالیت اصلاح نژادی صورت نمی گیرد اظهارداشت: همچنین برای تولید گوشت مرغ صنعتی از نژادهای برتر راس، کاب، آربرکارز، هوبارد نیز استفاده می شود.
این مقام مسئول، با بیان این که پرورش طیور بومی در ایران سابقه طولانی دارد گفت: تولید محصولات بومی از جمله گوشت مرغ، تخم مرغ و ماهی علاوه بر تامین نیاز خانوار، صرفه اقتصادی نیز دارد.
ترکاشوند با بیان این که پرورش طیور بومی در روستاها اقتصادی است و هزینه چندانی برای تولید کنندگان ندارد گقت: از دهه 60 تا 90 تولید اصلاح نژاد طیور بومی از جمله انواع مرغ بومی، بوقلمون، غاز و اردک انجام شده است.
این مقام مسئول اصلاح نژاد طیور بومی را از لحاظ اقتصادی یک انقلاب دانست و افزود: هم اکنون کشور ظرفیت تولید 45 میلیون مرغ بومی را دارد و طی سالهای اخیر جمعیت مرغان بومی از لحاظ کیفی و کمی افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: مرغی که پس از گذشت 6 ماه به تخم مرغ می رسید هم اکنون با اصلاح نژاد طیور بومی این مدت زمان به بین چهار تا پنج ماه رسیده که برای روستاییان صرفه اقتصادی بالایی دارد.
وی همچنین نژاد مرغان بومی تخم گذار را های لاین، ال اس ال، بوونز، نیک چیک برشمرد و اظهارکرد: هم اکنون مرغ تخمگذار در شرایط رقابتی تولید و تامین می شود درخصوص تامین تولید مرغ تخمگذار کشور کمبودی وجود ندارد و پیش بینی های لازم دراین خصوص صورت گرفته است.
ترکاشوند ادامه داد: هم اکنون با افزایش ظرفیت سازی، مرغ و تخم مرغ مورد نیاز کشور در داخل تامین می شود که این ظرفیت سازی بیش از نیاز داخل است.
وی اضافه کرد: در سال 1333 با ورود مرغان اصلاح نژاد خارجی، بیماری هایی نظیر نیوکاسل تلفات سنگینی به جمعیت طیور بومی کشور وارد کرد که عدم توجه به مرغداری های سنتی موجب شد جمعیت مرغان بومی در این سال ها کاهش قابل توجهی پیدا کنند.
وی تصریح کرد: به طوری که در سال 1340 میزان تولید مرغ بومی 40 میلیون قطعه بود که در سال 53 این میزان به 13 میلیون قطعه کاهش یافت.
ترکاشوند تاکید کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی رسیدگی به امور روستاییان و عمران روستاها سرلوحه فعالیت های سازمان جهاد سازندگی قرار گرفت.
مدیرکل پرورش و اصلاح نژاد طیور، خودکفایی نسبی روستاییان از جهت تامین گوشت مرغ و تخم مرغ مورد نیاز، کمک به معیشت خانوار روستایی، ایجاد اشتغالزایی، افزایش توان تولیدی مرغان بومی، استفاده از پس مانده های غذایی موجود در روستاها را از اقدامات این سازمان برشمرد.
مدیرکل پرورش و اصلاح نژاد طیور تاکید کرد: همچنین برای اقتصادی کردن پرورش مرغ بومی، مراکز پشتیبانی، تکثیر و ترویج طیور بومی اصلاح نژاد شده در سراسر کشور ایجاد شد.
وی اضافه کرد: در این راستا افزایش منطقی جمعیت مرغان بومی، بهبود صفات تولید، حفظ ذخایر پر ارزش ژنتیکی، بهبود روش های پرورش مرغ بومی در روستاها، بهبود تغذیه و درآمد روستاییان، اشتغالزایی غیرمستقیم و تبدیل ضایعات کشاورزی نیز تاثیر بسزایی در اقتصاد خانوارهای روستایی داشته است.
ترکاشوند ادامه داد: طی سالهای 61 تا67 به تدریج مراکز پشتیبانی مرغ بومی توسط دولت در استانهای مازندران، فارس، اصفهان، آذربایجان غربی، یزد، خراسان رضوی و همچنین مراکز تکثیری (اصلاح نژادی) مرغ مادر بومی نیز توسط بخش دولتی و خصوصی در استانهای زنجان، همدان، خوزستان، مرکزی، گیلان و کرمان و مراکز توزیع توسط بخش خصوصی ایجاد شد.
وی تصریح کرد: در این راستا برنامه اصلاح نژاد و تکثیر مرغان بومی توسط کمیته فنی طیور بومی تدوین و برای اجرا به تمامی استان های کشور ابلاغ شده که افزایش راندمان تولید مرغان بومی را در پی داشته است.
مدیرکل پرورش و اصلاح نژاد طیور گفت: فعالیت های اصلاح نژادی در کاهش سن بلوغ جنسی، افزایش طول عمر اقتصادی گله و افزایش وزن از لحاظ تولید گوشت و تخم مرغ تاثیر دارد.
ترکاشوند تاکید کرد: هم اکنون در مراکز پشتیبانی همچون مازندران 19 نسل، فارس 18 نسل، آذربایجان غربی 14 نسل، اصفهان 13 نسل، رکورد گیری اصلاح نژادی صورت گرفته که اطلاعات ارزشمندی از تولید و پتانسیل تولیدی مرغان بومی بدست آمده که تمامی این گله ها دارای شجره هستند.
وی اجرای عملیات اصلاح نژادی و اهمیت حفظ ذخایر ژنتیکی کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: دولت به عنوان وظیفه حاکمیتی باید در حفظ و صیانت از این نوع سرمایه های ملی کوشا باشد.
مدیرکل اصلاح نژاد طیور وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: جمعیت طیور بومی از ابتدای طرح حدود 11 میلیون قطعه بوده که در سال 90 به 45.3 میلیون قطعه رسیده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com