تولید 30تا 40 درصد داروهای دامی کشور در سمنان

تولید 30تا 40 درصد داروهای دامی کشور در سمنان
یک مقام مسئول از تولید 30 تا 40 درصد داروهای دامی کشور در استان سمنان خبر داد.
 سیدعباس دانایی فرماندار و رئیس کارگروه سلامت و امنیت غذایی سمنان در جلسه بررسی مشکلات بخش دامپزشکی شهرستان سمنان با اشاره به اهمیت عملکرد دامپزشکی در حوزه ارتقای سلامت و امنیت غذایی مردم گفت: تنوع و گستردگی وظایف دامپزشکی به گونه‌ای است که باید پیشگیری، نظارت و کنترل مستمری بر تولیدات دام و طیور و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام داشته باشد.
وی با تخصصی خواندن وظایف دامپزشکی، ادامه‌داد: ارائه مناسب این خدمات شبانه‌روزی، باعث شده شاهد وجود امنیت روانی بالایی در بخش امنیت غذایی و سلامت جامعه در سطح استان هستیم.
فرماندار سمنان در ادامه به نقش دامپزشکی در رونق اقتصادی شهرستان اشاره و بیان کرد: مشاوره، راهنمایی و هدایت تولیدکنندگان بخش دام و طیور ضمن افزایش تولیدات شهرستان از بروز خسارات مالی به تولیدکنندگان این بخش نیز جلوگیری می‌کند.
دانایی تصریح‌کرد: تلاش‌های وسیع و همه جانبه اداره دامپزشکی در کنترل، پیشگیری، درمان و ریشه‌کنی بیماری‌های دامی که منجر به تولید فرآورده‌های خام دامی سالم شده، به طور مستقیم در تغذیه و بهداشت مردم نقش دارد.
فرماندار سمنان در ادامه به بیان مشکلات کشتارگاه سمنان پرداخت و اضافه‌کرد: در چند سال اخیر با تعامل و همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط شاهد رفع بخشی از این مشکلات بوده‌ایم. ضمن اینکه خوشبختانه با توجه به اعلام بخش خصوصی و ورود سرمایه‌گذاران جدید جهت گسترش فعالیت در این کشتارگاه، بخش دیگری از مشکلات این بخش نیز بزودی مرتفع خواهد شد.
همچنین دکتر سعیدی مدیرکل دامپزشکی استان سمنان نیز در این جلسه با اشاره به رسالت‌ها و وظایف دامپزشکی در کشور گفت: استان سمنان از نظر تولیدات داروهای دامی رتبه دوم کشور و در بخش صنعت طیور حائز رتبه 14 است.
وی با بیان اینکه استان سمنان در صنعت دام رتبه 27 کشور را به خود اختصاص داده است، افزود: سمنان در تولید فرآورد‌های خام دامی رتبه 17 کشور را دارد.
سعیدی از فعالیت 9 واحد تولید داروهای دامی در استان سمنان خبر داد و افزود: 30 تا 40 درصد داروهای مورد نیاز کشور در این استان تولید می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اشاره به ارزآوری این تولیدات دارویی خاطرنشان کرد: محصولات این واحدها به کشورهای آسیای میانه، کشورهای عربی و همسایه نیز صادر می‌شود.
وی با اشاره به اجرای طرح کنترل و نظارت از مزرعه تا سفره در بخش تولیدات دام و طیور گفت: استان سمنان بواسطه قرار داشتن در کریدور شرق به غرب همواره در معرض قاچاق دام بوده و در این بخش نیاز به تقویت ایستگاه‌های قرنطینه دام در شمال، شرق و غرب استان دارد.
کاهش 65 درصدی شیوع بیماری‌های دام در سمنان
در ادامه دکتر قدس رئیس دامپزشکی شهرستان سمنان نیز با اشاره به قرار داشتن 65 واحد تولید مرغ گوشتی تخمگذار و مادر با ظرفیت جوجه‌ریزی هر دوره قریب به یک میلیون و 700 هزار قطعه و وجود 9هزار راس دام سنگین و 75 هزار دام سبک در حومه و روستاهای مرکز استان، گفت: با وجود وقوع خشکسالی‌های اخیر، افزایش بروز بیماری‌های نوپدید و با وجود کمبود نیروی انسانی، اداره دامپزشکی در برخی از عملکردها نزدیک به 300 درصد پوشش نظارتی و پیشگیرانه را افزایش داده که در نتیجه آن با کاهش 65 درصدی شیوع بیماری‌های دام در شهرستان سمنان همراه بوده است. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com