تولید 25 درصد گوشت قرمز فارس توسط عشایر این استان

تولید 25 درصد گوشت قرمز فارس توسط عشایر این استان
مدیرکل امور عشایر فارس گفت: عشایر این استان با پرورش و نگهداری 3 میلیون دام سبک، سالانه 16 هزار تن گوشت قرمز، معادل 25 درصد محصول دامی فارس را تولید می‌کنند.
حسن حبیبی در شیراز اظهار داشت: این جامعه مولد با سه ایل قشقایی، خمسه و لر و هشت طایفه مستقل 3.5 درصد جمعیت استان فارس را به خود اختصاص داده‌اند.
این مسئول اضافه کرد: جامعه عشایری فارس، با تولید 57 هزار متر مربع انواع صنایع دست‌بافت، 42 هزار و 360 تن شیر، یک‌هزار و 483 تن پشم و 82 تن موی بز به عنوان قطب مولد در کشور معرفی شده است.
مدیرکل امور عشایر فارس تصریح کرد: واگذاری 23 هزار هکتار اراضی کشاورزی به عشایر و وجود 126 کانون توسعه در این بخش، پتانسیل بالایی برای اسکان خانوارهای عشایری است.
حبیبی بیان داشت: جمعیت عشایر فارس به تفکیک ایلات و بر اساس سرشماری سال 87 مرکز آمار ایران شامل ایل قشقایی 13 هزار و 620 خانوار، ایل خمسه با 7 هزار و 341، ایل لر ممسنی و بویراحمد، 3 هزار و 572 خانوار و طوایف مستقل با 2 هزار و 746 خانوار جمعیت 27 هزار و 279 خانواری کشور را تشکیل می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه نقش عشایر در تاریخ و فرهنگ کشور همواره مورد توجه تاریخ‌نویسان و محققان بوده، افزود: تاکنون زمینه ارائه خلاقیت‌های هنری، فرهنگی، آداب و رسوم و عرضه محصولات و تولیدهای عشایر در بخش‌های گوناگون به ویژه در عرصه‌های غذاهای سنتی فراهم نشده است.
این مسئول ابراز داشت: اتحادیه تعاونی‌های عشایر فارس به عنوان یکی از دستگاه‌های خدمت‌رسان به عشایر برای شناسایی ابعاد و زمینه‌های مختلف فرهنگی اقوام و ایلات اقدام به راه‌اندازی تفرج‌گاهی با عنوان مجتمع فرهنگی توریستی ییلاق در زمینی به مساحت 800 متر مربع کرده است.
حبیبی متذکر شد: برنامه‌های فرهنگی علاوه بر شناسایی و رشد و اعتلای فرهنگ اصیل و غنی عشایر در ایجاد شرایط مناسب برای عرضه محصولات دامی، صنایع دستی و ارائه غذاهای سنتی در شهر شیراز نقش مهمی داشته است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com