توقف موقت صادرات تخم مرغ از خراسان رضوی به علت آنفلوانزای مرغی

توقف موقت صادرات تخم مرغ از خراسان رضوی به علت آنفلوانزای مرغی
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: صادرات تخم مرغ از این استان به عنوان بزرگترین صادر کننده تخم مرغ به کشورهای دیگر به دلیل آنفلوانزای مرغی به صورت موقت متوقف شد.
محمد رشتی باف افزود: این اقدام به دنبال شیوع آنفلوانزای مرغی در استان های مختلف کشور که بیشتر مرغهای تخم گذار را درگیر کرده، صورت گرفته است.
وی اظهار کرد: با توجه به اقدامات پیشگیرانه تاکنون موردی از بیماری آنفلوآنزای پرندگان در استان خراسان رضوی مشاهده نشده است.
وی گفت: استان خراسان رضوی با تولید سالانه بیش از 100 هزار تن تخم مرغ، رتبه دوم کشور در تولید این محصول را دارد و بخشی از تخم مرغ تولیدی این استان که مازاد بر مصرف است به کشورهایی مانند عراق، افغانستان و تاجیکستان صادر می شود.
رشتی باف افزود: در ماههای اخیر به دلیل ابتلای طیور استان های مختلف کشور به بیماری آنفلوآنزای مرغی، بخشی از تخم مرغ تولیدی خراسان رضوی به سایر استان های کشور ارسال شد.
وی اظهار کرد: پارسال نیز 32 هزار تن تخم مرغ از این استان به کشورهای دیگر صادر شد که این رقم در نیمه اول امسال هشت هزار و 500 تن بود.
وی گفت: در ماههای اخیر به طور تقریبی صادرات تخم مرغ از استان خراسان رضوی به خارج از کشور متوقف شده است.
معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: با اینکه حدود 15 استان کشور طی ماههای اخیر درگیر بیماری آنفلوآنزای مرغی بودند، موردی از این بیماری در این استان گزارش نشده است.
وی اظهار کرد: شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی اغلب در فصل های پاییز و زمستان روی می دهد که در صورت همه گیری، خسارت بسیار به صنعت مرغداری وارد می کند چرا که با مشاهده یک مورد آلوده، تمام طیور واحد مرغداری باید معدوم گردد.
وی با اشاره به اقدامات لازم برای مقابله و پیشگیری از آنفلوآنزای مرغی در این استان، گفت: برگزاری دوره های آموزشی برای مرغداران در زمینه موارد حفاظتی، بهداشتی و قرنطینه ای و مبارزه با ورود قاچاق و بدون مجوز جوجه پرورشی مورد تاکید است.
هم اکنون 264 واحد مرغ تخم گذار و 2800 واحد مرغ گوشتی در استان خراسان رضوی دایر است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com