توسعۀ تولیدات گوشت مرغ عربستان سعودی

توسعۀ تولیدات گوشت مرغ عربستان سعودی
به گزارش سرویس خارجی وزارت کشاورزی امریکا ،انتظار می رود که تولیدات گوشت مرغ عربستان سعودی در سال جاری با 8% رشد نسبت به سال پیش ، به 700 هزار متریک تن برسد.
انتظار می رود که تولیدات در سال 2016 میلادی با افزایش بیشتر به 780هزار متریک تن برسد. عمدۀ این رشد و افزایش به دنبال تداوم پروژه های توسعاتی است که توسط 3 کمپانی بزرگ عربستان سعودی یعنی Al-Watania  ، Fakieh و Almarai به وجود آمده است.
چند سال پیش، دولت سعودی هدفی بر مبنای رسیدن به خودکفایی در زمینۀ مرغداری را عنوان کرد که از نظر خیلی از کارشناسان عملی نبود. برخی دیگر هم معتقدند تا 60 درصد خودکفایی شاید قابل دستیابی باشد. البته مشخص است که رسیدن به این هدف مستلزم رشد ظرفیت تولیدات مرغداری عربستان سعودی ، یارانه های بالا برای خوراک طیور ، و اجرای سیستم های یکپارچۀ بهداشت محیط زیست به منظور کمک به کاهش میزان مرگ و میر طیور خواهد بود.{tor_sutitle}به منظور کمک به مرغداران داخلی، دولت سعودی انواع حمایت های مالی را در اختیارشان قرار داده که من جمله ارائۀ یارانه برای خوراک دام ، وام های بدون بهره ، و تخصیص تخفیفاتی برای خرید تجهیزات مرغداری است{/tor_sutitle}
به دلیل وابستگی شدید عربستان سعودی به واردات خوراک ، واکسن و تجهیزات طیور و همچنین سیستم هایی که برای کنترل دمای هوا در مرغداری ها در طول سال استفاده می گردد، هزینۀ تولید مرغ گوشتی در عربستان سعودی بالاست. به منظور کمک به مرغداران داخلی، دولت سعودی انواع حمایت های مالی را در اختیارشان قرار داده که من جمله ارائۀ یارانه برای خوراک دام ، وام های بدون بهره ، و تخصیص تخفیفاتی برای خرید تجهیزات مرغداری است. 
کنترل شیوع بیماری های طیور در سال های اخیر از جمله چالش های مهمی است که عربستان سعودی با آن مواجه بوده است. مرگ و میر بالای طیور در عربستان سعودی عمدتاً در نتیجۀ بیماری های ویروسی نظیر نیوکاسل ، گامبرو ، برونشیت عفونی و انفولانزای طیور (از نوع H9N2) است. کارشناسان مرغداری بر این باورند که متوسط میزان مرگ و میر در مرغداری های سعودی در سالهای اخیر کاهش یافته و به 25 درصد رسیده است.
انتظار می رود که مجموع واردات گوشت مرغ عربستان سعودی در سال 2015 میلادی با 13 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 900هزار تن برسد. با افزایش در تولیدات داخلی انتظار می رود که رقم واردات نیز در سال 2016میلادی به 850 هزار متریک تن کاهش یابد.
در سال 2014میلادی، برزیل در تأمین و واردات مرغ گوشتی عربستان سعودی 81% سهیم بود و پس از آن فرانسه با 15% و امریکا با 2% سهیم بودند.      
صادرات گوشت مرغ عربستان سعودی به شورای همکاری خلیج فارس در سال 2014 میلادی 50هزار متریک تن برآورد شده است و به دنبال افزایش در تولیدات داخلی انتظار می رود که در سال 2015 میلادی به 60هزار متریک تن برسد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com