توانایی گیلان در صادرات مرغ ‌سبز به جهان

توانایی گیلان در صادرات مرغ ‌سبز به جهان
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: گیلان از سال 88 با تولید 850 تن گوشت مرغ بدون آنتی‌بیوتیک (مرغ سبز) توانایی صادرات این محصول به بازار جهانی را دارد.
مجید غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به میزان تولید گوشت و مرغ در دنیا اظهار داشت: در جهان 80 میلیون تن، در آسیا 25 میلیون تن، در ایران 1.67 میلیون تن و در گیلان 90 هزار تن گشت و مرغ تولید می‌شود. 
وی ادامه داد: آمریکا، چین و برزیل با 49.7 درصد کل تولید جهان، رتبه نخست تا سوم دنیا را دارند و ایران رتبه هفتم تولید گوشت مرغ در دنیا و رتبه چهارم در آسیا را داراست. 
معاون جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه ایران 1.87 درصد گوشت جهان را تولید می‌کند، افزود: استان گیلان نیز 8.5 درصد گوشت مرغ کشور را تولید می‌کند. 
وی درباره سرانه مصرف گوشت مرغ در دنیا بیان داشت: گوشت مرغ در آمریکا 3.46 درصد، در چین 1.8 درصد، در اتحادیه اروپا 4.16 درصد، در هندوستان 8.1 درصد و در ایران 8.20 درصد مصرف می‌شود. 
غلامی با اشاره به اهمیت تولیدات طیور در امنیت غذایی گفت: زندگی انسان بدون پروتئین حیوانی امکانپذیر است ولی کامل نیست. 
وی افزود: در سه دهه گذشته همواره تولیدات صنعت طیور (گوشت مرغ) به طور مستمر افزایش یافت و به سرعت جانشین منابع پروتئین حیوانی شد. 
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، مصرف سرانه پروتئین حیوانی برای هر فرد را 29 گرم عنوان کرد. 
وی ادامه داد: از این مقدار 8.05 گرم از گوشت مرغ و 3.05 گرم از تخم‌مرغ تامین می‌شود. 
غلامی درباره دلیل تغییر و گرایش به طرف گوشت مرغ خاطرنشان کرد: از بین رفتن مراتع و خشکسالی و گرانی گوشت قرمز از جمله دلیل گرایش به گوشت بوده است. 
وی ادامه داد: گوشت مرغ نسبت به دیگر گوشت‌ها دارای اسید چرب اشباع کمتر و ضریب هضم بسیار بالاست. 
معاون جهاد کشاورزی گیلان، کلسترول پایین، الیاف نرم، سرعت پخش بسیار بالا را از دیگر موارد مصرف مرغ ذکر کرد و افزود: بیش از 400 بیماری مشترک بین انسان و دام وجود دارد که بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بیشتر از انسان و طیور است. 
وی بیان داشت: بسته به شرایط و تقاضای بازار می‌توان برای تولید گوشت مرغ و تخم مرغ برنامه‌ریزی کرد و تولید را در سطح دلخواه نگه داشت؛ در صورتی که در دام چنین امری امکانپذیر نیست. 
غلامی با بیان اینکه ارزان‌ترین کالای پروتئین در دنیا گوشت مرغ است، تصریح کرد: به همین دلیل سرمایه‌گذاری در این بخش انجام می‌شود. 
وی خاطرنشان کرد: از سال 88 تاکنون گیلان 850 تن گوشت مرغ عاری از آنتی‌بیوتیک را تولید کرده و در هر دوره 80 هزار مرغ را پرورش داده و وارد بازار می‌کند. 
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان داشت: گیلان استانی است که استعداد پرورش مرغ سبز «عاری از آنتی‌بیوتیک» همچنین توانایی صادرات این محصول را در بازارهای خارجی داراست.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com