تهویه از کف و بازیابی گرما سیستمی نوین و پربازده در سالنهای مرغداری

تهویه از کف و بازیابی گرما سیستمی نوین و پربازده در سالنهای مرغداری

سیستمهای متداول در تهویه سالن های مرغداری
با توجه به نوع سالن و شرایط اقلیمی روش های تهویه به شرح زیر وجود دارد :
1- تهویه عرضی : در این روش تهویه ، هواکشها و هواده ها در دیوار طولی سالن نصب می شوند و به این ترتیب تهویه بصورت عرضی انجام می این روش مناسب تهویه ، سالن های با عرض 8 تا 12 متر است زیرا اگر عرض سالن از 12 متر بیشتر باشد امکان تهویه مناسب سالن مقدور نخواهد بود در این روش ضروری است هواکش ها و هواده ها رو به روی هم نباشد تا نقطه کور و کوران هوا بوجود نیاید .
2-تهویه طولی : در این روش دریچه های ورود هوا در انتهای یک طرف سالن در منتهی الیه دیوارهای طولی و هواکشها در انتهای دیگر سالن در منتهی الیه دیوارهای طولی قرار دارند این نوع تهویه در سالنهای با طول کمتر از 60 متر قابل اجرا است چنانچه طول سالن بیشتر باشدمی توان دریچه های ورود هوا را در دو انتهای سالن و هواکش ها را در وسط سالن و یا برعکس نصب کرد در هر حال فاصله هواکش ها و هواده ها نباید بیش از 60 متر باشد اگر طول سالن بیشتر باشد ضروری است هواکش ها و هواده ها با فاصله ذکر شده در چند قسمت نصب شوند .
3- تهویه سقفی : در این روش میتوان دریچه های ورود یا خروج هوا را در سقف و دیوارها در نظر گرفت این نوع تهویه برای منطقه های بسیار سرد یا بسیار گرم ویا سالن های با عرض بیشتر از 12 متر مناسب است در منطقه های گرمسیر باید هواکش ها در سقف در نظر گرفت تا هوای گرم سقف را به علت سبکی به قسمت بالا صعود میکند براثر واکنش هواکش ها بر روی طیور جریان پیدا کند.
4-تهویه فن جت : میتوان کانال هایی به نام فن جت در ارتفاع 30 سانتی متری از سقف در مرکز سالن نصب کرد و این کانال ها معمولا از پلاستیک یا ورقه آهن گالوانیزه به شکل استوانه و به قطر 50 تا 100 سانتی متر ساخته می شوند و دارای سوراخ هایی به قطر 5 تا 20 سانتی متر در اطراف بدنه هستند انتهای این کانال بسته و در ابتدای آن یک فن قوی هوا را به شدت به داخل کانال هدایت می کند تا هوای دمیده شده از سوراخ های کانال به طرف کف سالن خارج شود و باعث جریان هوای گرم زیر سقف به طرف پایین شود مزیت روش بالا این است که هوای ورودی در صورت لزوم گرم ، سرد ، ضدعفونی یا مرطوب        می شود و تهویه در کل سالن به صورت یکنواخت صورت می گیرد .

تهویه از کف

در روش تهویه از کف که کاملا جدید است در کف سالن کانالهائی ایجاد شده و روی این کانالها منافذی قرار داده می شود ودر روی منافذتوریهایی نصب می شود ودر انتهای این کانالها هواکشها قرار داده می شود. این سیستم قابلیت اجرا در سالنهای با ابعاد مختلف واقلیمهای گوناگون را دارد.

وقتی فنها شروع به کار می کنند هوا از طریق این منافذ وارد کانال می شود واز انتهای کانال خارج  می شود بهترین مکان برای قراردادن این منافذ در زیر دانخوریها و آبخوریهاست زیرا اولا بیشترین تجمع مرغها در آنجاست و همچنین فضای مفید سالن را اشغال نمی کند.

روش وارد شدن هوا به سالن در این سیستم: هوای تازه که در این روش باید وارد سالن شود در مواقعی که نیاز به گرم کردن و سرد کردن آن نیست می تواند بدون هیچ مشکلی از طریق پنجره ها وارد سالن شود ولی در زمستان و تابستان که باید دمای هوا تعدیل شود می توان هوا را از طریق یک کانال که بوسیله ورق گالوانیزه ساخته شده و در سقف قرار داده می شود (مشابه سیستم فن جت) از طریق منافذ روی آن باکمک یک فن وارد سالن شود که گرمای مورد نیاز در زمستان بوسیله یک  سیستم حرارتی یا سیستم  بازیابی گرما ،از گرمای هوای آلوده در حال خروج تامین می شود.

در صورت اجرای این سیستم تهویه در یک سالن چون حجم تهویه به میزان زیادی کاهش می یابد    می توان سیستم بازیابی گرما در تهویه، یا HRV را به راحتی وبا هزینه کمی اجرا کرد به این صورت که در زمستانها ، که هوای وارد شده به سالن باید تا حداقل 20درجه سانتیگراد گرم شود هوای گرم و آلوده در حال خروج از کانالهای کف سالن از داخل یک مبدل هوا به هوا عبور کرده و

گرمای خود را به هوای سرد وتمیز ورودی  منتقل می کند.
 
مزایای سیستم

این سیستم مزایای زیادی نسبت به بقیه سیستمهای متداول دارد از جمله :

1 - کاهش چشمگیر در تهویه مورد نیاز خصوصا در تابستان :در این روش بعلت اینکه جریان هوا از بالا به پایین است گرمای اضافی که در تابستان باید از سالن دفع شود وارد هوا سالن نمی شود و نیاز به تهویه به میزان زیاد کاهش پیدا می کند .

2 - کاهش مصرف سوخت:در صورت اجرای این سیستم تهویه در یک سالن بدلیل کاهش میزان تهویه  به تبع آن میزان مصرف سوخت هم کاهش می یابدبخصوص در زمستانها . ودر صورتی که سیستم HRV هم اجرا شود این کاهش مصرف سوخت به بیش از 80 درصد می رسد.زیرا از گرمای دفع شده از بدن مرغها و لامپهای سالن هم برای گرم کردن سالن استفاده می شود

3 - کاهش میزان مصرف برق: با توجه به اینکه فنها یکی از مصرف کنندگان عمده برق در سالنهای مرغداری هستند یکی از نتایج کاهش میزان تهویه کاهش مصرف برق است .

4 - کاهش چشمگیر در آلودگی هوای سالن: یکی از مهمترین مزایای این طرح کاهش آلودگی هوای سالن است. زیرا مهمترین گازهای آلوده کنند هوای سالن عبارتند از دی اکسید کربن که حاصل تنفس مرغهاست و همچنین آمونیاک، و... که حاصل فعالیت باکتریها در بستر است و هر دو سنگینتر از هوا هستند  و همچنین گردوغبار که حاصل فعالیت بدنی مرغها است همگی در کف سالن تولید می شود در این سیستم تهویه این گازها و گرد وغبارها بلافاصله بعد از ایجاد شدن توسط منافذ موجود در کف سالن جذب شده و وارد کانالها می شود واز آن طریق دفع می شود وچون جریان هوا از بالا به پایین است هوای سالن و همچنین هوائی که مرغها تنفس می کنند همیشه سالم وتازه است که نتیجه آن آسایش و راحتی کارگران سالن و همچنین جلوگیری از بیماریهای تنفسی و مرگ ومیر مرغهاست.

5 - یکنواختی هوا در همه جای سالن:بدلیل اینکه در این سیستم در کل سطح سالن هوا بصورت یکنواخت جذب  کانالها می شود در سالن کوران ایجاد نمی شود .(کوران در سالن باعث استرس بر مرغها می شود)

6 - کاهش ارتفاع سقف:در سالنهایی که همزمان با احداث سالن این سیستم تهویه در آن اجرا می شود می توان ارتفاع سقف را در حداقل ممکن قرار داد.زیرا بعلت پاین بودن سرعت هوا در این سییستم  در حداکثر میزان تهویه هم سرعت هوا کم است ومشکلی برای گله ایجاد نمی کند.

اتوجه به جستجوی اینترنتی و مقالات  انجام شده تا الان این سیستم نه در ایران ونه  خارج از ایران انجام نشده است.


طرح شماتیک سیستم

 

 
کلمات کلیدی تهویه سیستم حرارتی
نظرات شما
  •  

    اعظمي گفت : ۹۰/۰۳/۰۵

    سلام ضمن تشكر براي تلاش شما. من متوجه نشدم طرح شما چگونه كار ميكند اگر امكان دارد برام توضيح بيشتر بدهيد

    پاسخ...
  •  

    گفت : ۹۰/۰۳/۰۵

    با سلام
    ایده جالب وخوبی است امیدوارم موفق باشید.

    پاسخ...
  •  

    اکبر گفت : ۹۰/۰۳/۰۸

    با سلام
    طرح جالبی به نظر می رسد ولی فاصله طراحی روی کاغذ تا عملیاتی شدن باید در نظر گرفت.
    به فرض که طرح اجرائی شود کانالهایی که هوای الوده را از سالن خارج می کند بعد از اتمام دوره پرورش چگونه قابل شستشو و ضد عفونی خواهد بود.
    با تشکر

    پاسخ...
  •  

    امین الرعایا گفت : ۹۰/۰۳/۰۸

    باسلام وآرزوی موفقیت
    اگر این طور که شما می گویید واین طرح میتواند تا 80 درصد مصرف سوخت را کاهش دهد پس چرا آن را تا الآن اجرایی نکرده اید ویا کسانی دیگر آنرا اجرا نکرده اند 80%کاهش مصرف سوخت آن هم در سالن مرغداری که یکی ازمصرف کنندگان عمده سوخت در کشاورزی است حرف کمی نیست
    فکر می کنم باید بیشتر در استفاده از اعداد دقت کنید

    پاسخ...
  •  

    ف مرادی گفت : ۹۰/۰۳/۰۸

    با عرض سلام
    من دانشجوی سال آخر علوم دامی هستم وبه مبحث تهویه در سالنهای مرغداری علاقه مندم وقصد دارم اگر بشود در این زمینه فعالیت کنم این طرح شما به نظر من خیلی جالب است وجای کار وبررسی بیشتر دارد ومن هم نظراتی در این زمینه دارم اگر مایل باشید در این زمینه با هم تبادل نظر داشته باشیم.
    farzane_1369@yahoo.com

    پاسخ...
  •  

    امیر احمدپور گفت : ۹۰/۰۳/۰۸

    امیدوارم شما در آینده نیز همچنان به فعالیتهای ذهنی و علمی خود در زمینه اعتلای صنعت مرغداری کشور همت گماشته که ایران اسلامی را شما عزیزان جوان خواهید ساخت

    پاسخ...
  •  

    ابراهیم تازیکه گفت : ۹۰/۰۳/۰۸

    سلام عزیزم تا زمانی که کار عملی نکردید و شاهد کاهش سوخت و ضریب تبدیل و تولید بهتر از خودت نمایش ندادیدو به معرض نمایش نگذاشته اید این نظریه برای عموم سم خطزناکی خواهد بود جیگر

    پاسخ...
  •  

    - گفت : ۹۰/۰۳/۰۸

    انشاا.. صد سال دوم

    پاسخ...
  •  

    وریا فیض بخش گفت : ۹۰/۰۳/۰۸

    با سلام خدمت شما. اینجانب 12 سال تجربه عملی در مرغداریها در نقات مختلف کشور را دارم و خود کارشناس علوم دامی هستم. ایده و نظر خوبی است ولی اعداد در شرایط محیطی و مکانی متفاوت است خواهشمندم با یکی از دانشجویان بطور عملی انجام دهید تا نتیجه مطلوب تر و علمی باشد

    پاسخ...
  •  

    رامین گفت : ۹۰/۰۳/۰۸

    من دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه طیور هستم . مطالب مفیدی بود ولی باید عملی بشه.ramin_ahmar@yahoo.com

    پاسخ...
  •  

    حسن شجاعی گفت : ۹۰/۰۳/۰۸

    با تحقیقات من بهتراست این تهویه همراه با تحویه طولی باشد و حدودابرای هر 4الی 5 آبخوری یک کانال فلانچی 4 شعبه گالوانیزه در ابعاد مقطع 30 در 10 سانت و قطعات 1متری تعبیه کرد و در طول سالن قرار داد و هرکدام به یک فن متصل شود.با اینکار هم ضدعفونی امکان پذیر است و هم شروع تحقیق شروع می شود. من قسط دارم تویک سالن عملی کنم . اگر جواب داد حتما اعلام میکنم.

    پاسخ...
  •  

    ح.ح گفت : ۹۰/۰۳/۰۸

    مبدل هوا به هوا؟؟؟؟نحوهی تصفیه امونیاک co2 ,....

    پاسخ...
  •  

    سید حسن گفت : ۹۰/۰۳/۱۰

    به نطر من مهمرین مشکل این سیستم ضد عفونی کردن پایان دورهاست

    پاسخ...
  •  

    صادق گفت : ۹۰/۰۳/۱۰

    صادق
    یکی برای من توضیح بده که چطور یک مرغ داری مرغ محلی بزنم
    متشکرم !!!!!

    پاسخ...
  •  

    کاشانی راد گفت : ۹۰/۰۳/۱۰

    ایا سوراخ هایی که نزدیک به فن در انتهای سالن در مقایسه باسوراخ های ابتدایی سالن که در فاصله ی دور تری از فن قرار دارند دارای مکش برابری هستند؟

    پاسخ...
  •  

    علی محمدنیا گفت : ۹۰/۰۳/۱۰

    سلام.من کارشناس علوم دامی در گرایش طیور هستم و به طور گسترده در زمینه تهویه سالنها کار کردم.طرح جالبی به نظر میاد ولی کاهش مصرف سوخت تا میزان 80 درصد یه چیز غیر ممکنه

    پاسخ...
  •  

    م فروتن گفت : ۹۰/۰۳/۱۰

    ایده ی خوبی است ،خصوصا در شرایط فعلی که قیمتهای سوخت بسمت واقعی شدن می رود بویژه گازوئیل که نقش مهمی در قیمت تمام شده محصولات طیور دارد.
    بنظر بنده با متخصصین تاسیسات وتهویه مشورت کنید وآن را بمرحله عمل برسانید
    انشاالله که موفق خواهید بود

    پاسخ...
  •  

    mohandes گفت : ۹۰/۰۳/۱۰

    باسلام وخسته نباشید
    اگر اینطور که شما پیش بینی کرده اید باشد واین سیستم بتواند این میزان صرفه جویی وکاهش آلودگی داشته باشد یک تحول بزرگ در این صنعت خصوصا در کشور ما خواهد بود.
    احتمالا شما هم نتوانسته اید یک حامی برای اجرای ایده خود پیدا کنید که البته این موارد در کشور ما کاملا طبیعی است .
    امیدوارم یک نفرمسئول فهمیده وبا درک بالا پیدا کنید وایده خود را عملی کنید که البته یه کم بعید بنظر می رسد که بتوانید چنین شخصی را در این سیستم پیدا کنید

    پاسخ...
  •  

    I.T.P گفت : ۹۰/۰۳/۱۰

    به همه مخاطبین پیشنهاد می شه که اگر سئوالی در خصوص تهویه دارن از بخش پرسش و پاسخ وارد بشن و وارد کنن. مباحث علمی خوبی در اونجا مطرح می شه ( معمولا )

    لینک صفحه :
    http://www.itpnews.com/prssh-v-paskh/index.aspx?Itemid=395

    پاسخ...
  •  

    دانیال حکیمی گفت : ۹۰/۰۸/۱۴

    با سلام من میخواستم یه مرغ داری کوچکی در حدود 1000 عدد مرغ که ظرفیت داشته باشه بزنم!از شما خواستار کمک وراهنمایی هستم که باید چه مراحلی را طی کنم!اگر کمکم کنید ممنون میشم

    پاسخ...
  •  

    نازنین گفت : ۹۰/۰۸/۲۵

    خیلی طرح جالبیه برات ارزوی موفقیت دارم

    پاسخ...
  •  

    یوسف صدری گفت : ۹۱/۰۱/۲۵

    قابل توجه دوستانی که به عددها شک دارند این طرح البته با یک سری تغییرات دریک سالن 2000تایی گوشتی اجرا شد ونتایج فوقالعاده بودبطوری که دردی ماه اذربایجان حتی یک لیتر سوخت مصرف نشد البته ازنور خورشید استفاده شد.

    پاسخ...
  •  

    فرزین گفت : ۹۱/۰۸/۰۴

    کار بسیار جالبیه
    اگخ عملی بشه میتونه نقش مهمی در کاهش قیمت مرغ داشته باشه

    پاسخ...
  •  

    حسن خان احمدی گفت : ۹۱/۰۸/۰۴

    ز احمد تا احد یک میم فرق است جهانی هم در این یک میم قرق است متاسفم که این صنعت کارش بجایی رسیده که متخصصین خارج از گود هم با نوشتن مقالات رویایی دست می اندازند

    پاسخ...
  •  

    محمد امینی بهابادی گفت : ۹۱/۰۹/۱۸

    با سلام
    دوست عزیز من حاضرم روی این طرح سرمایه گذاری داشته باشم . مجوز تاسیس مرغداری 20000 را هم دارم . همه چیز برای این ایده مهیاست . نظراتی را هم در این خصوص دارم . منتظر ایمیل شما هستم . برای همفکری و صحبت بیشتر

    پاسخ...
  •  
    محمد امینی بهابادی گفت : با سلام دوست عزیز من حاضرم روی این طرح سرمایه گذا...

    رضا شیرزاد گفت : ۹۸/۰۴/۱۹

    طرح مربوط به سال ۹۱ بود الان سال ۹۸ من تازه وارد این حرفه شدم و این مطلب را خواندم
    ایا اقای محمد امین بهابادی موفق شدن
    البته در درستی ایده و موفقیت طرح شکی نیست
    اما خواستم خبر موفقیت ایشان را هم بخوانم

    پاسخ...
  •  
    رضا شیرزاد گفت : طرح مربوط به سال ۹۱ بود الان سال ۹۸ من تازه وارد ا...

    علینقیان گفت : ۹۸/۱۰/۲۰

    بنده اطلاعی از طرح آقای امینی ندارم وخودم هم تا الآن نتوانسته ام این ایده را جایی اجرا کنم

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com