تنها ۱۵ درصد از نهاده‌های دامی وارداتی براساس نرخ ارز دولتی توزیع می‌شود

تنها ۱۵ درصد از نهاده‌های دامی وارداتی براساس نرخ ارز دولتی توزیع می‌شود
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت: گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از نهاده‌های وارداتی با قیمت دولتی در اختیار تولید‌کنندگان قرار می‌گیرد و باقیمانده نیاز خود را از بازار آزاد تامین می‌کنند.
سید جواد ساداتی‌نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در خصوص سفر به شهرستان آمل و بازدید از واحدهای تولید مرغ و جوجه یک روزه، گفت: به دعوت آقای حاجی‌پور نمایده مردم آمل برای بررسی مشکلات تولیدکنندگان تخم‌مرغ، جوجه یک‌روزه و مرغ گوشتی به این شهرستان سفر کرده‌ام.
نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه استان مازندران ۱۱ درصد مرغ گوشتی و ۳۳ درصد جوجه یک روزه کشور را تامین می‌کند، عنوان کرد: بخشی از مشکلات تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه، تخم مرغ و مرغ گوشتی استان مازندران به تامین نهاده باز می‌گردد، گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از نهاده‌های وارداتی با قیمت دولتی در اختیار تولید‌کنندگان قرار می‌گیرد و باقیمانده نیاز خود را از بازار آزاد تامین می‌کنند.

 
خوراک پرداز هزار دشت

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسائل به وجود آمده در زمینه تامین و توزیع نهاده مورد نیاز مرغداران نشان می‌دهد که باید نظارت‌ها افزایش پیدا کند، ادامه داد: در حال حاضر تمامی نهاده‌های دامی و مورد نیاز مرغداران با تخصیص ارز ۴هزار و  ۲۰۰ تومانی تامین می‌شود اما مرغداران و دامداران با قیمت چندین برابر بالاتر نهاده را دریافت می‌کنند.
وی با بیان اینکه سامانه بازارگاه نمی‌تواند توزیع نهاده را با دقت انجام دهد و همین امر موجب افزایش قیمت شده است،  گفت: تامین نهاده مورد نیاز مرغداران با قیمتی بیش از ۷۰ درصد بالاتر تر از نرخ مصوب موجب می‌شود تا تولید صرفه اقتصادی نداشته باشد.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمت مرغ توسط ستاد تنظیم بازار بر اساس نرخ نهاده دولتی تعیین شده اما مرغداران نمی‌توانند نیاز خود را با نرخ دامی دولتی تامین کنند، تصریح کرد: توزیع نهاده و عملکرد سامانه بازارگاه در کمیسیون کشاورزی مورد بررسی قرار می‌گیرد، همچنین مرغداران خواستار تخصیص یارانه‌ها به تولیدکنندگان و یا مصرف‌کنندگان هستند که کمیسیون نیز در گذشته به این نتیجه رسیده بود.
ساداتی نژاد در پایان، خاطرنشان کرد: باید تنها وزارت جهاد کشاورزی متولی بازرگانی و تامین نهاده مورد نیاز مرغداران باشد اما این موضوع حدودا یک سال و نیم گذشته به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شد، امیدواریم در نشست سران سه قوه بررسی و این اختیارات به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com