تنها 2 درصد مرغ کشور ایرانی است

تنها 2 درصد مرغ کشور ایرانی است
رئیس پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور گفت: در شرایطی که ۹۸ درصد نژاد مرغ کشور، ۸۰ درصد کنجاله سویا و ۵۰ درصد ذرت مصرفی در مرغ داری ها وارداتی است، نمی توان گفت در تولید مرغ خودکفا هستیم.
محمد یوسفی، در پاسخ به اینکه چند درصد مرغ کشور از لاینهای نژاد آرین (نژاد ایرانی) استفاده می‌شود، گفت: تنها 2 درصد مرغ کشور از نژاد آرین است.
رئیس پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور با بیان اینکه 98 درصد بقیه نژادهای لاین مرغ کشور از نوع راس، کاپ، لوهمن، هوبارد و آربراکرز است، گفت: نژاد «راس» که برای کشور انگلیس است 80 درصد مرغ اجداد کشور را تشکیل می‌دهد.
نگرانی از واردات نژادهای انگلیس در سایه ضعف تحقیقات در باره نژاد ایرانی
وی ادامه داد: نگران این هستیم که اگر زمانی انگلیس این نژاد مرغ را به ما ندهد، مرغداری کشور چه کار باید بکند.
یوسفی در پاسخ به اینکه چرا نژاد آرین در کشور استفاده نمی‌شود، گفت: به دلیل ضعف کارهای تحقیقاتی و اصلاح نژادی بر روی این نژاد، ارتقاء عملکرد انجام نشده است و در مقایسه با نژادهای دیگر عملکرد بسیار ضعیفی دارد.
وی گفت: استفاده از نژاد آرین برای مرغداری‌های کشور اصلاً توجیه اقتصادی ندارد و حفظ این نژاد در کشور تنها به دلیل سیاسی است نه اقتصادی.
یوسفی همچنین تاکید کرد: تازه نژاد آرین خود نژاد وارداتی از سالهای گذشته است و البته طی این سالها به نام ایران رقم خورده است و اما بعد از 50 سال قدمت صنعت مرغداری، محققان کشور نتوانسته‌اند، نژاد بومی مرغ ایجاد کنند.
وی با اشاره به ویژگی‌ نژاد‌های بومی در دنیا گفت: مقاوم به بیماری است و سازگاری مناسبی با تنش‌های محیطی دارد، ضمن اینکه نگرانی از واردات آن وجود ندارد.
با مونتاژکاری در تولید مرغ خودکفا هستیم
از رئیس پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی کشور سئوال شد، آیا به‌رغم این همه وابستگی می‌توان گفت در تولید مرغ خودکفا هستیم، گفت: زمانیکه 98 درصد نژاد مرغ کشور، 80 درصد کنجاله سویا و 50 درصد ذرت مصرفی در مرغ‌داری‌ها وارداتی است، چگونه می‌توان گفت در تولید مرغ خودکفا هستیم؟
وی ادامه داد:سالهای گذشته شرکتهای بزرگ دنیا برای افزایش ضریب تبدیل خوراک، بهره‌وری، خصوصیات ظاهری و توجیه پذیر بودن از نظر اقتصادی رقابت بسیار نزدیکی برای ارتقای نژادهای مرغ داشته‌اند، اما محققان کشور کاری بر روی نژادهای بومی انجام نداده‌اند.
سالانه یک میلیارد قطعه جوجه مرغ در کشور تولید می‌شود که تنها 2درصد از نژاد ایرانی و 98درصد خارجی است و حاصل آن تولید حدود 1.2میلیون تن گوشت و 850هزارتن تخم مرغ است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com