تنظیم بازار با عرضه مرغ 2050 و گوشت گوساله 5 هزار تومانی

تنظیم بازار با عرضه مرغ 2050 و گوشت گوساله 5 هزار تومانی

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام گفت: برای تنظیم بازار گوشت مرغ و گوساله از امروز مرغ با قیمت دو هزار و 50 تومان و گوشت گوساله 5 هزار تومان عرضه می‌شود..
سیدنظام الدین سجادی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: باتوجه به نزدیک بودن به ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضا برای خرید گوشت و مرغ از محل ذخایر مطمئن شرکت پشتیبانی امور دام از امروز گوشت گوساله منجمد برای عرضه کننده 4 هزار و 700 تومان و برای مصرف کننده 5 هزار تومان به صورت مخلوط و گوشت مرغ برای توزیع کننده هزار و 900 تومان و برای مصرف کننده دو هزار و 50 تومان عرضه می‌شود.
وی افزود: بخش امور دام با وجود مشکلات فراوان مانند شایعه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و نیز خشکسالی گسترده در سال گذشته به وسیله سیاست‌های دولت در تأمین به موقع نهاده‌های تولید و نیز تنظیم بازار گوشت مرغ و تخم مرغ از ثبات قابل توجهی برخوردار بوده به گونه‌ای که میانگین قیمت گوشت مرغ در چهار سال گذشته به طور متوسط 10 درصد افزایش داشته است که این ثبات قیمت در هیچ بازاری مشاهده نمی‌‌شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام افزود: بر اساس آمار، تولید گوشت مرغ از یک میلیون و 237 هزار تن در سال 84 با رشد 26.5 درصد به یک میلیون و 565 هزار تن افزایش یافته است.
وی گفت: تخم مرغ نیز با رشد 8.25 درصد به 727 هزار تن افزایش یافته، گوشت قرمز از 800 هزار تن به 871 هزار تن با رشد 8.9 درصد ، شیر از 7 میلیون و 160 هزار تن به 8 میلیون و 772 هزار تن با رشد 22.5 درصد ، عسل از 35 هزار تن به 40 هزار تن با رشد 16.3 درصد افزایش یافته است که در همه بخشها از برنامه چهارم توسعه جلوتر بوده است.
وی افزود: در دولت نهم 330 هزار تن گوشت مرغ مازاد از تولیدکنندگان داخلی خریداری شده و به موقع در بازار عرضه شده است که این رقم 5 برابر کل 27 ساله گذشته در طول انقلاب است. همچنین در بخش گوشت گوساله از محل تولید داخل 43 هزار تن خریداری شده و 1.5 میلیون رأس دام مازاد سبک دامداران مناطق خشکسالی، روستایی و عشایری خریداری شده و از ضرر و زیان دامداران جلوگیری شده است.
سجادی گفت: همچنین بیش از 5.5 میلیون تن نهاده‌های خوراک دام توسط شرکت پشتیبانی دام خریداری و برای اطمینان تولیدکنندگان در بین آنها توزیع شده که تاکنون چهار میلیون تن توزیع نهاده‌ها انجام شده است.
وی افزود: امسال برای اولین بار برای تنظیم بازار شیر خام کشور روزانه هزار تن شیر مازاد دامداران خریداری و تبدیل به شیر خشک شد تا بازار شیر در کشور دچار زیان نشود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام افزود: در حالی که قیمت برخی از اقلام نهاده های دامی در برخی موارد 200 درصد نیز افزایش داشته، اما قیمت گوشت مرغ در چهار سال گذشته میانگین 40 درصد یعنی سالانه حدود 10 درصد افزایش یافته که از ثبات مناسبی برخوردار بوده است.
سجادی افزود: برای راحتی مردم گوشت قرمز از امروز در استان تهران به صورت منجمد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند، رفاه، اتکا، سپه و شرکت‌های تعاونی کارمندی و کارگری و میادین میوه و تره‌بار هرچه بخواهند به قیمت 4700 تومان عمده فروشی و 5 هزار تومان خرده فروشی عرضه می‌شود.
وی تأکید کرد: هیچ گونه محدودیتی برای تحویل گوشت قرمز به عاملان توزیع وجود ندارد و هر مقدار تقاضا شود گوشت وارد بازار می‌کنیم.
سجادی با اشاره به اینکه معمولا در ماه مبارک رمضان مصرف تازه‌خوری گوشت مرغ رواج دارد، گفت: برای این منظور ماهانه 82 میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده که حاصل آن تولید گوشت مرغ تازه در ماه مبارک رمضان به اندازه بیش از نیاز کشور انجام خواهد شد، همچنین ذخیره‌های بی‌سابقه‌ای از گوشت منجمد در سردخانه‌های شرکت پشتیبانی امور دام وجود دارد که به محض نیاز وارد بازار می‌شود.
وی افزود: از حدود 20 روز از قبل از ماه مبارک توزیع گوشت مرغ منجمد انجام می‌شود و اگر بازار نیاز داشته باشد زودتر نیز این کار صورت خواهد گرفت.
سجادی افزود: سیاست‌های دولت در تنظیم بازار محصولات پروتئینی به گونه‌ای است که هم به نفع تولیدکننده و هم به نفع مصرف کننده باشد. تجربه این چهار سال نشان می‌دهد قیمت محصولات از ثبات نسبی برخوردار بوده و تولیدکننده نیز هیچ مشکلی از نظر تأمین نهاده‌ها و فروش محصول خود احساس نمی‌کنند.
وی گفت: سال گذشته 138 هزار تن گوشت مرغ و گوشت قرمز از طریق شرکت پشتیبانی امور دام توزیع شد که برای هر ایرانی به طور متوسط دو کیلو گوشت منجمد سفید و قرمز عرضه شده است.
وی افزود: در عین حال به دامداران و مرغداران اطمینان خاطر می‌دهیم هرچه گوشت مازاد دارند با قیمت توافقی به شرکت پشتیبانی امور دام بفروشند و فقط بحث توزیع مطرح نیست، بلکه حمایت از تولید نیز مد نظر است.
سجادی افزود: روزانه 600 تن گوشت مرغ مازاد خریداری می‌شود و در زمانی که قیمت افزایش یابد وارد بازار می‌شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام افزود: دام‌های مازاد مناطق خشکسالی که سال گذشته از دامداران خریداری شد امسال دوباره وارد چرخه تولید شده و هیچ مشکلی از نظر تأمین گوشت قرمز و شیر وجود ندارد.
سجادی در مورد صادرات مرغ گفت: با وجود اینکه تولید مرغ بیش از مصرف کشور انجام شده است، اما هنوز صادرات به طور محسوس انجام نشده و دولت در این زمینه علاوه بر حذف عوارض صادراتی مرغ مجوز صادرات را نیز به بخش خصوصی اعطا کرده است.
وی افزود: اما هنوز تولید به رقم مورد نیاز صادرات نرسیده و به صورت جزئی به برخی از کشورهای همسایه صادر شده است.
سجادی با بیان اینکه سازمان تعاون روستایی در سال جاری بیش از 800 هزار تن جو از کشاورزان خریداری کرده گفت: همه این محصولات توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری و در بین دامداران توزیع خواهد شد و دامداران هیچ مشکلی برای تأمین جو، ذرت، کنجاله احساس نخواهند کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام در مورد واگذاری شرکت پشتیبانی امور دام به بخش خصوصی و تنظیم بازار گفت: وظیفه اصلی این شرکت تأمین و توزیع نهاده‌های دامی و خرید مازاد تولید و توزیع به موقع در بازار است که از طرفی طبق سیاست‌های اصل 44 باید وظایف تصدی دولت به تشکلها واگذار شود و تاکنون یک نوبت آگهی برای واگذاری وظایف این شرکت به تشکل‌های مرغداری و دامداری منتشر شده است.
وی در عین حال افزود: این تشکلها به دلیل ضعف ساختار و بنیه مالی نتوانستند این وظایف را تحویل بگیرند و هر موقع این توانایی در آنها ایجاد شد از نظر ما هیچ مانعی برای واگذاری شرکت پشتیبانی امور دام وجود ندارد.
وی گفت: عمده وظایف شرکت پشتیبانی امور دام تصدی گری است و تنها تولید مرغ لاین در بابل‌کنار یک تصدی است که قابل واگذار شدن به بخش خصوصی نیست و بقیه موارد واگذار می‌شود.
وی گفت: برای واگذاری این شرکت دو ماه قبل به صورت کتبی به تشکل‌های دامداری و مرغداری مکاتبه کرده‌ایم.
سجادی تعداد مراکز جمع آوری شیر در کشور را هزار و 760 مرکز فعال ذکر کرد و گفت: روزانه ده هزار تن شیر خام از دامداران خرد روستایی توسط این مراکز جمع آوری شده و تحویل کارخانه‌های لبنی می شوند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام در مورد پیش بینی تولید در سال جاری گفت: طبق برنامه تولید شیر به 9 میلیون و 556 هزار تن گوشت قرمز 921 هزار تن، مرغ یک میلیون و 605 هزار تن و عسل به 40 هزار تن خواهد رسید.
سجادی یکی دیگر از مشکلات بخش دام را عدم تأمین به موقع تسهیلات و اعتبارات بانکی دانست و گفت: اولا اعتبارات به موقع تخصیص داده می شود و در حالی که دولت نهم بر اساس سیاست حمایت از تولید نقدینگی بخش دام و طیور را چند برابر افزایش داده، اما شبکه بانکی به موقع آن را تخصیص نداد و در حالی که باید حداقل 25 درصد تسهیلات بانکها به بخش کشاورزی اختصاص می یافت این رقم در هیچ بانکی کامل نشده است.
وی گفت: دو مشکل ناکافی بودن اعتبارات بانکی و عدم تخصیص به موقع تسهیلات باعث شده دامداران و مرغداران که مرتب با افزایش هزینه تولید و نیاز به سرمایه در گردش مواجه هستند با مشکل همراه شوند.
سجادی افزود: در راستای تنوع سازی تولید پروتئین تاکنون دو درخواست برای پرورش آهو دریافت شده که در حال رایزنی با محیط زیست و دامپزشکی هستیم و به زودی شرایط پرورش آهو در کشور فراهم خواهد شد.
وی گفت: پرورش کبک،قرقاول، بلدرچین، بوقلمون، شترمرغ و سایر پرندگان زینتی نیز در کشور انجام می‌شود.

 
کلمات کلیدی تنظيم بازار رمضان
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com