تغذیۀ جوجه ها به هنگام جوجه کشی به منظور تقویت استخوان پای مرغ

تغذیۀ جوجه ها به هنگام جوجه کشی به منظور تقویت استخوان پای مرغ
جوجه های گوشتی در حال حاضر از مشکلات و بیماری های پا رنج می برند. تحقیقات دانشگاه Hebrew اورشلیم حاکی از کمبود فسفر، مس ، منیزیم و روی در این جنین ها تا پیش از جوجه کشی است . 
از آنجاییکه استخوان بندی جوجه ها برای رشد مطلوب، به این مواد معدنی نیاز دارد بنابراین کمبود این مواد در رشد استخوان ها تأثیر گذار خواهد بود .
به منظور بررسی لزوم مواد معدنی و ویتامین ها بر روی رشد استخوانی جوجه ها 300 عدد تخم مرغ نطفه دار به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم بندی شدند : گروه آزمایش مواد معدنی مثل مس ، منیزیم و روی و فسفات و ویتامین های A ، E و D را از طریق سیستم تغذیۀ OVO (درون تخم مرغ) دریافت می کردند و گروه کنترل چیزی دریافت نکردند. 
استخوان درشت نی (تیبیا) جنین ها در روزهای 7 ، 14 ، 28 و 54 بررسی شدند . بافت اسفنجی و غشای خارجی و همچنین تراکم مواد معدنی (BMD) استخوانی جنین بررسی شد . نتایج حاکی از آن بود که در روز 14 و در روز جوجه کشی سختی استخوان گروه آزمایش بیشتر از گروه کنترل بود . در روز 7م استخوان اسفنجی گروه آزمایش، درصد استخوان و ضخامت بیشتری داشت . در روز 28 و 54 نیز مواد معدنی موجود در استخوان گروه آزمایش بیشتر بود. 
در مجموع این آزمایش حاکی از آن بود که دریافت مکمل های حاوی مواد معدنی و ویتامین تأثیر مستقیم بر روی خواص استخوان جوجه ها دارد . بنابراین بالا بردن مواد معدنی موجود در تخم مرغ (چه از طریق سیستم تغذیۀ جوجه کشی OVO و چه از طریق افزایش مواد معدنی موجود در جیرۀ خوراکی مرغ مادر) منجر به بهبود رشد استخوانی و کاهش مشکلات و بیماری های پا در مرغ های گوشتی می گردد. 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com