تغذیۀ جوجه با خوراک پیش دان دارویی یا غیردارویی

تغذیۀ جوجه با خوراک پیش دان دارویی یا غیردارویی
به منظور تقویت جوجه ها، بهتر است خوراک پیش دانی را برای آنها تهیه کرد که حاوی تمام 38 مادۀ مغذی مورد نیاز روزانۀ آنها باشد. اینکه شما بخواهید خوراک پیش دان دارویی یا غیردارویی را برای جوجه هایتان تهیه کنید به این بستگی دارد که جوجه های تازه متولد واکسن کوکسیدیوز دریافت کرده اند یا خیر.
به هنگام انتخاب یک خوراک پیش دان به دنبال خوراکی باشید که کامل باشد. به عنوان مثال فرمولاسیون   خوراک پیش دان کامل Purina Flock Strong Feeding Program به نحویست که تمامی مواد مغذی مورد نیاز را در یک مجموعه داراست. به منظور تقویت رشد اولیۀ جوجه ها به دنبال خوراک پیش دان با 18 درصد پروتئین باشید؛ همچنین به منظور حفظ سلامت جوجه ها ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد مثل پریبیوتیک ها و پروبیوتیک ها را داشته باشد.
انتخاب شما ارتباط مستقیم با این دارد که آیا جوجه های شما واکسن کوکسیدیوز را دریافت کرده اند یا خیر. چنانچه جوجه ها در مقابل این بیماری واکسینه نشده اند و یا مطمئن نیستید که واکسینه شده اند یا خیر، می توانید خوراک Purina Start & Grow Medicated را برای آنها انتخاب کنید و خوراک Purina Start & Grow را که یک خوراک غیر داروییست برای آن جوجه هایی که واکسینه شده اند انتخاب کنید.

بیماری کوکسیدیوز چیست ؟
کوکسیدیوز یکی از رایج ترین بیماری هاییست که مرغ ها به آن مبتلا می گردند. حداقل هفت سویه از این بیماری شناخته شده که روی مرغ ها اثرگذار است. این بیماری روده ای توسط انگل هایی به وجود می آید که در خاک زیست می کنند و توسط سایر پرندگان یا ماشین آلات و یا افراد می توانند به جوجه ها منتقل شوند. به همین دلیل رعایت بهداشت و پاکیزه نگه داشتن محیط به رشد سالم جوجه ها کمک می کند.
به محض اینکه وارد سیستم گوارشی شوند در دستگاه گوارش جوجه شروع به تولید مثل می کنند. هنگامی که تعداد سلول های تخمی اوسیست ها به اندازۀ کافی برسد جوجه مریض می شود. عفونت به دیوارۀ روده ای دستگاه گوارش پرنده آسیب می زند و به مدت چند روز (4 تا 7 روز) از جذب مواد مغذی پیشگیری می کند.


علائم بیماری کوکسیدیوز در جوجه مرغ های کوچک معمولاً با تغییراتی در مدفوع خود را نشان می دهد که اسهالی یا همراه با خون دفع می شود. التهاب ایجاد شده در سیستم گوارش موجب می گردد تا جوجه مرغ دست از خوردن بکشد، خسته و ناتوان گردد و کاهش در رشد داشته باشد. طیور مبتلا ظاهری خمیده و قوز کرده با پرهای سیخ شده پیدا می کنند. در صورتیکه علائم به سرعت ظهور پیدا کنند و بیشتر شوند از بین رفتن پرنده محتمل است. از آنجا که سیستم ایمنی جوجه های کوچک هنوز قوی نیست آنها بیشتر مستعد ابتلا هستند. هنگامیکه اوسیست ها وارد دستگاه گوارش جوجه می شوند، از آنجائیکه باکتری های مفید در روده در حال رشد هستند، کمتر توان مبارزه با عفونت را دارد. اما اگر جوجه ها از بیماری کوکسیدیوز بهبودی یافتند آنها نسبت به آن سویه مصون می گردند و دیگر به آن ابتلا نمی یابند. اما به خاطر داشته باشید که این بیماری سویه های مختلفی دارد که ممکن است پرنده به آنها مبتلا شود.

محافظت از طریق واکسیناسیون
یک راه پیشگیری از ابتلا به بیماری کوکسیدیوز واکسیناسیون است. جوجه کشی ها قادر هستند تا پیش از انتقال و جابجایی جوجه ها آنها را واکسینه کنند. اطمینان حاصل کنید که جوجه ها در جوجه کشی در مقابل هر دو بیماری کوکسیدیوز و مارک واکسینه شده اند. زیرا این دو بیماری در همان مراحل بسیار ابتدایی حیات جوجه ها آنها را تهدید می کنند.
چنانچه جوجه ها در مقابل بیماری کوکسیدیوز واکسینه شده باشند یک خوراک پیش دان غیردارویی بایستی دریافت کنند. یک خوراک کامل که شامل : اسیدهای آمینه به منظور تقویت رشد اولیه ؛ پریبیوتیک و پروبیوتیک به منظور حفظ سیستم ایمنی بدن ؛ و ویتامین و مواد معدنی به منظور حفظ سلامت استخوان ها و رشد پرنده باشد.

سلامت سیستم ایمنی از طریق خوراک پیش دان
(به غیر از واکسیناسیون) راه دیگر پیشگیری از ابتلا به کوکسیدیوز در جوجه ها از طریق خوراک مناسب است. خوراک کامل دارویی مانند Purina Start & Grow حاوی آمپرولیوم می باشد. آمپرولیوم یک فرمولاسیون ضدکوکسید است که رشد اوسیست های کوکسیدی را کاهش می دهد و بدین ترتیب با بزرگ شدن جوجه ها آنها را در مقابل این بیماری مصون نگه می دارد. جوجه هایی که خوراک ضد کوکسید دریافت می کنند قادرند با عفونت محیط مقابله کنند.
بنابراین حتماً برای تغذیۀ جوجه هایی که در مقابل کوکسیدیوز واکسینه نشده اند از خوراک پیش دان دارویی (با آمپرولیوم) استفاده کنید.
صرفنظر از اینکه کدام خوراک پیش دان را برای تغذیۀ جوجه های خود انتخاب می کنید، همان خوراک را از 1 روزگی تا 18 هفتگی ادامه دهید.
 
نظرات شما
  •  

    صلح طلب گفت : ۹۸/۰۸/۱۸

    خوراک پیشدان از یک روزگی تا 18 هفتگی ادامه پیدا کنه؟؟؟؟؟؟؟
    لطفا یکی که قدری تجربه عملی داره مطلب ترجمه کنه.

    پاسخ...
  •  

    محمود گفت : ۹۸/۰۹/۲۶

    پر از غلط و غلوط ! متاسفانه دارید اطلاعات نادرست میدید جیره پیش دان با 18 درصد پروتئین موجب کاهش رشد پرنده خواهد شد.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com