تعیین قیمت پایه بذر ذرت با استعلام ریز هزینه های تولید

تعیین قیمت پایه بذر ذرت با استعلام ریز هزینه های تولید
در پی انتشار مطلبی با عنوان «ذرت کاران پارس آباد خواستار تجدید نظر جهاد کشاورزی در قیمت ذرت شدند» در تاریخ 5/12/91 در خبرگزاری ایرنا، روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی توضیحاتی ارائه کرد.متن این جوابیه به شرح زیر است:
در بخشی از این توضیح آمده است: تعیین قیمت پایه و فروش بذر ذرت با اخذ استعلام ریز هزینه های تولید از مناطق تولید بذر در چند استان صورت می گیرد و ریز هزینه های اخذ شده پس از بررسی های اولیه در جلسه ای با حضور چند تن از تولید کنندگان و نمایندگان موسسات تحقیقاتی و دیگر کارشناسان بررسی و سپس به تولید کنندگان و مصرف کنندگان سایر استان ها ابلاغ می شود (در سال جاری نیز بدین منوال عمل شده است).
همچنین قیمت فروش بذر از دو بخش قیمت پایه که سهم تولید کننده بذر بوده و هزینه های توزیع شامل حمل و نقل، انبار داری، افت محصول، خواب سرمایه و سود عامل است) در سال 91 هزینه های توزیع هشت هزار ریال تعیین شد و تولید کنندگان بذر می توانند با توافق با عوامل معرفی شده توزیع بخشی از هزینه های توزیع را متقبل و از سود حاصل منتفع شوند.
بر اساس سوابق موجود قیمت پایه ذرت تولیدی سال 89، 21 هزار و 500 ریال و در سال 90، 24 هزار ریال بوده است، در عین حال در سال 91 با لحاظ کلیه عوامل موثر در افزایش قیمت نهاده های کشاورزی ( آب بهای زراعی و هزینه های کاشت، داشت و برداشت) قیمت پایه 55 هزار ریال تعیین شد. علاوه بر این کلیه هزینه های ذرت بذری منطقه مغان توسط تولید کنندگان آن منطقه دریافت و در محاسبان کارشناس لحاظ شده است.
از آنجایی که همواره بسیاری از تولید کنندگان بذر امکانات توزیع به موقع بذر در استان ها را (یا با توجه به گستردگی کشت ذرت در اکثر نقاط کشور) ندارند و همچنین برای جلوگیری از سوء استفاده برخی عاملین توزیع این معاونت اقدام به معرفی عوامل توزیع (اتحادیه تعاون روستایی و اتحادیه تعاونی تولید و شرکت جهاد سبز کرده است) که تولیدکنندگان زحمتکش می باید همکاری لازم را داشته باشند.
از آنجا که همواره عوامل فرصت طلب (عاملین توزیع متخلف سال زراعی گذشته) در پی سوء استفاده به طرق مختلف سعی در تحریک تولید کنندگان بذر داشته اند و به ترویج شایعات خرید و فروش بذر با قیمت های بالا می پردازند بی شک هر گونه افزایش غیرمنطقی قیمت بذر تاثیر بسیار نامطلوبی بر روند قیمت علوفه و دانه ذرت و صنایع وابسته به آن خواهد داشت.
با توجه به این که بخش اعظم تولید ذرت بذری متعلق به استان اردبیل است، همواره بالاترین درصد تاثیر در محاسبه قیمت بذر متعلق به هزینه های تولید تولیدکنندگان منطقه مغان می باشد در ضمن هزینه های تولید در استان های کرمان، خوزستان، کرمانشاه و خراسان رضوی از استان اردبیل به مراتب کمتر است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com