تعهد به تأمین گوشت مرغ به شرط تأمین ارز هستیم

تعهد به تأمین گوشت مرغ به شرط تأمین ارز هستیم
در صورت تأمین دو میلیارد دلار ارز مورد نیاز برای واردات جو، ذرت و کنجاله سویا، گوشت مرغ و تخم‌مرغ نیاز کشور را تا پایان سال تأمین خواهیم کرد.
در جلسه روز گذشته کمیسیون کشاورزی که با حضور نمایندگان وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از تشکل‌های دام و طیور پیرامون آزادسازی قیمت محصولات پروتئینی برگزار شد، حسین مقدم‌نیا در پاسخ به رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: در صورتی که ارز مورد نیاز برای تأمین نهاده‌ها به‌موقع در اختیار تشکل‌ها قرار گیرد، این اتحادیه متعهد می‌شود تا پایان سال مرغ و تخم‌مرغ مردم را تأمین کند.
رئیس اتحادیه سراسری مرغداران افزود: در جلساتی که در شش ماه گذشته درباره مرغ تولیدی کل کشور برگزار شد، قیمت مرغ درب مرغداری چهارهزار و 500 تا چهارهزار و 600 تومان برآورد شد، این در حالی است که در صورت آزاد شدن نهاده‌ها، این قیمت درب مرغداری به پنج‌هزار و 600 تا شش‌هزار و 600 خواهد رسید و مصرف‌کننده مرغ هشت‌هزار تومانی خرید خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: مشکلات زیادی در جهت تأمین نهاده‌ها وجود دارد که ارز مبادله‌ای یکی از آنها است.
مقدم‌نیا ادامه داد: قیمت نهاده‌ها در بازار آزاد با آنچه شرکت پشتیبانی امور دام قیمت‌گذاری می‌کند، فاصله زیادی دارد و وقتی قیمت نهاده 50 درصد افزایش داشته باشد، در هزینه‌های مرغداری تأثیر زیادی خواهد گذاشت و سرمایه در گردش فراوانی برای تولید نیاز دارد.
وی تصریح کرد: با این وجود، در صورتی که نهاده‌ها به‌موقع تأمین شده و سرمایه‌گذار معطل نماند و بانک مرکزی متعهد شود ارز مورد نیاز را در یک برنامه تنظیمی در اختیار واردکنندگان قرار می‌دهد، متعهد به تأمین گوشت مرغ مردم تا پایان سال جاری خواهیم بود.
دولت برنامه‌ای برای آزادسازی محصولات پروتئینی ندارد
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون همچنین در این جلسه اظهار داشت: با تغییر ارز مورد نیاز از 1226 به 2470 به‌طور قطع کمبود نقدینگی برای مرغداران به‌وجود خواهد آمد.
فاضلی تأکید کرد: به‌نظر می‌رسد مدیران دولتی برنامه‌ای برای آزادسازی محصولات پروتئینی ندارند و اگر ضمن تغییر نرخ ارز، مرغداران از حمایت‌های دولتی برخوردار نشوند، قیمت مرغ افزایش قابل توجهی خواهد یافت و با قیمتی بالاتر از هشت‌هزار تومان به‌دست مصرف‌کننده خواهد رسید.
وی یادآور شد: دولت می‌تواند ضمن تغییر مسیر پرداخت یارانه، حمایت‌های اقتصادی خود را با قیمت تضمینی از مرغداران تکمیل کرده و مرغ تولیدی را با قیمت مناسب و پایین‌تر در بازار به مصرف‌کنندگان عرضه کند.
فاضلی همچنین گفت: در صورتی که نهاده‌ها تأمین شود و بانک مرکزی به تعهدات خود عمل کند، متعهد به تأمین گوشت مرغ مورد نیاز مردم خواهیم بود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com