تعلل وزارت صنعت، معدن و تجارت در اجرای مصوبات دولت تجمع دامداران را موجب شد

تعلل وزارت صنعت، معدن و تجارت در اجرای مصوبات دولت تجمع دامداران را موجب شد
تعلل وزارت صنعت، معدن و تجارت در اجرای تعهداتش نسبت به دامداران روز جاری(شنبه) موجب تجمع نمایندگان دامداران سراسر کشور در مقابل این وزارتخانه شد.
تولیدکنندگان شیرخام کشور با تجمع در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به عملکرد این وزارتخانه و تعلل در اجرای مصوبات دولت اعتراض کردند.
دامداران معتقدند: وزارت صنعت، معدن و تجارت به تعهداتش نسبت به تولیدکنندگان شیر خام پایبند نبوده و با تاخیر در اجرای مصوبات دولت، تولیدکنندگان شیر خام کشور را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دامداران ایران، گفت: طبق مصوبه تنظیم بازار مقرر شده بود به ازای هر کیلوگرم شیر خام با قیمت یکهزار و 110 تومان، علوفه مصرفی دامداری ها تا پایان فروردین ماه سال 93 به قیمت مصوب تامین و تحویل شود.
سیداحمد مقدسی تصریح کرد: این در حالیست که وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها در سه ماه ابتدای سال جاری به تعهداتش عمل کرد که طی آن مدت نیز حدود 30 درصد دامداران کشور نتوانستند علوفه دامی مورد نیاز خود را تحویل بگیرند.
وی افزود: این وزارتخانه از تیرماه سال جاری تاکنون نیز تعهدات خود را نسبت به تامین و توزیع علوفه دامی دامداری های سراسر کشور عمل نکرده و هیچکدام از واحدهای دامی کشور از مدت زمان مذکور علوفه دامی از شرکت پشتیبانی امور دام تحویل نگرفته اند، در حالی که دامداران به تعهدات خود در خصوص ارایه شیرخام با مبلغ مصوب دولتی (یکهزار و 110 تومان) عمل کرده اند.
وی افزود: حتی در اکثر موارد شیر خام دامداران خرد نیز با قیمتی کمتر از نرخ مصوب دولت خریداری می شود که این امر موجب ضرر بیشتر این تولیدکنندگان شده است.
وی ادامه داد: در واقع وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهم نامه ای که با دامداران داشته را به شکل یکطرفه نقض و به تعهداتش عمل نکرده است.
وی گفت: همچنین از آذرماه سالجاری طبق مصوبه هیات دولت قرار شد، هر کیلوگرم شیرخام به قیمت 1300 تومان از دامداران کشور خریداری شود که با توجه به رقم یکهزار و 110 تومانی نرخ شیرخام، مابه التفاوت آن مبلغ 190 تومان بود که باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به صنایع و کارخانجات لبنی پرداخت می شد تا این مبلغ به دست دامداران برسد.
مقدسی اظهار داشت: این مبلغ حدود سه ماه است که مصوب شده اما تاکنون از سوی وزارت صنعت، معدن تجارت اجرایی نشده است.
وی گفت: ماشین تولیدی دامداران دام زنده است که نمی توان آن را خاموش کرد بلکه باید غذای مورد نیاز آنها را تامین کنند که در این شرایط برخی دامداران برای تامین علوفه دامی مورد نیاز اقدام به دریافت وام و قرض کرده اند تا بتوانند علوفه دامی مورد نیاز دام های خود را تامین کنند.
وی اضافه کرد: طبق تفاهم نامه مذکور باید هر کیلوگرم سویا با نرخ 1050 تومان، جو 600 تومان و ذرت 750 تومان به دامداران عرضه شود در حالی که هم اکنون هر کیلوگرم سویا با نرخ بیش از دو هزار تومان و جو با نرخ 950 تومان و ذرت حدود یکهزار تومان عرضه می شود که این حدود 100 درصد افزایش قیمت را نشان می دهد.
وی ادامه داد: با افزایش نرخ هزینه های تمام شده تولید، تاکنون مبلغی به قیمت شیر خام خریداری شده دامداران اضافه نشده است و دامداران همچنان متضرر هستند.
وی تصریح کرد: هم اکنون قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیرخام برای دامداران بین 1380 تا 1400 تومان است در حالی که دامداران با قیمت یکهزار و 110 تومان شیرخام را به فروش می رسانند یعنی در حال حاضر دامداران روی هر کیلوگرم شیر خام حدود 300 تومان متضرر می شوند.
به گفته وی، شرکت پشتیبانی امور دام باید به ازای دریافت هر کیلوگرم شیرخام 190 گرم سویا ، 245 گرم ذرت و 245 گرم جو و 190 گرم سبوس به دامداران تحویل دهد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، در این تجمع نمایندگان دامداران از سراسر کشور حضور داشتند و معتقد بودند با توجه به هزینه های تمام شده تولید قیمت تمام شده شیرخام بین 1400 تا 1480 تومان است لذا تولید داخل نباید به دلیل درنظر گرفتن منافع مصرف کنندگان با آسیب مواجه شود.
گفتنی است، برخی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان می کردند که طبق قانون انتزاع مسئولیت این موضوعات به وزارت جهادکشاورزی محول شده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com