تعطیلی ۳۵درصد از دامداری های کشور

تعطیلی ۳۵درصد از دامداری های کشور
یکی از مهترین منابع تامین پروتئین مصرف گوشت قرمز است که در چند سال گذشته به سبب افزایش قیمت ها، مصرف آن در سبد خانوار ایرانیان کاهش چشمگیری یافته است.
این ماده غذایی مهم و مفید در بازه های مختلف زمانی با نوسان قیمت همراه بود و اکنون کیلویی بین ۲۸ تا ۳۵هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد.
این در حالی است که دامداران بارها نسبت به وجود مشکلات فراوان در تولید دام اذعان داشته اند به طوری که اکنون بیش از ۳۵درصد واحدهای دامداری کشور تعطیل شده اند هرچند برای جبران خسارت های این عده مسوولان اقدامی نکرده اند.
در چند سال گذشته بسیاری از دام های سبک ایران که از نظر کیفیت در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارند به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و همچنین ترکیه و... قاچاق شده اند و در این راه دلالان و واسطه ها سودهای هنگفتی به جیب زده اند.
آشفته بازار قاچاق گوشت آنچنان وضعیت نامناسبی یافته که دولت تصمیم بر آزاد سازی صادرات دام های سبک گرفته است به طوری که مدیرکل مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت از آزاد شدن صادرات دام سبک به منظور جلوگیری از قاچاق آن خبر داد.
به گفته سیدعباس حسینی، ممنوعیت صادرات از مبادی رسمی در برخی موارد منجر به افزایش قاچاق کالا می‌شود که پس از بررسی وزارت جهاد کشاورزی و افزایش میزان قاچاق دام سبک زنده به ویژه به کشورهای همسایه تصمیم بر این گرفته شد، تا صادرات آن آزاد شود.
با این اقدام این نگرانی وجود دارد که بسیاری از دلالان و فعالان این بخش ممکن است برای کسب سود بیشتر اقدام به صادرات دام های خود کرده و در نهایت باز هم شاهد کمبود گوشت گوسفند در کشور و جهش وحشتناک قیمت ها باشیم و این ماده مهم پروتئینی این بار به طور کامل از سفره ایرانیان خداحافظی کند و منافع و سلامت ملی فدای منافع ناشی از درآمدزایی حاصل از صادرات شود.
مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران درباره آزاد شدن صادرات دام سبک از کشور به خبرنگار تراز گفت: این طرح باید به صورت هدفمند اجرایی شود و در این راه هم منافع تولید کننده و هم مصرف کننده به طور کامل در نظر گرفته شود.
سعید سلطانی سروستانی افزود: متاسفانه به دلیل اعمال سیاست ها نادرست مدیریتی در چند سال گذشته شاهد تعطیلی حداقل ۳۵درصد از واحدهای دامداری در کشور هستیم.
وی تاکید کرد: دولت باید به طور دقیق روش اجرای این نوع صادرات را تشریح کند زیرا اگر کنترل خوبی بر این کار صورت نگیرد به حتم شاهد سودجویی عده ای خاص نظیر واسطه ها و دلالان خواهیم بود.
وی به خبرنگار تراز توضیح داد: اتحادیه دامداران طرحی را برای تنظیم بازار تدوین وآماده کرده که به ستاد تنظیم بازار ارائه می شود.
وی اظهار داشت: اگر مسوولیت تنظیم بازار گوشت به بنده و همکارانم در این اتحادیه سپرده شود متعهد می شوم در یک سال آینده قیمت گوشت حتی یک ریال هم افزایش نیابد.
وی ادامه داد: اتحادیه دامداران در تنظیم بازار گوشت، شیر و علوفه نشان داده توانایی انجام کارها را دارد بنابراین دولت می تواند صادرات و تنظیم بازار داخل را به دست ما بسپارد و حتم بدانید که هم تولید کننده سود می برد و هم منافع مصرف کننده در نظر گرفته خواهد شد.
وی تصریح کرد: اگر کنترل خوبی روی صادرات انجام نشود به حتم شاهد حضور فعال دلالان برای کسب سود بیشتر خواهیم بود.
سلطانی ادامه داد: در هفته گذشته رییس جمهور در چند برنامه و همایش بارها تاکید کرد که کارها باید به دست بخش غیر دولتی سپرده شود بنابراین انتظار داریم مسوولان نیز این گفته را ارج بنهند و به بخش خصوصی، تعاونی ها و اتحادیه ها بیش از پیش اعتماد کنند.
وی خاطر نشان کرد: اگر آزاد سازی صادرات بدون برنامه ریزی و نظارت کامل صورت گیرد، حتم بدانید رانت شکل می گیرد و تعادل قیمت ها در بازار داخل برهم می ریزد.
وی گفت: برای صادرات دام باید بین دام و مرتع تعادل ایجاد کرد و همچنین تولید کننده از سود بهره ببرد و در نهایت گوشت با قیمت مناسب به دست مصرف کننده داخلی برسد.
مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران اظهار داشت: از سال گذشته تا کنون قیمت گوشت در بازار بین ۲تا۳درصد کاهش یافته در حالی که علوفه ۵۰ تا ۱۴۰درصد گران شده است.
وی درباره افزایش قیمت گوشت در چند روز اخیر بیان کرد: افزایش قیمت گوشت به ویژه در تهران ربطی به تولید کنندگان ندارد و بازی دلال ها و واسطه هاست زیرا بنده گزارش قیمت استان ها و شهرهای مختلف را بررسی کرده و متوجه شدم حتی در برخی استان ها قیمت گوشت کاهش هم داشته اما دلالان در تهران سبب افزایش قیمت ها شده اند.
وی تاکید کرد: اگر صادرات به شکل بی ضابطه اجرایی شود تولید کننده هیچ سودی نمی برد و همچنین مصرف کننده نیز زیان می بیند.
وی درباره قاچاق دام های ایران به سایر کشورها توضیح داد: اکنون دام های سبک ایران به لحاظ کیفیت خوب گران تر از دام های سایر کشورها در کشورهایی حاشیه خیلج فارس به فروش می سرند و اعراب حاضرند برای دام های قاچاق ایرانی ۱.۵برابر قیمت معمول پرداخت کنند.
سلطانی گفت:  دام های زنده ایران اکنون کیلویی ۶.۵ تا ۷دلار خریداری می شوند.
وی درباره مبادی قاچاق دام های ایران اظهار داشت: دام های سبک ایران معمولا از سواحل خیلج فارس و یا از استان کرمانشاه به صورت قاچاق به کشورهیا عربی یا ترکیه قاچاق می شوند.
با توجه به گفته های رییس اتحادیه دامداران و قیمت های کنونی دام زنده در کشور که حداقل ۹۸۰۰ تومان، حداکثر ۱۱هزار و ۵۰۰تومان و به طور میانگین ۱۰هزار و ۳۵۰تومان معامله می شود می توان نتیجه گرفت دام های قاچاق بر اساس دلار ۳۱۱۰ تومان به قیمت ۲۰هزار و ۲۱۵ تومان  تا ۲۱هزار و ۷۷۰ تومان به ازای هرکیلو گوشت دام زنده فروخته می شوند و این یعنی سود حداقل ۱۰هزار و ۵۰۰تومانی دلالان .

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com