تعطیلی برخی واحد های مرغداری در پی کمبود نهاده دولتی

تعطیلی برخی واحد های مرغداری در پی کمبود نهاده دولتی
۲ ماه گذشته بود که در مصاحبه ای در خصوص وضعیت قیمت مرغ و قیمت نهاده های دامی با رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی گفتگویی داشتیم. در آن مصاحبه عنوان شد اگر به وضعیت نهاده ها و قیمت مرغ رسیدگی نشود تا چند ماه آینده بسیاری از تولید کنندگان مرغ گوشتی توان جوجه ریزی نداشته و ورشکسته شوند.
برای پیگیری مسئله بار دیگر با رئیس اتحادیه مصاحبه ای ترتیب دادیم تا در خصوص وضعیت توزیع نهاده های دامی میان مرغداران و قیمت مرغ مطلع شویم. حیدری گفت: متاسفانه وضعیت توزیع نهاده ها(ذرت و سویا) میان مرغداران استان اصلا مناسب نیست به طوری که هر مرغدار تنها به میزان ۴۰درصد ظرفیتش، نهاده دولتی تحویل می گیرد و مجبور است مابقی آن را از بازار آزاد تهیه کند. وی افزود: بخواهم شفاف تر بیان کنم، برای پرورش هر جوجه، حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ گرم سویای دولتی با نرخ مصوب ۲۵۲۰تومان و حدود یک کیلو و صد گرم ذرت دولتی با نرخ مصوب ۱۵۱۵تومان تحویل مرغدار می شود و مابقی آن باید از بازار آزاد با نرخ های بیشتر تهیه شود. این روزها نرخ سویای آزاد هر کیلوگرم ۱۳هزار تومان و نرخ ذرت آزاد هر کیلوگرم ۳۳۰۰تومان است که با هزینه باربری از بندر تا استان مرکزی بیشتر هم می شود.
رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی بیان کرد: همین باعث می شود تا قیمت تمام شده مرغ زنده برای مرغدار چیزی حدود ۱۵هزار تومان بیفتد که در حال حاضر و با توجه به خرید نقدی مرغ زنده به قیمت ۱۳ هزار تومان، مرغداران روی هر کیلوگرم مرغ، ۲هزار تومان ضرر می کنند. تازه این در صورتی است که تلفات یا مشکل خاصی در این میان رخ ندهد که اگر این اتفاق بیفتد، ضرر بیش از رقم گفته شده می شود.
ضرر ۲هزار تومانی مرغدار در هر کیلو مرغ زنده
حیدری ادامه داد: این در حالی است که هزینه واکسن هم در طول ۲ماه گذشته حدودا ۴برابر شده است؛ آن هم واکسن ایرانی که تولید داخل است، وگرنه واکسن های خارجی که با افزایش نرخ دلار بسیار گران شده اند. برخی مرغداران هم از دانه آماده استفاده می کنند که آن هم با افزایش قیمت مواجه شده است. برای مثال قیمت پیش دانه که قبلا ۳۵۰۰ تومان بود به ۷۶۰۰تومان رسیده است.
رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی ادامه داد: این افزایش نرخ ها و کمبود نهاده باعث شده تا جوجه ریزی در سطح استان کمتر از نصف ظرفیت شود، به همین علت قیمت جوجه یک روزه هم از حدود ۱۵۰۰ تا ۲هزار تومان به زیر هزار تومان رسیده است.

کیمیا کاوش دانه

وعده مسئولین در خصوص تامین نهاده ها به مرحله عمل نرسیده است
وی با اشاره به قول وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر برطرف شدن مشکل نهاده های دامی، گفت: امیدواریم این اتفاق بیفتد چرا که قیمت سویا در بازار آزاد ۴برابر قیمت دولتی آن است و واقعا نمی توان آن را با نهاده دیگری جایگزین کرد چرا که پروتئین سویا ۴۰ تا ۴۴ است و هیچ دانه دیگری این پروتئین را ندارد. البته تا به حال که قول مسئولان به مرحله عمل نرسیده است ولی امیدواریم این بار تغییری را شاهد باشیم.
رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی اظهار داشت: البته مسئولین باید این سوال را هم پاسخ دهند که اگر همه شرکت ها ملزم به بارگزاری نهاده خود در بازارگاه هستند، پس این نهاده آزاد چطور تهیه می شود و از کجا می آید؟
حیدری اضافه کرد: گرانی نهاده آزاد یک طرف قضیه است، عدم توانایی برای خرید آن طرف دیگر قضیه. به بیانی دیگر حتی اگر مرغدار مجبور هم باشد نهاده را از بازار آزاد تهیه کند، به دلیل اینکه نیاز به سرمایه در گردش چند برابری نسبت به نهاده دولتی دارد و اکثر مرغداران از این توانایی مالی برخوردار نیستند، لذا اصلا نمی توانند نهاده آزاد را به اندازه لازم تهیه کنند. اینجاست که میزان جوجه ریزی را کاهش می دهند یا به کلی به تعطیلی کشیده می شوند که آمار ها هم نشان دهنده همین مسئله است.
 میزان جوجه ریزی در استان به حدود یک سوم ظرفیت رسیده
وی با بیان اینکه ظرفیت جوجه ریزی استان در بازه زمانی یک ماهه حدود ۳میلیون قطعه است، تصریح کرد: حدود ۶۰۰واحد مرغداری در سطح استان داریم که ظرفیتی ۳میلیون قطعه ای دارند. این در حالی است که میزان جوجه ریزی در استان در یک ماه گذشته به یک سوم و حدود یک میلیون و ۲۰۰هزار قطعه رسیده است که نشان دهنده تعطیلی یا کاهش جوجه ریزی برخی واحد ها است.
رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی استان مرکزی خاطرنشان کرد: با شرایط ایجاد شده اگر مسئولان فکری برای تأمین و توزیع نهاده‌های دامی نکنند تولید و قیمت محصولات پروتئینی با چالش جدی در روزهای آینده مواجه خواهد شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com