تعطیلی برخی مرغداری های اسدآباد

تعطیلی برخی مرغداری های اسدآباد
خبرگزاری مهر استان همدان روز یکشنبه 18 آبان ماه در گزارشی با عنوان 'تعطیلی برخی مرغداری های اسدآباد' آورده است:افزایش تعداد مرغداری ها و تولید بیش از مصرف گوشت مرغ در کشور و به تبع آن استان همدان مشکلاتی را برای مرغداران اسدآبادی به وجود آورده و برخی از این مرغداری ها را به تعطیلی کشانده است.
گوشت مرغ بدون استثنا در سبد خانگی همه خانوارها جای دارد و پای ثابت تمامی مهمانی ها شده و بخش عظیمی از مردم مصرف این ماده پروتئینی را در سبد غذای روزانه و هفتگی خود جای داده اند.
گوشت مرغ با توجه به پروتئین و قیمت آن جایگزین خوبی برای گوشت قرمز به شمار می آید زیرا با توجه به قیمت بالای گوشت قرمز اغلب خانواده های ایرانی قادر به خرید آن به صورت دائمی نیستند و تنها در برخی از مراسم از گوشت قرمز استفاده می شود اما با توجه قیمت مناسب مرغ گوشت سفید را در سبد قضایی خود جای می دهند.
اولین مرغداری ایران در سال 1289 توسط یکی از کارمندان جهاد کشاورزی سابق و توسط بخش خصوصی در تهران و زیرزمین یک منزل مسکونی به تعداد 1600 قطعه در فضای 180 متری مورد بهره برداری قرار گرفت و از آن سال به بعد روز به روز بر تعداد مرغداری ها افزوده و مشکلات مرغداری ها نیز همانند تعدادشان روز به روز افزایش یافت.
در همین زمینه کارشناس جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه مرغداری در ایران معایب و مزایای خود را دارد اما در اکثر مواقع شاهد آن هستیم که معایب آن از مزایای آن پیشی می گیرد، گفت: در برخی موارد یک واحد فعال تولیدی رها می شود و یا با نیمی از ظرفیت خود به کار ادامه می دهد.
'احمد معینی' با اشاره به اینکه مرغداران مشکلات زیادی دارند و تلفات زیاد پرورش مرغ نسبت به کشورهای پیشرفته، بالا بودن سن کشتار مرغ در ایران و نوسان زیاد قیمت مرغ از جمله مشکلات آنان است، گفت: در حال حاضر بزرگترین مشکل نوسان قیمت مرغ است تا جایی که این نوسانات قیمت برخی از واحدهای صنعتی تولید گوشت مرغ را به تعطیلی کشانده است.
افزایش تعداد مرغداری ها تهدیدی برای سایر مرغداران است
وی ادامه داد: افزایش تعداد مرغداری ها تهدیدی برای سایر مرغداران به وجود می آید چرا که افزایش تولید گوشت مرغ و نبود بازار صادرات آن به کشورهای خارجی کمر برخی از مرغداران را شکسته به نحوی که برخی از آنها مجبورند برای بقا، ظرفیت خود را کاهش دهند.
معینی عنوان کرد: افزایش تولید گوشت مرغ باعث افزایش عرضه و با توجه به میزان تقاضای مردم باعث کاهش قیمت آن می شود که این کاهش قیمت با توجه به قیمت نهاده ها برای برخی از مرغداران به صرفه نیست.
وی با بیان اینکه همواره نوسانات گوشت مرغ مشکلاتی را برای مردم و تولیدکنندگان به همراه داشته است اما از سویی خرید فراورده های گوشتی و پروتئینی جزو ضروریات سبد خرید خانواده های ایرانی محسوب می شود، گفت: نوسان قیمت بر قدرت خرید مردم تأثیر می گذارد و اقتصاد خانواده را نیز تحت تأثیر قرار می دهد.
بسیاری از تولیدکنندگان گوشت مرغ در اسدآباد نیز با اظهار اینکه قیمت نهاده ها هزینه تولید را بالا می برد، از افزایش قیمت حمایت می کنند چراکه معتقدند در صورتی که قیمت گوشت مرغ افزایش نیابد، دیگر تولیدکننده ای باقی نخواهد ماند تا محصولی به بازار عرضه کند.
اغلب مرغداران از گران شدن نهاده های دامی مثل ذرت، پودر ماهی، افزایش هزینه های حمل ونقل، آب، برق و گاز شاکی هستند و معتقدند باید قیمت تمام شده گوشت مرغ افزایش یابد.
مرغداران از نبود بازار صادرات گوشت مرغ ابراز نگرانی می کنند
مرغداران از نبود بازار صادرات گوشت مرغ ابراز نگرانی می کنند و می گویند بازار صادارت گوشت مرغ وجود ندارد و تنها گوشت مرغ تولیدی در شهرستان اسدآباد به شهرستان های همجوار صادر می شود اما اگر صادرات آن به کشورهای دیگر مهیا شود برخی از مرغداران می توانند حتی 3 برابر ظرفیت فعلی خود کار کنند.
براساس آمار روزانه بیش از 15 تن گوشت مرغ در شهرستان تولید می شود که کمتر از نصف آن در شهرستان مورد استفاده قرار می گیرد و بقیه آن به شهرستان های دیگر صادر می شود.
یکی از فروشندگان گوشت مرغ در شهرستان اسدآباد در گفتگو با مهر اظهار داشت: گوشت های ایرانی فروش خوبی دارد و با توجه به میزان تولید گوشت مرغ در شهرستان نیازی به واردات گوشت مرغ نداریم اما هر از چند گاهی واردات گوشت مرغ ضررهای زیادی به تولیدکنندگان وارد می کند.
'علی امامی' در مورد قیمت گوشت مرغ گفت: قیمت آن مناسب است و مردم نیز از آن استقبال می کنند و این باعث شده است اغلب مردم توانایی خرید گوشت مرغ را داشته باشند.
یکی از خریداران مرغ در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر قیمت کنونی مرغ نیز گفت: در زمانی شاهد افزایش بیش از حد قیمت مرغ بودیم و مدتی نیز قیمت مرغ به بیش از هفت هزار تومان رسید که برخی توانایی خرید نداشتند اما قیمت کنونی مرغ منصفانه و خوب است و مردم راضی هستند.
یکی دیگر از خریداران قیمت کنونی را منصفانه دانست و گفت: این قیمت فشار زیادی به مردم نمی آورد و اغلب می توانند خرید کنند.
40 واحد تولید مرغ گوشتی در شهرستان اسدآباد فعال است
رییس جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر در اسدآباد گفت: 44 واحد تولید مرغ گوشتی در شهرستان وجود دارد که از این تعداد 40 واحد آن فعال است.
'ناصر فتاحی' افزود: سالانه دو میلیون و 164 هزار قطعه مرغ در این واحدها پرورش می یابد که این واحدها سالیانه پنج هزار و 600 کیلوگرم گوشت مرغ تولید می کنند.
وی مصرف سرانه هر نفر را در سال 25 کیلوگرم عنوان و اضافه کرد: سالیانه دو هزار و 675 تن گوشت مرغ در شهرستان اسدآباد مصرف می شود و دو هزار و 925 کیلوگرم آن به شهرستان های دیگر صادر می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد بیان کرد: در حال حاضر هشت نفر در نوبت دریافت وام برای ایجاد مرغداری هستند که به دلیل وجود 40 واحد تولیدی گوشت مرغ دیگر نیازی به ایجاد واحد تولیدی جدید در شهرستان نداریم و به این افراد تسهیلات پرداخت نمی شود.
وی یکی از مشکلات مرغداران را واردات دانست و گفت: واردات گوشت در کشور زیاد است که با توجه به قیمت بالای نهاده ها و خوراک کمترین سود به مرغداران می رسد که در صورت حذف واردات این مشکل تا حدودی بر طرف می شود.
فتاحی با بیان اینکه در حال حاضر نیازمند بازار صادرات هستیم، گفت: واحدهای تولید گوشت مرغ این ظرفیت را دارند تا در صورت وجود بازارهای صادرات تولید و تعداد مرغ های خود را تا سه برابر افزایش دهند.
برای ایجاد کشتارگاه باید تولید سالیانه بیش از 50 هزار تن باشد
وی افزود: تولید برای ایجاد کشتارگاه کافی نیست چرا که برای ایجاد کشتارگاه باید تولید سالیانه بیش از 50 هزار تن باشد به همین خاطر چند شهرستان باید با همکاری یکدیگر اقدام به ایجاد یک کشتارگاه صنعتی کنند.
وی به مرغداران نیز پیشنهاد کرد تا تولید گوشت خود را بدون استفاده از داروهای آنتی بیوتیک و خوراک سالم گوشت تولید کنند که این امر باعث افزایش مصرف گوشت در کشور می شود و برای این عمل نیز باید ترتیبی اتخاذ شود که مرغداری هایی که گوشت سالم تولید می کنند بتوانند گوشت سالم خود را به قیمت بالاتری به فروش برسانند.
با این تفاسیر پرواضح است که تلاش برای راضی نگاهداشتن مرغداران شهرستان اسدآباد با ایجاد بازار صادراتی برای تولیدات آنها محقق خواهد شد که این امر باید در اولویت برنامه های مدیران این شهرستان قرار گیرد.

 
نظرات شما
  •  

    مرغدار اسدابادى گفت : ۹۳/۰۸/۱۸

    آقاى فتاحى رئيس جهاد كشاورزى أسد أباد ايا شما تا الان يك مرغدارى را از نزديك ديده ايد برادر من مگه انتو بيوتيك دادن به طيور اختيارى است كه ندهند نه عزيز زمانى كه مرغ چركى شود جهت كنترل و بهبود بيكارى مجبور به به دادن دارو هستيم كمى اطلاعات هم براى شخصى در مسند شما بد نيست

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com