تعرفه های کشتارگاه صنعتی مشهد بیشتر از دیگر استان هاست

تعرفه های کشتارگاه صنعتی مشهد بیشتر از دیگر استان هاست
برخی دامداران و مشتریان موسسه صنعتی گوشت مشهد با مراجعه به تحریریه روزنامه خراسان رضوی از بالا بودن حق العمل کشتار دام در مشهد انتقاد کردند. آنان مدعی اند تعرفه خدمات موسسه صنعتی گوشت مشهد بالاتر از دیگر کشتارگاه هاست و این امر باعث افزایش قیمت تمام شده گوشت می شود.
از سوی دیگر آنان عنوان کردند که کشتارگاه  امعا و احشا و ضایعات را به فروش می رساند و درآمد حاصله را محاسبه نمی کند. همچنین آنان از استاندار خراسان رضوی خواستند کمیته ای در این زمینه راه اندازی و به مسائل این موسسه رسیدگی کند. این در حالی است که مدیرعامل موسسه صنعتی گوشت مشهد موارد طرح شده توسط دامداران و مشتریان را تکذیب کرد و مدعی شد خدماتی که در این موسسه ارائه می شود با دیگر شهرستان ها و استان ها متفاوت است. از طرف دیگر کشتارگاه  خودگردان است و در خصوص درآمدهایی هم که کسب می شود موضوع منافع شخصی مطرح نیست و در داخل موسسه و برای کارگران هزینه می شود.
در این گزارش علت تفاوت حق العمل کشتار دام درمشهد با دیگر کشتارگاه های کشور را بررسی کرده ایم.
چرا تفاوت قیمت؟
یکی از مشتریان کشتارگاه صنعتی مشهد با حضور در تحریریه خراسان رضوی گفت: چرا در کشتارگاه صنعتی مشهد که دولتی است، هزینه های دریافتی و حق العمل کشتار آن با دیگر مناطق کشور متفاوت است؟ فلاح افزود: کشتارگاه امعا و احشا و ضایعات دام را به فروش می رساند ولی از بدهی صاحب دام کسر نمی شود و این هزینه ها در قیمت تمام شده گوشت گوسفندی تاثیر می گذارد و آن را افزایش می دهد.
وی تاکید کرد:خواسته ما مشتریان از استاندار این است که کمیته ای را در این زمینه تشکیل دهد تا به این موارد رسیدگی شود.
وی گفت: ما مجبور شده ایم به تعزیرات شکایت کنیم و با پرداخت ۳ میلیون تومان حق کارشناسی، قصد پیگیری این قضیه را داریم. وی متذکر شد: من از استاندار این گلایه را دارم که وقتی برخی مدیران تخلف می کنند، موضوع پیگیری نمی شود، مگر تشکیل یک کمیته برای رسیدگی به این موضوع چقدر زمان می برد؟
تاثیر گذاری هزینه های کشتار دام بر قیمت تمام شده گوشت
وی افزود: اگر هزینه های اضافی در مقایسه با دیگر کشتارگاه ها کسر شود مبلغ ۲ هزار تومان قیمت گوشت کاهش خواهد یافت. وی گفت: به دلیل این که کشتارگاه کارگر تخصصی ندارد پوست گوسفند پاره می شود و پوست پاره شده سالمبور نمی شود و چرم هم از آن استحصال نمی شود علاوه بر این گوشت را به لحاظ شرعی آلوده می کنند و خط خون گیری کشتارگاه مناسب نیست.
وی با اشاره به این که این کشتارگاه استاندارد نیست، افزود: این کشتارگاه توان رقابت با دیگر کشتارگاه ها را ندارد. وی گفت: دام پزشکی برای فروش امعا و احشا مجوز می دهد و می توان گفت از ابتدای تاسیس کشتارگاه میلیاردها تومان ضایعات به فروش رسیده است که اگر این رقم به تناژ گوشت تقسیم شود، مشخص خواهد شد که چقدر می تواند به نفع مردم باشد.وی تعداد کشتار دام را در کشتارگاه مشهد ۲ هزار و ۵۰۰ راس دام سبک اعلام کرد و افزود: ۳۵۰ راس هم دام سنگین در کشتارگاه ذبح می شود.
وی افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت باید با این افراد برخورد کند اما چون سازمان عضو هیئت امنای کشتارگاه است با این موضوع آن طور که باید و شاید برخورد نمی شود. وی تصریح کرد: شهرداری مشهد هم عضو هیئت مدیره کشتارگاه است.
وی گفت: حق مردم نیست که گوشت را با این قیمت خریداری کنند و برخی افراد دیگر سودش را ببرند. وی افزود: کشتارگاه صنعتی پروانه دار دیگری در یکی از شهرهای اطراف مشهد است که تعرفه های کشتارش کمتر از مشهد است و هزینه ها و تعرفه ها در کشتارگاه مشهد بالاست. وی گفت: یک کشتارگاه نیروی عملیاتی لازم دارد ولی در کشتارگاه پست های اداری ایجاد شده است که به نظر من اصلاً نیاز نیست.
سود دریافتی کشتارگاه از مشتری مجاز است
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم گفت: براساس ضوابط قیمت گذاری سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سود مجاز واحدهای صنعتی بعد از محاسبه قیمت تمام شده ۱۷درصد است و بعد از بررسی مشخص شد که کشتارگاه اضافه دریافت ندارد و مبالغ دریافتی کمتر از حد مجاز بوده است. نقیبی افزود: درباره دریافت حق العمل کشتارگاه ها بدون بررسی دقیق نمی توان برای کشتارگاه ها اظهارنظر کرد و سیستم های بهره بردار در کشتارگاه ها متفاوت است.
وی یادآور شد: این موضوع توسط کارشناسان در دست بررسی است.
تعرفه ها یک بحث مدیریتی است
معاون فنی دام پزشکی استان خراسان رضوی هم گفت: حق العمل کشتارگاه یک بحث مدیریتی است و ارتباطی با مسائل بهداشتی ندارد. دکتر جواد اعلمی افزود: من هم به این امر واقف هستم که حق العمل کشتار در کشتارگاه مشهد در مقایسه با دیگر کشتارگاه ها بالاتر است و ما هم تاکنون به دلیل مدیریتی بودن بحث، وارد این عرصه نشده ایم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این تعرفه در قیمت تمام شده گوشت تاثیرگذار است یا خیر، افزود: این تعرفه روی قیمت تمام شده گوشت تاثیرگذار است ولی تاثیرش چشم گیر نیست. وی گفت: هر چقدر هزینه کشتار کم شود از نظر ما مطلو ب تر است چون کشتار خارج از کشتارگاه را کم می کند یعنی اگر کسی تعداد کشتارش بالا باشد، روزانه تا ۳ میلیون تومان باید هزینه را تقبل کند و این امر باعث می شود برخی نتوانند این هزینه ها را پرداخت کنند و به کشتار غیرمجاز روی می آورند. وی گفت: پیگیری های دام پزشکی در این زمینه توصیه ای بوده است.
خدماتی که کشتارگاه مشهد می دهد با دیگر کشتارگاه ها متفاوت است
مدیرعامل موسسه صنعتی گوشت مشهد هم ضمن تکذیب ادعاهای مشتریان این موسسه به خراسان رضوی گفت: کاری که در این موسسه انجام می شود با دیگر کشتارگاه ها قابل مقایسه نیست و خدمات ما متمایز است.
به عنوان مثال در کشتارگاه قم، مشتریان، سلاخ با خود می برند و البته برخی آلایش های غیرخوراکی هم برداشت می شود ولی در کشتارگاه  مشهد همه ضایعات و امعا و احشای غیرخوراکی به مشتری داده می شود و اگر قصد فروش داشته باشند با نرخی که اتحادیه به ما داده است از آن ها خریداری می کنیم. مهندس حیدری افزود: به همین دلیل حق العمل کشتار صنعتی مشهد کمی بیشتر از دیگر کشتارگاه هاست. وی تصریح کرد: برای تمیز کردن هر کله پاچه هزار و ۸۰۰ تومان هزینه پرداخت می شود که این مبلغ را کشتارگاه پرداخت می کند.
هزینه کشتار در کشتارگاه کمتر از پول دلالی است
وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود در کشتارگاه از کارگر تخصصی و ماهر استفاده نمی شود و پوست دام پاره می شود، گفت: گروهی هستند که پوست می خرند و اگر کوچک ترین بریدگی داشته باشد سلاخ باید خسارت پرداخت کند لذا چنین چیزی امکان ندارد ولی احتمال این که یک پوست هم پاره شود وجود دارد. وی در پاسخ به این سوال که آیا هزینه خدمات ارائه شده در قیمت تمام شده گوشت تاثیرگذار است یا خیر، تصریح کرد: در حال حاضر در بازار دام برای هر راس دام حدود ۷۰هزار تومان دلالی می گیرند در حالی که اجرتی که کشتارگاه می گیرد به مراتب از هزینه دلال ها کمتر است. وی گفت: این کشتارگاه خودگردان است و درآمدهای آن در کشتار هزینه می شود.
حیدری در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی کنید بالا بودن حق العمل کشتار، کشتار غیرمجاز را در شهر ترویج کند گفت: برای این کار یک سری تدابیری اندیشیده ایم به عنوان مثال در داخل موسسه روده گوسفندی ۱۱هزار تومان و پوست۲۲هزار تومان خریداری می شود حال آن که در بیرون از کشتارگاه خیلی کمتر از این مبلغ آن را خریداری می کنند.
وی با اشاره به این که در این موسسه موضوع منافع شخصی مطرح نیست افزود:این موسسه تحت پوشش سازمان همیاری شهرداری ها اداره می شود و هر اقدامی که انجام می شود قانونی است و برای پرداخت حقوق کارگران هم کاملاً قوانین اداره کار را رعایت می کنیم.
مسئول روابط عمومی اداره کل تعزیرات حکومتی استان خراسان رضوی هم دراین باره گفت: تعرفه های خدماتی کشتارگاه صنعتی گوشت مشهد در تعزیرات حکومتی در دست بررسی است. طحان افزود: هنوز در این باره رأیی صادر نشده و این موضوع در دست بررسی است.
 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com