تشریح وضعیت تولید شیر و لبنیات کشور در 3 سال گذشته

تشریح وضعیت تولید شیر و لبنیات کشور در 3 سال گذشته
مشاور قائم مقاوم وزیر جهاد کشاورزی با تشریح وضعیت صنایع تولید شیر و لبنیات کشور در سال جاری، از تعطیلی 70 درصد از ظرفیت واحدهای تولیدی لبنی در سه سال گذشته خبر داد.
با تأکید بر لزوم برطرف کردن موانع تولید در حوزه کشاورزی کشور، گفت: 30 درصد از درآمدهای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باید برای حمایت از همه واحدهای تولید در بخش صنایع، صنایع تبدیلی و کشاورزی مصرف می‌شد که البته این مورد قانونی در زمان مناسب اجرایی نشد و آسیب و زیان مالی بسیاری از تولیدکنندگان را به همراه داشت.
وی با انتقاد از عدم ارائه بسته‌های حمایتی به تولیدکنندگان افزود: افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی، هم‌زمان با هدفمند شدن یارانه‌ها،‌ هزینه‌های تولید در همه بخش‌های تولیدی کشور را افزایش داد و این در حالی بود که قیمت محصولات تولیدی این واحدها افزایش چندانی نداشت و مجموعه تولیدی را دچار زیان مالی بسیاری می‌کرد، بنابراین تعدیل نیرو و کاهش سطح تولید به عنوان بیماری همه‌گیر بخش صنعت کشور گسترش یافت.
بسته‌هایی که حمایتشان به دست دامداران نرسید
دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس هشتم،‌ ادامه داد: قرار بود با خریداری نهاده‌های ارزان قیمت و واردات برخی از اقلام مورد نیاز این حوزه به کشور و تحویل آن به دامداران شیری،‌ افزایش سطح تولید شیر در کشور و تعدیل قیمت ان در اولویت کاری دولت باشد، اما این برنامه وعده داده شده نیز به مرحله اجرا نرسید و تورم و کاهش نقدینگی، موجب رکود در تولید گاوداری‌های صنعتی شد.
گاوکشی؛‌ تدبیری برای حذف دام‌های آلوده
وی یادآور شد: در سال‌های 89 و 90 با واردات بی‌برنامه دام‌های زنده به کشور و انتقال بیماری‌های غیربومی مانند تب برفکی و تب کریمه کنگو،‌ بسیاری از دام‌های شیری کشور نیز آلوده شدند و دولت مجبور شد تا در اقدامی بلافصل دام‌های آلوده را از چرخه تولید شیر در کشور حذف کند؛ با حذف شمار بسیار زیادی از دام‌های آلوده،‌ میزان تولید شیر در کشور افت چشمگیری را تجربه کرد و اثرات این کاهش تولید در بازار با افزایش خزنده قیمت‌ها خود را نشان داد.
محمودزاده اعلام کرد: هم‌زمان با گرانی خزنده شیر و فراورده‌های لبنی در سال گذشته دولت تصمیم گرفت تا با وارد کردن نهاده‌های دامی ارزان قیمت، از ایجاد بحران شیر در کشور جلوگیری کند که البته این تصمیم نیز به مرحله اجرا نرسید و به همین علت قیمت هرکیلو شیر خام به مرز 900 تومان هم رسید.
قیمت هر کیلو شیر چگونه محاسبه می‌شود؟
وی با بیان قیمت هر کیلو کنسانتره دام نیز به بیش از 590 تومان رسیده است،‌ گفت: با توجه به این که از هر کیلو کنسانتره، حداکثر 0.7 کیلو شیر تولید می‌شود،‌ می‌توان گفت که تنها هزینه کنسانتره مصرفی در هر کیلو شیر بیش از 800 تومان برآورد می‌شود.
این کارشناس کشاورزی کشور، افزود: با لحاظ کردن قیمت کنسانتره مصرفی و علوفه و نهاده‌های دامی، هزینه انرژی‌های هدفمند شده، هزینه نگهداری دام، دستمزد کارگر و . . . می‌توان هزینه هرکیلو شیر تولیدی را محاسبه کرد.
خوراک‏هاى فشرده شده یا کنسانتره دامى، علوفه‏هاى آردى و خوراک‏هایى که از رشته‏هاى کمى تشکیل شده‏اند را خوراک‏هاى کنسانتره‏اى می گویند؛ وقتى مقدار مشخصى از ماده‏هایى مانند جو، سبوس، تفاله چغندر قند، کنجاله تخم پنبه را با تکمیل‏کننده‏هاى معدنى و ویتامینى مخلوط کنند، خوراک کنسانتره تهیه مى‏شود؛ براى برطرف‏کردن نیاز غذایى دام‏هایى که تولید بالایى دارند، علاوه بر علوفه باید مقدار مشخصى از کنسانتره دامى هم استفاده کرد.
بانک‌ها به دامداران وام نمی‌دهند
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: تصمیم دولت در این برهه زمانی برای حمایت از تولیدکنندگان فرآورده‌های دامی و لبنی،‌ پرداخت تسهیلات ارزان قیمت از طریق بانک‌ها بود که البته این تصمیم نیز با مقاومت بانک‌های عامل روبه‌رو شد و امکان اجرایی شدن نیافت، استدلال بانک‌ها عامل برای عدم پرداخت تسهیلات به دامداران این بود که آنها به نظام بانکی مقروض هستند و تاکنون تسهیلات دریافتی گذشته را تسویه نکرده‌اند.
70 درصد ظرفیت تولیدی‌ها تعطیل است
محمودزاده هشدار داد: هم‌اکنون واحدهای تولیدی شیر و گاوداری‌های کشور به‌طور میانگین با 30 درصد ظرفیت تولیدی خود فعالیت می‌کنند و بسیاری از آنها با تعدیل نیروی انسانی و تعطیلی کامل یا نیمه تعطیلی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ این امر به منزله حرکت کند و رو به توقف کشور در تولید مایحتاج لبنی است.
مشاور قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی،‌ با بیان این که سرانه مصرف شیر در ایران کم‌تر از یک سوم میانگین جهانی است، گفت: توانایی تولید شیر در کشور با در نظر گرفتن ظرفیت‌های فعال تولیدی در زمان کنونی حتی متناسب با میزان کم حجم مصرف داخلی هم نیست و اگر این روند ادامه پیدا کند، باید شاهد واردات شیر و سایر فراورده‌های لبنی نیز باشیم.
این کارشناس کشاورزی کشور، پیشنهاد کرد که با راه‌اندازی مجدد دام‌داری‌ها، واحدهای تولیدی تعطیل شده و تقویت واحدهای فعال و همچنین واردکردن نهاده‌های دامی ارزان قیمت در سریع‌ترین زمان ممکن از ایجاد بحران در بازار شیر که کالایی بسیار ضروری برای سلامتی و رشد افراد جامعه است، جلوگیری کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com