تزریق 875 هزار دُز واکسن آنگارا در واحدهای پرورش مرغ استان مرکزی

تزریق 875 هزار دُز واکسن آنگارا در واحدهای پرورش مرغ استان مرکزی
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: در مدت یک سال گذشته 875 هزار دُز واکسن آنگارا برای مقابله با شیوع و انتقال این بیماری در 13 واحد پرورش مرغ مادر گوشتی این استان تزریق شد.

حسن اثنی عشری افزود: بیماری آنگارا در صورت مشاهده در واحدهای مرغ مادر گوشتی، از طریق جوجه‌های یک روزه به واحدهای پرورش مرغ گوشتی منتقل می شود و نیاز است مرغداران جوجه یک روزه مورد نیاز خود را از واحدهایی که 2 نوبت واکسیناسیون در آنها انجام شده تهیه کنند.

وی با بیان اینکه بیماری آنگارا بیشتر از طریق مرغ مادر و اقدامات جانبی از جمله تردد، دان و وسایل مرغداری به طیور منتقل می‌شود، ادامه داد: رویکرد دامپزشکی استان مرکزی برای ریشه کنی و جلوگیری از انتقال این بیماری در مرغداری‌های گوشتی معدوم سازی و در مرغداری‌های مرغ مادر انجام واکسیناسیون است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: نیاز است صاحبان مرغداری‌های پرورش مرغ مادر ضمن تزریق واکسن در واحدهای خود، انجام ضدعفونی و پاکسازی قبل، حین و بعد از دوره را در دستور کار خود قرار دهند.

اثنی عشری تصریح کرد: از مرغداران خواسته می شود ضمن رعایت اصول قرنطینه‌ای، از ورود خودروها و افراد غیرضروری به داخل واحدهای پرورش طیور جلوگیری کنند و در صورت ضرورت، ضدعفونی خودروها و انجام اصول قرنطینه‌ای برای افراد را در دستور کار خود قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه مرغداران باید حوضچه‌های ضدعفونی را در ورودی واحدهای خود فعال کنند، بیان داشت: مرغداران استان مرکزی برای مقابله با شیوع بیماری آنگارا نیاز است از ورود پرندگان وحشی به داخل انبار دان واحد مرغداری خود جلوگیری کرده و دان مورد نیاز را با ماشین آلات سرپوشیده و مخصوص حمل کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی استان مرکزی تأکید کرد: مرغداران و مسئولین واحدهای پرورش طیور برای جلوگیری از انتقال بیماری آنگارا باید در صورت مشاهده هرگونه تلفات در واحدها، این تلفات را به ادارات دامپزشکی شهرستانهای استان اطلاع رسانی کنند.

اثنی عشری ابراز داشت: آنگارا از جمله بیماری‌های ویروسی جدید با تلفات بالا در بین طیور است و در صورت رعایت نکردن شرایط بهداشتی از سوی مرغداران تلفات سنگینی برای مرغداری‌های استان مرکزی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه بیماری آنگارا نخستین بار در منطقه آنگارای کراچی پاکستان تشخیص داده شد و از سال 1399 در کشور مشاهده شده‌ است، اضافه کرد: این بیماری از یک سال گذشته در واحدهای پرورش طیور استان مرکزی مشاهده شد. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com