ترکیه، کشوری هوشمند در صادرات تخم مرغ

ترکیه، کشوری هوشمند در صادرات تخم مرغ
دکتر سید فرزاد طلاکش، دبیر کل کانون سراسری مرغ تخم گذار ایران، دبیر انجمن صنفی تخم مرغ شناسنامه دار و دبیر ستاد کشاورزی ترویج مصرف تخم مرغ، در مصاحبه با برنامه تصویری "آنتن"  در خصوص صادرات تخم مرغ و نوسان داشتن صادرات گفت: « نوسانات صادرات بحث بازار است و دولت در 3 سال گذشته هیچ ممانعتی برای صادرات نداشته است.»
وی گفت: « سیاست دولت در 3 سال گذشته این بود که به هر صورت ممکن صادرات انجام شود. حتی در سال 94 که در ماه آذر آنفلوآنزا وارد قم شد و سپس به تهران رسید و قیمت تخم مرغ 5500 تومان شد، اتحادیه میهن از نگرانی اینکه دستگاه های نظارتی فعال نشوند، تصمیم گرفت جلوی صادرات را بگیرد اما مدیران وزارت جهاد اعلام کردند که این قیمت خط قرمز ما نیست و صادرات باید انجام شود.»
وی گفت: « ایران در بازار عراق و قطر فقط به علت نوسانات قیمت ناموفق بوده است. ترکیه رقیب اصلی ما در زمینه صادرات است.»
وی افزود: «از اردیبهشت ماه که سازمان دامپزشکی اعلام کرد آنفلوآنزا در ایران وجود ندارد، دیگر هیچ ممانعتی برای صادرات وجود ندارد اما حدود دو ماه طول کشید تا بازار عراق به روی تخم مرغ صادراتی ایران باز شود.»

  • بزودی بازار عراق و افغانستان در زمینه تولید تخم مرغ مستقل می شوند و در 5 سال آینده دیگر نیازی به تخم مرغ های ایران ندارند
  • دکتر طلاکش اظهار داشت: «صادرات کاملا به صورت بسته بندی و شناسنامه دار انجام می شود. واحدهایی که می خواهند کد IR صادرات بگیرند از طریق انجمن شناسنامه دار معرفی می شوند. و عملکرد آنها دقیقا مورد نظارت قرار می گیرد. »

    قیمت صادرات تخم مرغ

    وی در خصوص قیمت صادرات گفت: «قیمت صادرات در حال حاضر به صورت کیلویی مشخص می شود که میانگین آن اکنون 4000 تومان بوده و هنگام انتقال به مرز عراق به 4400 تا 4500 تومان در هر کیلو می رسد. در حالی که ترکیه با تحویل در داخل خاک عراق حدود 200 تومان کمتر از این قیمت صادرات تخم مرغ خود را  انجام می دهد.»
    وی با اعلام اینکه ما کمک هزینه صادرات نمی خواهیم گفت: «دولت با کمک به تولیدکنندگان و صادرکنندگان برتر و ارائه تسهیلات یکساله صادراتی می تواند از صادر کنندگان حمایت کند ودر انتهای هر سال مالی، اقدام به تسویه حساب خود نماید.»
    بزودی بازار عراق و افغانستان در زمینه تولید تخم مرغ مستقل می شوند و در 5 سال آینده دیگر نیازی به تخم مرغ های ایران ندارند
    وی در پایان گفت: «6000 تن صادرات تخم مرغ اصلا عدد قابل قبولی  نیست. از 2 سال گذشته تاکنون صادرات ایران به بازارهای آسیای میانه مثل تاجیکستان، ارمنستان و ترکمنستان متوقف شده و فقط بازار افغانستان و عراق باقی مانده که این بازارها نیز تا 5 سال آینده مستقل خواهند شد و دیگر به آنها نیز صادرات نخواهیم داشت و به همین دلیل انجمن شناسنامه دار به دنبال رقابت در بازار اروپا و آمریکا و آفریقا است.
     
     
    نظر خود را ثبت نمایید
    • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
    • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
    • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
    • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
    Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com