ترکیه در صادرات دام، پیش‌دستی کرد

ترکیه در صادرات دام، پیش‌دستی کرد
شکی نیست که در حال حاضر، قطر به تأمین گوشت از کشورهایی به جز عربستان و هم‌پیمانانش احتیاج دارد. به راستی جایگاه ایران در عرصه تجارت با این کشور کجاست؟
تاجران ایرانی بعد از اتفاقاتی که برای قطر افتاد، به فکر توسعه تجارت با این کشور افتادند که یکی از اقلام مهم در این میان، گوشت قرمز و دام بود. این در حالی است که رقیب سرسختی مانند ترکیه که استراتژی قدرتمندی برای صادرات محصولات کشاورزی خود چیده است، دست از تلاش برنداشته و از هر فرصتی جهت استفاده از بازارهای به وجود آمده استفاده می‌کند. اگرچه ایران توانست چند محموله لاشه گوسفند را به قطر ارسال کند، اما خبرهای خوبی در این ارتباط به گوش نمی‌رسد. زیرا ترکیه به تازگی برای خراب کردن بازار ایران، شروع به ارسال دام زنده به قطر کرده و محصول خود را با قیمتی پایین‌تر از آنچه که باید باشد، عرضه می‌کند.

به عبارتی تجار این کشور، هر راس گوسفند زنده را به قیمت متوسط ۱۲۰ دلار عرضه می‌کنند؛ دامی که منشا آن از ترکیه نیست و کشورهایی مانند گرجستان تأمین کننده اصلی آن به شمار می‌روند. در حالی که طبق گفته تاجران ایرانی، توزیع دام زنده با منشا اوراسیایی در قطر، حداقل باید به طور میانگین ۱۳۰ دلار قیمت داشته باشد؛ وگرنه تاجر ضرر خواهد کرد. بنابراین هدف ترک‌ها چیزی جز جلب رضایت قطری‌ها برای استفاده از دام آنها نیست و در این میان، احتمال می‌رود کم‌کم بازار صادرات لاشه نیز از دست ایران خارج شود.

تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که دولت ترکیه جهت حمایت همه جانبه از صادرکنندگان این کشور، یارانه‌های قابل توجهی در نظر گرفته و علاوه بر آن حمل کالا توسط هواپیما برای تاجر ترک، هزینه‌ای در بر نخواهد داشت. البته رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده، در همین راستا به ایانا گفت: پیش از این، برخی تاجران ترک به این مجمع پیشنهاد دادند تا لاشه‌های دام سبک را به جای قطر، به آنها بفروشند و تاجارن ایرانی از این کشور عقب‌نشینی کنند، اما چنین پیشنهادی پذیرفته نشد و بنابراین ترک‌ها به صادرات دام زنده به قطر روی آوردند.

خبری که دلالان را به اشتباه انداخت
روز گذشته خبری مبنی بر ارسال محموله‌های گوشت قرمز به قطر منتشر شد. البته در متن این خبر تاکید شده بود لاشه‌هایی که به قطر صادر می‌شود، محصول ایرانی نیست و حاصل دام‌های گرجی و ارمنی هستند، اما به نظر می‌رسد برخی رسانه‌ها این مطلب را به نقل از رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده، به درستی منتشر نکرده و گوش دلالان فرصت‌طلب برای ایجاد تنش در بازار را تیز کرده‌اند.
منصور پوریان در این باره گفت: متاسفانه خبر مذکور به گونه‌ای از خروجی این خبرگزاری‌ها منتشر شده که مخاطب را به اشتباه می‌اندازد و خواننده تصور می‌کند لاشه‌های تولید ایران به قطر ارسال شده است؛ اما همانطور که پیش از این نیز گفته شد، لاشه‌های صادر شده به قطر، همگی محموله‌های وارداتی از ارمنستان و گرجستان بودند و حتی یک لاشه دام ایرانی به قطر نرفته است.
وی معتقد است که این اشتباه، بهانه‌ای به دست دلالان داده تا دوباره بر طبل افزایش قیمت‌های داخلی گوشت قرمز بکوبند و جو بازار را که در روزهای اخیر به سمت آرامش در حرکت بود، خراب کنند. بنابراین باز هم تأکید می‌شود که تأمین گوشت قطری‌ها -البته اگر ترک‌ها فرصتی به ایران بدهند- تنها از لاشه‌هایی با منشاء غیرایرانی است و دام‌های داخلی سهمی در این خصوص ندارند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com