ترکیه بعد از آنفولانزای مرغی

ترکیه بعد از آنفولانزای مرغی
درآمد صنعت طیور در ترکیه در سال 2014 به دلیل افزایش تولید داخلی طیور، میزان مصرف و صادرات آن به 4.5 بیلیون دلار رسید. این کشور که نهمین تولید کننده بزرگ دنیا است برای دومین بار در 10 سال گذشته در سال 2015 با مشکل آنفولانزای مرغی و آشفتگی در منطقه مواجه شد. وضعیت این صنعت اکنون در این کشور چگونه است؟
آنفلونزای پرندگان بسیار بیماری زا (HPAI) اولین بار در ترکیه در اکتبر سال 2005 در یکی از محل های پرورش شترمرغ شهر بالیکسیر در شمال غربی ترکیه مشاهده شد. در سال 2007 و 2008 نیز در بخش غربی دریای سیاه و منطقه مارمارا، ترکیه با این ویروس مواجه شد. این کشور در سال 2009 اعلام کرد که دیگر هیچ ویروس آنفولانزای مرغی در ترکیه وجود ندارد. اما در ماه مه سال 2015 دوباره این ویروس در ترکیه ظاهر شد. این موضوع موجب شد تا عراق و اسرائیل واردات طیور و محصولات مربوط به این صنعت را از ترکیه متوقف کنند. از آنجا که نیمی از صادرات ترکیه به عراق صورت می گیرد، ضرر اقتصادی ترکیه از آنفولانزای مرغی در سال 2015، 410 میلیون دلار برآورد شد.

وضعیت کنونی طیور در ترکیه
طبق گزارش اخیر وزارت کشاورزی آمریکا، ترکیه نهمین کشور بزرگ تولید کننده طیور است. تعداد مرغ های تخم گذار این کشور در سال 2015 به 99 میلیون قطعه رسید؛ این میزان نسبت به سال گذشته 5.2 درصد افزایش داشته است. تجهیزات مرغداری اغلب در شمال غربی و غرب ترکیه تولید می شود زیرا در این نواحی مصرف کننده بیشتری وجود دارد وهمچنین به گمرک نیز که مواد اولیه از آن جا وارد می شود نزدیک است. به گفته انجمن تولید کنندگان و پرورش دهندگان گوشت مرغ ترکیه، در سال 2014 تمامی گوشت های تولید شده در این کشور از جمله گوشت مرغ، شتر مرغ و دیگر طیور حدود 2 میلیون تن رسید و این بخش با افزایش 8.8 درصدی رو به رو شد.
طبق اعلام انستیتوی آمار ترکیه، در سال 2014 تولید گوشت مرغ 1,895 میلیون تن و تولید گوشت شترمرغ 48,663 تن بوده است. در سال 2015، تولید گوشت مرغ به میزان1,910  میلیون تن بوده و 93 درصد تولید گوشت را به خود اختصاص داده است.

موجودی خوراک و هزینه های آن
کمبود منابع خوراکی در دسترس موضوعی مسئله ساز بوده است و این بخش همچنان برای رسیدن به اهداف خود که افزایش تولید خوراک در آینده است به تلاش خود ادامه می دهد. هر کدام از این مشکلات در تامین خوراک موجب افزایش هزینه های تولید شده است و در نتیجه امکان رقابت با دیگر کشورها در زمینه صادرات غیرممکن خواهد شد. افت سریع 21 درصدی ارزش پول ترکیه در سال 2015 نسبت به پول رایج دیگر کشورها تاثیر زیادی بر هزینه های خوراک بخش تولید طیور داشته است.    

مصرف طیور و صادرات آن
ترکیه در اتحادیه اروپا بیشترین میزان مصرف گوشت مرغ را به ازای هر نفر دارد؛ میزان مصرف گوشت مرغ در این کشور برای هر نفر 19.39 کیلوگرم در سال 2013 و 21 کیلوگرم در سال 2014 بوده است. حتی در سال 2015 نیز با وجود آنفولانزای مرغی بسیار بیماری زا، مصرف گوشت مرغ کاهش چندانی نیافت هرچند که مصرف کنندگان با شنیدن اخبار خوراک تغییر ژنتیک داده شده طیور و رشد سریع مرغ ها دچار سردرگمی شدند. همین موضوع سبب شد تا مردم ترکیه به مرغ های پرورش داده شده در مزارع و یا مرغ های ارگانیک روی بیاورند.
صادرات طیور ترکیه نیز در سال 2015 به دلیل مشکلات جغرافیای سیاسی و آنفولانزای مرغی با کاهش 17 درصدی مواجه شد. 50 درصد صادرات ترکیه به عراق است و بعد از عراق، اسرائیل، عربستان سعودی، آذربایجان و ازبکستان بیشترین واردات از این کشور را دارند. در سال 2014، میزان صادرات مرغ یا محصولات مربوط به این صنعت در ترکیه 411 میلیون تن برآورد شده است و میزان درآمد حاصل از آن 668 میلیون دلار بود؛ بیشتر این صادرات به عراق صورت گرفته است. در سال 2015، ترکیه 339 میلیون تن مرغ به ارزش 441 میلیون دلار صادرات داشته است. بخش طیور ترکیه معتقد است که اگر هیچ ویروس آنفولانزایی مشاهده نشود صادرات طیور با همان سرعت قبل در سال 2016 نیز ادامه خواهد داشت.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com