ترکیه 10 دلار نرخ تخم‌مرغ صادراتی‌اش را کم کرد

ترکیه 10 دلار نرخ تخم‌مرغ صادراتی‌اش را کم کرد
پس از افزایش تولید تخم مرغ و اضافه بودن 15 هزار تن تخم مرغ مازاد بر مصرف در هر ماه، از زمستان سال گذشته تولیدکنندگان خواستار حذف تعرفه صادرات تخم مرغ و جلوگیری از فاسد شدن محصولات تولیدی‌شان شدند که این موضوع پس از تصویب در هیات دولت دهه دوم اردیبهشت ماه به گمرکات کشور اعلام شد.
تخم‌مرغ که قیمت تمام شده هر کیلوی آن 2750 تومان از سوی وزارت جهاد کشاورزی معین شده است، کیلویی 1300 تومان در بازار فروخته می‌شد که پس از حذف شدن تعرفه صادراتش به کیلویی 1600 تومان افزایش یافته است.
در این باره هدایت اصغری - مدیر عامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار- به ایسنا گفت: قیمت هر شانه تخم مرغ در بازار مصرف هیچ گونه افزایشی نداشته و این محصول همچون گذشته شانه‌ای 5500 تومان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.
وی تصریح کرد:‌با توجه به این‌که برای موفقیت در صادرات باید قیمت محصول با کشورهای همسان خود رقابت‌پذیر باشیم، مسوولان باید از تولید حمایت کرده و جوایز صادراتی در نظر گیرند.
به گفته اصغری ترکیه به عنوان رقیب ایران در تولید تخم‌مرغ، از حمایت‌های ویژه تولیدی و صادراتی برخوردار است به طوری‌که تولیدکنندگان این کشور تسهیلات بلند مدت و با سود قرض‌الحسنه برای تولید دریافت می‌کنند اما مرغداران ایرانی بهره 19 تا 21 درصدی در ازای تسهیلات دریافتی تولید می‌پردازند.
مدیر عامل اتحادیه مرغ میهن افزود: این درحالی است که کشور ترکیه از صادرات این محصول حمایت ویژه‌ای دارد و یارانه صادراتی می‌پردازد. کما این‌که طی چند روز اخیر پس از صفر شدن تعرفه صادراتی تخم مرغ ایرانی، این کشور برای هر کارتن تخم‌مرغ صادراتی به تولیدکنندگانش 10 دلار یارانه می‌دهد تا کشورش را همچنان در صدر رقابت‌های صادرات نگه دارد.
وی تصریح کرد: در صورتی‌که حمایت‌های صادراتی و تولیدی در این بخش نباشد تولیدکنندگان قدرت رقابت در بازارهای صادراتی را ندارند. لذا نگرانی‌ها برای تولید آینده و بازار داخلی همچنان وجود دارد.
اصغری خاطرنشان کرد: بازسازی واحدهای مرغداری و بهینه‌سازی مصرف سوخت به منظور کاهش هزینه‌های تولید از سوی تولیدکنندگان در حال انجام است اما این امر، بخشی از اقدامات برای کاهش هزینه‌ها بوده و تولید صادراتی نیازمند حمایت‌های دولت است.
 
نظرات شما
  •  

    عباس رحیمی گفت : ۹۱/۰۲/۲۵

    بی تدبیری تاکی؟بی برنامگی تا کی؟صنعت مرغ تخمگذارکشور درحال نابودی است ؟24ساعته ازتلویزیون اخبارلحظه به لحظه وبزرگ نمایی بحران اقتصادی اروپا رامی شنویم ولی گویادراین کشور درموردتخم مرغ همه دست اندرکاران مصداق ایه شریفه همگی کرولال شده اند؟برای نجات صنعت مرغ تخمگذارفردابسیاردیرخواهدبود. عباس رحیمی -مراغه

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com