تردید مرغداران به جوجه ریزی

تردید مرغداران به جوجه ریزی
مرغداران استان برای جوجه ریزی و تامین گوشت مرغ بازار به ویژه برای ایام نوروز تردید دارند و معتقدند تولید و پرورش مرغ بدون حمایت مسئولان توجیه اقتصادی ندارد و اگر مسئولان به فکر بازار عید هستند، باید از مرغداران حمایت کنند، در غیر این صورت دست از تولید خواهند کشید.البته برخی از مرغداران هم خوش بین هستند ولی با ۵۰درصد ظرفیت در تدارک جوجه ریزی اند.
مرغداران استان از ضرر ۵۰۰تا۶۰۰ تومانی در تولید هر کیلو مرغ خبر می دهند و اظهار می دارند، باید مسئولان از مرغداران برای تولید مرغ و تخم مرغ حمایت کنند در غیر این صورت شرایطی که در بازار بحرانی و بلبشوی مرغ در تابستان امسال ایجاد شد، در آستانه عید نوروز هم تکرار خواهد شد.ستاد تنظیم بازار هر چند ذخیره سازی مرغ را انجام داده است تا در هنگام نیاز از بازار حمایت کند ولی این راهکار کافی نیست و دلالان و واسطه ها به راحتی می توانند بازار را با مشکلاتی مواجه کنند.
به گفته برخی از مسئولان جلساتی در چند روز گذشته برای حمایت از مرغداران تشکیل شد و جلسه ای هم در چند روز آینده در استانداری برگزار می شود و مسئولان درصدد هستند نهاده ارزان قیمت به مرغداران تحویل دهند تا مرغداران با اطمینان بیشتری به فکر تولید و جوجه ریزی باشند.
در این گزارش نظر تولیدکنندگان و مسئولان ذی ربط را جویا شدیم.
خالی بودن ۵۰درصد ظرفیت تولید مرغداری ها
یک تولیدکننده مرغ و تخم مرغ در مشهد به خراسان رضوی گفت: در حال حاضر میزان جوجه ریزی در مرغداری ها مانند گذشته نیست چون به علت وضعیت نابسامان بازار، مرغدار تمایلی به جوجه ریزی ندارد.
وی افزود: برخی از تولیدکنندگان هم امیدوارند که بازار بهتر شود.
وی گفت: مرغداران ۵۰درصد ظرفیت تولید خود را خالی کرده اند و فقط با ۵۰درصد ظرفیت به تولید می پردازند.
وی متذکر شد: اگر دولت و ستاد تنظیم بازار فکری نکنند نرخ مرغ و تخم مرغ افزایش می یابد.
عطای مرغداری را به لقایش بخشیدم
یک تولیدکننده دیگر هم به خراسان رضوی گفت: در دوره گذشته جوجه ریزی 10.5 میلیون تومان ضرر کردم به همین دلیل دیگر به جوجه ریزی فکر نمی کنم.
وی افزود: گرانی نهاده ها، مشکلات تامین سوخت و بی توجهی مسئولان باعث شد عطای پرورش مرغ را به لقایش ببخشم و فعلاً قصد ندارم جوجه ریزی کنم و پرورش مرغ را ادامه دهم.وی گفت: بسیاری از تولیدکنندگان هم وضعیت سختی را سپری می کنند که در این شرایط مسئولان باید از تولیدکنندگان حمایت کنند.
مرغداران استان برای جوجه ریزی تردید دارند
مرغداران استان به علت اقتصادی نبودن تولید مرغ تمایلی به جوجه ریزی جدید ندارند و چنان چه این روند ادامه یابد بازار گوشت مرغ در آستانه سال ۹۲ بحرانی خواهد بود.معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به این که باید از مرغداران حمایت کرد، به خراسان رضوی گفت: چون مرغدار در حال حاضر در هر کیلوگرم تولید گوشت مرغ ۵۰۰تا۶۰۰تومان ضرر می کند، در فصل جوجه ریزی چندان تمایلی به جوجه ریزی ندارد و اگر این روند ادامه یابد، بازار عید بحرانی خواهد بود.
مهندس صفرپور افزود: در حال حاضروضعیت بازار تولید مرغ و تخم مرغ مناسب نیست و احتمال این که برای بازار عید مرغداران کمتر جوجه ریزی کنند، وجود دارد.
وی متذکر شد: من به مسئولان استان گوشزد کرده ام باید هر چه زودتر میزان زیان دهی در مرغداری ها کم شود و حداقل مرغ دار با تولید مرغ و تخم مرغ متضرر نشود.
وی گفت: اگر این امر محقق نشود احتمال این که جوجه ریزی انجام نشود و یا کمتر شود، وجود دارد.
وی با اشاره به جلساتی که در استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی برگزار شده است، گفت: جلسات دیگری هم هفته جاری در استانداری خواهیم داشت تا از مرغداران به نوعی حمایت کنیم.
وی افزود: در حال بررسی هستیم تا شرکت پشتیبانی امور دام تولیدات مرغداران را با یک نرخ مناسب خریداری کند یا این که نهاده ارزان قیمت در اختیار مرغداران قرار گیرد تا تشویق شوند جوجه ریزی کنند.وی خواستار حفظ امنیت تولید داخلی مرغ و تخم مرغ در استان شد و گفت: ستاد تنظیم بازار حداقل برای مصرف مردم به مدت ۳تا۴ماه مرغ ذخیره کرده است و علاوه بر آن کشتی های حامل نهاده های دامی در بنادر کشور لنگر انداخته است و به زودی نهاده های دامی می رسد.
وی افزود: اگر به نوعی از مرغدار حمایت شود، نگاه آن ها برای جوجه ریزی تغییر خواهد کرد.
کاهش انگیزه مرغداران برای جوجه ریزی
مدیر عامل اتحادیه کشاورزی مرغداران گوشتی خراسان رضوی هم با اشاره به این که هزینه تمام شده تولید بالاتر از نرخ بازار مصرف است، به خراسان رضوی گفت: انگیزه مرغداران برای جوجه ریزی و تولید کاهش یافته است و اگر تمهیداتی برای حمایت از تولیدکنندگان اتخاذ نشود، در چند ماه آینده بازار مرغ و تخم مرغ آشفته خواهد شد.علی راسخی افزود: با توجه به این که هزینه سوخت در فصل زمستان به دیگر هزینه های تولید مرغداران افزوده می شود، مشکلات مرغداران افزایش می یابد.وی گفت: برای متعادل کردن هزینه تمام شده تولید، مسئولان جلساتی را تشکیل داده اند و در حال اتخاذ تمهیداتی هستند و پیش بینی می شود نهاده ارزان قیمت به مرغداران تحویل داده شود.

 
نظرات شما
  •  

    سعید گفت : ۹۱/۱۰/۱۲

    مرغ اگه 3500 بشه تازه سر به سره هر کی میگه 200 یا 300 گران شه خوبه معلوم نیست چطور پرورش میده با این تولیدی که مرغدارا هنوز میکنند و مردمی هم که کمتر به سمت خوردن گوشت میرن عاقبت ما چه خواهد شد.........

    پاسخ...
  •  

    تهران چ گفت : ۹۱/۱۰/۱۴

    عدم جوجه ريزي از زماني كه دولت محترم بجاي حل ريشه اي مشكلات به سياست بگير و ببند روي آورد قابل پيش بيني بود و همان زمان بسياري از كارشناسان هشدار داده بودند كه اگر توليد مرغ براي توليد كننده سود نداشته باشد ديگر توليد نخواهد كرد و اين موضوع يك فرمول پيچيده اي نيست و همانطور كه براي مثال صنعت كفش و نساجي از ميان رفت ، صنعت مرغداري هم ميشود رو به نابودي رود و اين به تدبير مسئولين آگاه نيازمند است نه اينكه معاون محترم وزير صنعت و تجارت با ژست اعلام ميكند ما بال پرواز قيمت مرغ را شكستيم كه البته در جاي خود قابل تقدير است اما ايشان فراموش كرده اند رژيم غذايي مردمان ما به دليل اعتقادات و ممنوعيات شرعي ،محدود به گوشت مرغ و گاو و گوساله و گوسفند و ماهي و بوقلمون است و ما مانند برخي كشورها كه هر موجود زنده اي را در سبد غذايي ايشان ميتوان يافت نيستيم پس با حساسيت و انديشه بايد سياست گذاري نمود و به منافع مصرف كننده و توليد كننده بصورت مشترك نگاه كرد و هيچ طرف را قرباني طرف ديگر نكند

    پاسخ...
  •  

    وحید گفت : ۹۱/۱۰/۱۸

    واقعا حق با شماست 3500 تومان سر به سره مرغدار ها بیچاره میشن با این قیمتها ولی باز هم میریزن تا تا تا ......که کلا دیگه نتونن بریزن اون وقت قیمت خوب میشه عجب شغلی

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com