تردد خودرو حامل دام بدون گواهی حمل بهداشتی دامپزشکی ممنوع است

تردد خودرو حامل دام بدون گواهی حمل بهداشتی دامپزشکی ممنوع است
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ایوان گفت: جابجابی ، واردات و تردد خودرو حامل دام بدون گواهی حمل بهداشتی دامپزشکی ممنوع است.
فارس جناق با ذکر انجام و اتمام مرحله دوم طرح مایه کوبی دام ها علیه بیماری تب برفکی در جمعیت دامی شهرستان ایوان بر لزوم رعایت موارد ایمنی و پیشگیرانه در خصوص بیمارهای دامی و به طور خاص تب برفکی تاکید کرد .
وی با ذکر اینکه نواحی مرزی استان ایلام که مناطق پرخطر نیز محسوب می شوند باید به صورت جدی کنترل شود گفت: واردات دام از کشورهای همجوار باید به طور کامل تحت نظارت بهداشتی و دامپزشکی قرار گیرد.
وی واردات دام از عراق از طریق استان های همجوار را از جمله علل شیوع سال گذشته تب برفکی دراستان ایلام و شهرستان ایوان ذکر کرد و از نیروی انتظامی خواست که از تردد خودروهای حامل دام فاقد گواهی حمل بهداشتی دامپزشکی ممانعت کرده و با متخلفان برخورد قانونی و قضایی کند.
رئیس اداره دامپزشکی ایوان گفت: مرحله دوم مایه کوبی دام ها علیه بیماری تب برفکی در جمعیت دامی این شهرستان با اولویت دام های عشایری و نواحی پرخطر به پایان رسید.
وی با یادآوری اینکه در مرحله اول اجرای طرح مایه کوبی دام ها بر علیه تب برفکی سه هزار و 162 راس گاو و گوساله و 141 هزار راس گوسفند و بزتحت پوشش این طرح قرار گرفتند افزود: با اجرای مرحله دوم نیز 2 هزار و 531 راس گاو و گوساله برضد تب برفکی مایه کوبی شدند .
جناق افزود: همچنین طبق بازرسی بهداشتی دام و طیور کشتاری در کشتارگاه ها پنج هزار و 162 راس لاشه گوسفند و بز و 447 لاشه گوساله به دست آمد.
وی یادآور شد: برای اجرای برنامه واکسیناسیون از واکسن های تولید داخل موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی همچنین از واکسن وارداتی مریال فرانسه استفاده شد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ایوان گفت: اگر در مهر و آبان امسال واکسن مورد نیاز به موقع در دسترس ما قرار گیرد با انجام عملیات مایه کوبی از بروز بیماری تب برفکی به طور کامل پیشگیری می شود.
وی اظهار کرد: 140 هزار راس دام سبک، دو هزار و 850 راس دام سنگین و 60 واحد مرغداری در این شهرستان وجود دارد که 183 هزار و 120 متر مربع برای نگهداری این دام ها در نظر گرفته شده است.
وی توصیه کرد: دامداران باید سطح آگاهی و دانش خود را در مورد بیماری های مختلف احشام بالا ببرند و با دانش و شناخت بیماری ها، به مقابله و کنترل آنها بروند.
شیوع گسترده بیماری تب برفکی که از منطقه خاورمیانه و از مرزهای شرقی وارد کشور شد باعث از بین رفتن احشام زیادی در مناطق مختلف کشور از جمله استان ایلام شد.
میکروب این بیماری که زمستان فعال است در فصل سرما فعالیت خود را در بین دام ها به ویژه جمعیت بره و بزغاله شروع کرده و با فرارسیدن فصل گرما تضعیف شده و به تدریج از بین می رود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com