ترخیص ۲۲ کشتی‌ خوراک طیور نیازمند همکاری مناسب بانک مرکزی

ترخیص ۲۲ کشتی‌ خوراک طیور نیازمند همکاری مناسب بانک مرکزی
یک کارشناس کشاورزی گفت: بانک مرکزی برای ترخیص نهاده‌های معطل مانده در گمرک همکاری مناسب کند، چون اقدام به واردات جدید حداقل سه ماه طول می‌کشد.
مهدی حاج حسینی در مورد وضعیت ترخیص کشتی‌های خوراک طیور که از 4 ماه پیش در بنادر جنوب کشور روی آب معطل هستند، گفت: بعد از 8-7 روز بلاتکلیفی بالاخره قطعی شد که ارز مبادله‌ای برای ترخیص این محموله‌ها پرداخت شود.
واردکننده نهاده دامی با بیان اینکه هنوز 22 کشتی محموله نهاده خوراک طیور در بنادر جنوب کشور روی آب است و دموراژ (هزینه معطلی) سنگینی پرداخت می‌شود، گفت: امیدوارم مرکز مبادلات ارزی هم همکاری کند، تا هر چه زودتر ارز برای ترخیص این محموله‌ها تحویل داده شود.
طی یک ماه گذشته دو محموله کشتی کنجاله سویا به وزن ۱۰۰هزار تن ترخیص شد و هنوز 22 محموله کشتی که از 3ماه پیش در بندر لنگر انداخته و منتظر تحویل ارز هستند، ترخیص نشده است.
حاج حسینی در پاسخ به اینکه خوراک طیور بعد از ترخیص محموله را به چه قیمتی در اختیار مرغداران قرار می‌دهید؟ گفت: باید فرمول قیمتی از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و شرکت پشتیبانی امور دام تعریف شود، اینکه آیا قیمت توزیع برمبنای ارز مرجع یا ارز مبادله‌ای باشد، روی قیمت تاثیرگذار است.
وی ادامه داد: در صورتی که مبنای قیمت ارز مبادله‌ای باشد، قیمت خوراک طیور در بازار افزایش می‌یابد و طبیعی است که دولت برای جلوگیری از این افزایش قیمت باید مابه‌التفاوت دو نرخ ارز 1226 و 2477 تومان را پرداخت کند.
حاج حسینی در پاسخ به اینکه دولت اعلام کرده است، مابه‌التفاوت دو نرخ ارز 1226 و 2477 تومان را پرداخت خواهد کرد، بنابراین نباید افزایش قیمتی وجود داشته باشد، گفت: این مهم است که دولت این مابه‌التفاوت را چه زمانی پرداخت می‌کند، اگر قرار باشد 4 ماه دیگر این مابه‌التفاوت پرداخت شود، واردکننده قادر به تأمین آن نخواهد بود.
حاج حسینی گفت: طی 4 ماه معطلی کشتی‌ها در بندر، روزانه دموراژ سنگینی پرداخت می‌شود، واردکنندگان دیگر توان تحمل این همه هزینه سنگین را ندارند و اگر دولت هم بخواهد مابه‌التفاوت‌ها را 4 ماه دیگر پرداخت کند، برای وارد کنندگان اسفناک خواهد بود.
وی تأکید کرد: در شرایطی که تولیدکنندگان دام و طیور نیاز شدید به خوراک طیور دارند، باید بانک مرکزی نهایت همکاری خود را داشته باشد، تا ارز تخصیص یابد و محموله‌های نهاده ترخیص شود.
وی گفت: دولت یازدهم قول بهبود معیشت مردم را داده است و ترخیص نهاده‌های مانده در گمرک‌ موجب تقویت تولید و کاهش قیمت محصولات پروتئینی در بازار می‌شود.
این واردکننده نهاده کشاورزی تصریح کرد: در این میان بانک مرکزی و نیز وزرای نفت و صنعت هم که قرار بود، در تأمین ارز کمک کنند، باید اقدام سریع در این مورد انجام دهند.
حاج حسینی تصریح کرد: هر اقدامی برای واردات حداقل 3 ماه طول می‌کشد که تولید کنندگان نمی‌توانند در این مدت بدون نهاده،به تولید دام و طیور اقدام کنند، بنابراین باید همکاری همه‌جانبه‌ای برای ترخیص نهاده‌هایی که وارد شده است، انجام شود.
این کارشناس مسائل کشاورزی و دامپروری تأکید کرد: صنعت طیور با موجود زنده سر و کار دارد و در صورتی که جیره غذایی آنها یک روز نرسد، از بین خواهند رفت.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com