تدوین معیارهایی برای مصرف 250 قلم دارو در حوزه دامپزشکی

تدوین معیارهایی برای مصرف 250 قلم دارو در حوزه دامپزشکی

رئیس سازمان دامپزشکی گفت: 250 قلم دارو در بخش دام، طیور و آبزیان مصرف می شود که 50 قلم آن را آنتی بیوتیک ها تشکیل می دهند. سازمان دامپزشکی برای ثبت و انتخاب این داروها معیارهایی تدوین کرده است.
دکتر محسن دستور رئیس سازمان دامپزشکی در برنامه جشن سلامت که در مرکز همایش های رازی برگزار شد، با اعلام این مطلب اظهار داشت: اولین تاثیر مصرف این داروها در حوزه بهداشت عمومی است.
وی افزود: سازمان دامپزشکی در بخش مرتبط با بهداشت و سلامت دام فعالیت هایی انجام داده است.
دستور با اشاره به اقدامات سازمان دامپزشکی در حوزه بیماریهای مشترک و زئونوز تصریح کرد: طی سالهای مختلف سازمان دامپزشکی اقدامات مثبتی را در این رابطه در سراسر کشور پیگیری کرده است.
وی اضافه کرد: میزان ابتلا به بیماری تب مالت در حوزه دام طی سال 89 نسبت به مدت مشابه سال قبل 27 درصد کاهش نشان می دهد.
رئیس سازمان دامپزشکی گفت: به طور قطع تاثیر کاهش ابتلا به بیماری تب مالت در حوزه دام ها در حوزه انسانی نیز قابل مشاهده است و این موفقیت در سایه همکاری های بین دو بخش بهداشت و دامپرشکی به دست آمده است.
وی افزود: در رابطه با بیماری سل نیز همکاری های بین بخشی میزان درگیری و آلودگی در سال 89 را نسبت به مدت مشابه سال قبل 410 درصد کاهش داده است.
دستور از تلاش سازمان دامپزشکی برای ارتقاء نظارت ها در فرآورده های خام دامی خبر داد و گفت: در رابطه با مصرف برخی داروها در تولید مواد پروتئینی اقداماتی پیش رو است.
وی افزود: سازمان دامپزشکی تلاش می کند با اقدامات پیشگیرانه نیاز به مصرف دارو در تولید مواد پروتئینی را به حداقل برساند.
دستور از تدوین طرح های مختلف در رابطه با کاهش مصرف دارو خبر داد و گفت: پایش باقیمانده دارویی در شیر آغاز شده است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات مناسب سازمان دامپزشکی تعیین باقیمانده دارویی و سموم در ماهی قزل آلا است که نتایج خوبی از آن به دست آمده است.
رئیس سازمان دامپزشکی افزود: در رابطه با پایش باقیمانده سموم در ماهی قزل آلا از سال 90 بخشی از فعالیت ها به مرحله اجرا خواهد رسید.
وی اظهار داشت: در تولید عسل گوشت قرمز و سفید نیز فعالیت های مناسبی آغاز شده است.
وی با اشاره به هشدار وزیر بهداشت در مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک در صنایع طیور اظهار داشت: با توجه به شرایط پرورشی و تراکم بالا در صنعت طیور که سالانه با یک میلیارد جوجه ریزی همراه است تا حدودی مصرف آنتی بیوتیک اجتناب ناپذیر است.
وی ادامه داد: دستورالعمل تولید مرغ عاری از آنتی بیوتیک تهیه و به استانها ابلاغ شده است.
دستور اذعان داشت: در حال حاضر تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک در پنج استان کشور اجرایی شده است و واحدهای پرورشی علیرغم سختی کار محصول سالم به بازار عرضه کرده اند.
رئیس سازمان دامپزشکی گفت: اگر چه در گذشته تصور می شد بار مالی ناشی از تولید محصول سالم سبب عدم استقبال جامعه می شود، اما مرغ عاری از آنتی بیوتیک با استقبال مناسب جامعه روبه رو شد.
وی گفت: با ایجاد شرایط بهداشتی مناسب در صنعت طیور علاوه بر کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها نتایج خوبی برای سلامت جامعه به دست خواهیم آورد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com