تحمیل خسارت‌های مالی فراوان به مرغداران

تحمیل خسارت‌های مالی فراوان به مرغداران
بازهم بی‌برنامگی‌ها و اتخاذ سیاست‌های غلط سبب شد تا حکایت تولید مرغ‌های مازاد و باد کردن آنها روی دست مرغداران خراسانی تکرار شود؛ این مسئله نشان می‌دهد میزان تولید با نیاز بازار همخوانی ندارد و خسارت‌های مالی فراوانی را به مرغداران تحمیل کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، بازار مرغ خراسان رضوی همواره با مشکلات فراوانی روبه‌رو است و این بار ماجرای تولید مرغ مازاد بر نیاز بازار، اسباب ورشکستگی مرغداران را فراهم کرده و به اعتقاد کارشناسان تداوم این مسئله در آینده‌ای نزدیک به کاهش تولید و در نهایت افزایش قیمت مرغ می‌انجامد.
یکی از کارشناسان صنعت مرغداری در ارتباط با این موضوع گفت: در حال حاضر برای حل مشکل تولید مرغ مازاد بر نیاز بازار باید به صادرات روی آورد بنابراین نباید مرغدار را وادار کرد تا از تولید به خاطر وجود مرغ مازاد دست بردارد زیرا در غیر این صورت قیمت مرغ آنقدر بالا می‌رود که مصرف کننده نیز متضرر می‌شود.
لزوم مدیریت صحیح تولید مرغ مازاد بر نیاز بازار
عباس نعیمی‌راد اظهار کرد: اکنون سال‌هاست که فعالیت در بازار مرغ برای تولیدکنندگان دارای صرفه و توجیه اقتصادی نیست زیرا هربار بنا به شرایطی همانند تولید مرغ مازاد، این بازار با مسئله رکود مواجه می‌شود.
وی بیان کرد: نبود سوددهی لازم و مورد حمایت قرار نگرفتن تولیدکنندگان در کنار صدور مجوزهای جدید برای واحدهای مرغداری، آن هم در شرایطی که با مشکل مرغ مازاد روبه‌رو هستیم، آینده فعالیت در این صنعت را نگران کننده کرده است.
وی با اعلام اینکه نباید اجازه دهیم که مرغدار و تولیدکننده ما به راحتی ورشکسته شود، افزود: ورشکستگی مرغداران به موضوع تولید آسیب وارد می‌کند بنابراین باید مشکلات تولید مازاد را با برنامه‌ریزی مناسب مدیریت و مانع ورشکستگی و ضرر و زیان تولیدکنندگان شد.
نبود هماهنگی و همخوانی هزینه‌های تمام شده با قیمت مرغ در بازار
این کارشناس صنعت مرغداری تاکید کرد: تنها راهکار حل این مسئله؛ انجام صادرات و یا ارائه سبد کالا به خانواده‌هاست.
وی افزود: عدم هماهنگی و همخوانی هزینه‌های تمام شده با قیمت مرغ در بازار، دخالت و دست درازی دلالان و افزایش قیمت نهاده‌های دامی؛ بخش دیگری از مشکلاتی است که صنعت مرغداری را تهدید کرده و حل هریک از این مسائل نیازمند تدبیر و برنامه‌ریزی است زیرا طی سال‌های گذشته این صنعت از سیاست های غلط رنج برده و اکنون به خاطر اتخاذ همین سیاست‌ها و بی‌توجهی به صادرات، موضوع تولید مازاد به مرغداران ضربه وارد کرده است.
نعیمی راد با اشاره به اینکه دلالان و واسطه‌ها در بازار مرغ دخالت دارند، اظهار کرد: تکمیل زنجیره تولید مرغ در استان می‌تواند مانع دست درازی دلالان و کاهش هزینه‌ها شود؛ البته مرغداران این استان باید از سوی شرکت پشتیبانی امور دام و مسئولان جهاد کشاورزی نیز به لحاظ مالی مورد حمایت جدی قرار گیرند.
صدور 350 ‌هزار قطعه مرغ به خارج از استان
در همین ارتباط معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی؛ حسین صفرپور اظهار کرد: تکمیل زنجیره تولید و فعالیت تشکل‌ها می‌تواند وضعیت صنعت مرغداری را بهبود بخشیده و دست دلالان را کوتاه کند.
وی با اشاره به مسئله تولید مازاد مرغ ادامه داد: در حال حاضر برای حل این مشکل قرار است ٣٥٠‌ هزار قطعه مرغ به خارج از استان صادر شود اما باید به این نکته هم اشاره کرد که این تولید مازاد تاکنون ورشکستگی مرغداران را در پی نداشته و صحبت‌هایی که در این خصوص مطرح می‌شود، صحت ندارد.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی تاکید کرد: اگر چه در شرایط فعلی، وضعیت تولید مرغ در سطح این استان بسیار مطلوب است اما قیمت‌ها پایین آمده و این امر به نفع مصرف‌کننده و به ضرر تولیدکننده است، البته این موضوع در درازمدت به نفع مصرف کننده هم نیست زیرا وقتی انبارها از محصول پر شود دیگر نمی‌توان نوسانات بازار را کنترل کرد.
وی یادآور شد: صنعت مرغدارى به خاطر منبع درآمد و نقشی که در اقتصاد و اشتغال داشته دارای اهمیت بالایی است و از این رو تمام اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته جهاد کشاورزی در راستای سر پا نگه داشتن این صنعت است.
صفرپور تاکید کرد: تولید انبوه این محصول با وجود تامین نیاز داخلی می‌تواند به عنوان یک کالای صادراتی دارای ارزش افزوده بالایی باشد به همین علت به منظور جلوگیری از دپوی مرغ و نقشی که این صنعت در رونق اقتصادی دارد، مجوز ٣٥٠‌ هزار قطعه مرغ به خارج از استان را صادر کرده‌ایم.
وجود 3 ‌میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار مازاد بر نیاز خراسان رضوی
رئیس اتحادیه مرغداران تخم‌گذار مشهد با اشاره به اینکه اکنون بیش از ٣‌ میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار مازاد بر نیاز در این استان وجود دارد، بیان کرد: این تعداد مرغ تخم‌گذار باید هرچه سریع‌تر از چرخه تولید کنار گذاشته شوند زیرا انباشته شدن آنها، به لحاظ اقتصادی برای مرغداران و تولیدکنندگان خسارت‌بار است.
محمد منتظمی عنوان کرد: تا هنگامی که انبارها از وجود مرغ تخم گذار انباشته باشد، نمی‌توان به کنترل نوسانات بازار پرداخت بنابراین باید با صادرات مرغ زمینه کاهش مرغ‌های دپو شده را فراهم کرد.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: صنعت مرغدارى نقش به‌سزایی در رونق اقتصادی و اشتغالزایی دارد و باید این صنعت بیش از بیش مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.
انباشتگی مرغ معلول چند علت اساسی است
علی رضایی در زمینه انباشت مرغ و تولید مازاد آن اظهار کرد: تنها راهکار حل مشکل تولید مرغ مازاد و جلوگیری از دپوی آن صادرات است اما در واقع  انباشتگی مرغ معلول چند علت اساسی بوده و یکی از دلایل این امر ناشی از عدم برنامه ریزی لازم برای تولید است طوری که مرغداران بدون توجه به نیاز واقعی بازار به شکل سنتی اقدام به تولید مرغ می‌کنند و علت دوم مربوط به مسئله بی‌توجهی به صادرات است.
وی با اشاره به اینکه نبود تشکل قوی برای اجرای تصمیمات این بخش نیز بر دامنه مشکلات صنعت مرغداری افزوده، گفت: متاسفانه مرغداران نمی توانند برای این صنعت تصمیم بگیرند و به نظر می‌رسد در چنین شرایطی دولت باید ضمن کاهش دخالت‌های مستقیم، زمینه فعالیت پررنگ تشکل‌ها را فراهم سازد.
رضایی عنوان کرد: به هم خوردن توازن میان عرضه و تقاضا سبب شده تا مرغ‌های تولیدی روی دست مرغداران باقی بماند و از سویی دیگر صدور بی‌رویه مجوز برای تولید مرغ آن هم در شرایطی که صادرات این محصول به خاطر قیمت بالا کار دشواری است، بر مشکلات این صنعت افزوده است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر قیمت مرغ در کشور ایران به دلیل هزینه سوخت و نهاده‌های دامی از نرخ سایر کشورها بالاتر است و این مسئله سبب شده تا در زمینه صادرات این محصول موفقیت چندانی را کسب نکنیم.

 
نظرات شما
  •  

    ضرغامی مرغدار متضرر گفت : ۹۳/۰۸/۱۸

    صنعت بی صاحب.
    مرغداران در حال سوختن هستن ومسولین در حال تماشا وشاید هم خوشحال که تورررم را کنترل کرده اند.
    هرچه سریعتر باید این اتش را خاموش کرد واین کار توسط مسولین باید صورت گیرد.
    یا باید تولید مازاد خود را تو خبابون بریزم تا مسولین متوجه بشوند این مرغ روزانه 4000ریال هزینه دارد که مرغدار گرفتار بدبخت باید بعد 70 روز کار وتلاش بابت هر مرغ 3کیلویی 4 هزار تومان ضرر بدهد اقایان مفهوم نیست؟؟ حال محاسبه کنید یک واحد کوچک 20000قطعه ای 80 میلیون تومان باید ضرر دهد .ایا بعد 70 روز این انصاف است؟؟؟

    پاسخ...
  •  

    مرغدار کوچولو گفت : ۹۳/۰۸/۱۸

    من پانزده روز مونده که مرغ های مرغداریم رو بار بزنم .نمیدونم چی پیش میاد . ده هزار و پونصد تا ریختم ده هزار و سیصد و چهل تا با وزن دو و نهصد برای اون موقع دارم . اگه من سود نکنم کی باید جواب بی خوابی و بدبختی های منو بده .

    پاسخ...
  •  

    محمدی گفت : ۹۳/۰۸/۱۹

    مرغدار بدبخت همیشه مرغ رو که خوب پرورش میده بازار چنان خرابه که ضرر میکنه وقتیم که بازار خوبه تلفات میده توروخدا بفکر حمایت از مرغداران باشید این انصاف نیست هیچ برنامه مدونی هم نیست حالا 3 ماه دیگه مطمئن باشید انقدر مرغدار ورشکسته داریم که وارد کننده های مرغ حالشو ببرن همینه که همش درجا میزنیم

    پاسخ...
  •  

    ورشكسته گفت : ۹۳/۰۸/۱۹

    متاسفانه بزگترين مشكل در اين صنعت كم سوادى و نداشتن علم است و بيشتر فعالان هنوز سنتى مشغول بكارند و هميشه هم بصورت تجربى أندك سودى هم داشته اند اما امروز با اين بحران فعلى نمى شود انها را متقاعد به همكارى در جهت زنجيره توليد كرد و از انها خواستار همكارى شد و أفكار قديمى قابل هضم با أفكار جديد و مدرن نيست ( خودم با خيلى از موارد برخودار داشتم ) بنابراين تنها راه حل ورود دولت جهت هماهنگى و راه نجات توليد است كه متاسفانه دولت هم از شرائط فعلى به خاطر مشكلاتش رازى بوده و اين وضع مدتها آدامه دارد

    پاسخ...
  •  

    مرغدار تنها گفت : ۹۳/۰۸/۱۹

    سلام. خسته نباشید میگم به همه اونایی که قصد داشتن مرغدار رو نابود کنن و موفق شدن انشاله که خدا ازتون نگذره که همه رو بدبخت و بدهکار کردین مطمئنم خدا ازتون نخواهد گذشت من تازه ازدواج کردم ولی اول زندگی به جای خوشی همش گریه سهم زندگی من بود واقعا که مسولین خیلی بی لیاقت هستن من نمیدونم ریس جمهوری که هی شعار میده الان کجاست یعنی صدای خرد شدن این صنعت به گوشش نرسیده.
    جان مرغدار امد به نفس. ای شه خوبان تو به فریاد رس

    پاسخ...
  •  

    فرزان گفت : ۹۳/۰۸/۱۹

    خدايا خودت كمك كن به دوستانى كه مرغ انها اماده بار است در حال حاضر قيمت مرغ عرفى كيلويى ٣٢٠٠ تومن رسيده وچند تن از دوستانم مرغ شان به وزن 4 كيلو رسيده كسى مرغ را نمى خرد خدايا كمكشان كن كه اين دولت تدبير اميد چه بر سر اين توليد كننده گان بيچاره أورد اخه كجاى دنيا اين كار را با توليد كننده شان ميكنند

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    مرغدار روبه سکته احمد توحیدیان نعیما گفت : ۹۳/۰۸/۱۹

    ایقد دم از بی صاحبی نزن خدای ناکرده ادمیم وصاحب قدرت وعقل ومنطق بیایید تاروز شنبه مورخه 25/8/93جهت صاحبدار کردن این صنعت قبل از سکته کردن ویا خودکشی مرغداران حداقل یک اتوبوس از هر شهرستان به مقصد پاستور واز انجا باپای برهنه وپیاده داد دلمان را به مقام معظم رهبری برسانیم ..باشد که مسولین ازدرد دلمان اگاه وفکری به حال زارمان بردارند .انشاالله

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    فرهاد گفت : ۹۳/۰۸/۲۰

    با این حال ما مرغداران بایدبه فکر تنظیم جوجه ریزی باشیم مسئولان صنعت مرغداری خیلی بی کفایت هستند

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    عمرانی گفت : ۹۳/۰۸/۲۱

    بی کفایتی دولت را نشون می ده اونا که خوشحالا باید مرغداران تجمع کنند

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    احمدتوکلی گفت : ۹۳/۰۸/۲۱

    موافق

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    مرغداری جوان و نو پا با کوله باری از ضرر گفت : ۹۳/۰۸/۲۱

    سود که هیچی عزیز جان اگه با این قیمت حالا باشه باید یه 40 میلیونی هم بزاری بره. من در آستانه ی فروش و در آستانه ی ضرر 130 میلیون تومانی هستم.

    پاسخ...
  •  
    گفت : ...

    مهدی گفت : ۹۳/۰۸/۲۱

    موافق

    پاسخ...
  •  

    حسین آفاقی گفت : ۹۳/۰۸/۲۱

    سلام.33 سال در کارهای اجرایی وتولید مرغ بوده وهستم.تا زمانیکه مرغداران تشکل منسجم و کارآمد در سراسر کشور نداشته باشند،وضعیت نا بسامانی اقتصادی در این بخش همچنان ادامه خواهد داشت.

    پاسخ...
  •  

    یه برشکست دیگه گفت : ۹۳/۰۹/۲۲

    سلام
    منم دوستان ورشکست شدم رفتم تو لجن زاری که این مسئولین محترم درست کردن 120میلیون تومان ضرر کردم حالا در به در دنبال وامم هیچ جا به منه تولید کننده این مملکت
    وام نمیدن از بس چک برگشتی و وام معوق دارم از همتون میخام واسم دعا کنین.مرغداریمم گذاشتم فروش هیچ کس جلو نمییاد که بدم این... تا حد اقل بدهکاری هامو صاف کنم

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com