تحریم بازار روسیه از سوی اروپا، تلنگری به تولید و صادرات مرغ مازندران

تحریم بازار روسیه از سوی اروپا، تلنگری به تولید و صادرات مرغ مازندران
تحریم بازار 57 میلیارد دلاری صنایع غذایی و کشاورزی روسیه توسط اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای آمریکایی باعث شد تا تولید کنندگان مرغ در استان مازندران جهت حضور در این بازار به نوسازی کشتارگاهها و نیز تجهیز مراکز آزمایشگاهی و تولید مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک بپردازند.
استان مازندران که 11درصد مرغ کشور را تولید می کند برای ورود به بازار غذایی و کشاورزی روسیه اخیرا تلاش دو چندانی را آغاز کرده از جمله آن می توان به سفر مسوولان دولتی و بخش خصوصی این استان به مسکو برای بازاریابی و زمینه سازی صادرات محصولات کشاورزی به ویژه مرغ ، گل و گیاه ، مرکبات و کیوی به این کشور یاد کرد. توجه به ضوابط و مقررات بهداشتی، نحوه تولید، کشتار و بسته بندی مرغ مازاد بر مصرف و یا در واقع مرغ صادراتی و نیز زمان و چگونگی پرورش آن از جمله نکات مهم و مورد توجه جدی تولید کنندگان مرغ در مازندران برای حضور در بازار روسیه است.
مدیر کل دامپزشکی و معاون پشتیبانی دام استان مازندران در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ساری عنوان کردند که مرغ های استان سالم و عاری از بیماری است و ذخیره سازی مرغ صادراتی نیز آغاز شد.
آنان در جلسه - دوشنبه - کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران افزودند: مقوله حضور در بازار مصرف مرغ در کشور روسیه سبب شد تا علاوه بر اینکه تجهیزات آزمایشگاهی دامپزشکی به روز شود ،روند تولید مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک با وزن استاندارد یک کیلوو 200تا یک کیلو 500گرم نیز مورد توجه مرغداران قرار بگیرد.
به گفته مسوولان مازندران ،مقوله صادرات مرغ مازاد بر مصرف استان بر اساس معیارهای بهداشتی کشور روسیه تلنگری شد تا به نوسازی کشتارگاه و تجهیز شدن به سامانه شکم خالی کن نیز توجه شود.
سید حسن رضوانی مدیر کل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه تمامی آزمایشگاه های دامپزشکی استان مجهز به آخرین تجهیزات مورد نیاز برای آزمایش تولیدات محصولات صادراتی کشاورزی به ویژه مرغ شده است،گفت: امسال یک میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات آزمایشگاهی هزینه شده است.
وی با بیان اینکه شرایط و امکانات برای نظارت و انجام آزمایش تولید مرغ صادراتی در دامپزشکی مازندران فراهم شده است، اظهار داشت: کشتارگاه ها نیز می توانند با تجهیز شدن به امکانات و تجهیزات لازم کد کشتار مرغ صادراتی را از دامپزشکی بگیرند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مرغ های تولیدی استان مازندران بهداشتی ، عاری از بیماری و قابل مصرف است، ادامه داد: اینکه در مبحث صادرات تمامی ضوابط بهداشتی محصولات کشاورزی بر اساس معیارهای کشورهای هدف باید باشد، امری طبیعی است و دلیلی بر غیر بهداشتی بودن مرغ هایی که در داخل مصرف می شود، نیست.
وی با بیان اینکه امروز دامپزشکی مازندران آماده است تا فرایند تولید مرغ تا مرحله بسته بندی را بر اساس معیارهای محصولات صادراتی انجام بدهد، خاطر نشان کرد: بسیاری از معیار هایی که از سوی کشورهای مورد تقاضای مرغ مطرح می شود ، این ضوابط در تولید همان محصول داخل کشورشان رعایت نمی شود.
وی با بیان اینکه تاکنون مجوز چهار هزار و 700تن مرغ صادراتی در استان مازندران صادر شده است، خاطر نشان کرد: چهار هزار و200 تن به کشور عراق و مابقی به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر شده است.
مدیر کل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه آزمایشگاه های بخش خصوصی نیز که مجوز فعالیت از این داره کل را دارند ، مورد تایید هستند، بیان داشت: واحدهای تولیدی مرغداری ها می توانند با عقد قرار داد ،روند تولید مرغ سالم را با این آزمایشگاه ها منعقد کنند و محصول نهایی با انجام آزمایش در آزمایشگاه دامپزشکی مورد تایید قرار خواهد گرفت.
وی عرضه مرغ صادراتی را با وزن یک کیلو و 200تا یک کیلو و 500گرم دانست و بیان داشت: این مرغ در دوره 36 تا 40روزه به مرحله کشتار می رسد .
وی با بیان اینکه 40 کارخانه فرآوری در استان مازندران فعالیت دارند که مرغ های با وزن بالا را تبدیل به دیگر محصولات می کنند، اظهار داشت: از آنجاییکه برای افزایش وزن مرغ بیشتر از یک و 500گرم از دارو استفاده می شود، این نوع مرغ ها برای صادرات مورد نظر نیست.
وی تاکید کرد :البته این نوع مرغ غیر بهداشتی و بیمار محسوب نمی شوند چراکه در فرایند فرآوری باقیمانده سموم آن از بین می رود.
سید مصطفی ابراهیمی معاون پشتیبانی امور دام مازندران در این نشست با بیان اینکه 11درصد مرغ کشور در استان تولید می شود ، گفت: در حال حاضر با تجهیز شدن امکانات به روز آزمایشگاه های دامپزشکی، مرغ ها بر اساس ضوابط صادراتی از تولید کنندگان خریداری و ذخیره سازی مرغ های صادراتی نیز شده است.
وی با بیان اینکه دولت برای تنظیم بازار و حضور در بازار صادراتی خرید و ذخیره سازی را انجام می دهد، اظهار داشت: امسال سه هزارو 770 تن قرار داد خرید مرغ صادراتی در استان منعقد شده است که تا کنون هزار تن آن خریداری شد.
ابراهیمی با بیان اینکه امسال 20 هزار تن مرغ که قابلیت صادرات ندارد در مازندران برای تنظیم بازار خریداری و ذخیره سازی شده است، ادامه داد: این مقدار خرید در استان برابر با 15 درصد خرید کشور است.
معاون پشتیبانی امور دام مازندران با بیان اینکه امسال تاکنون 200تن مرغ صادراتی از استان به کشور تاجیکستان صادر شده است، ادامه داد: قرارداد صادرات 500تن مرغ به کشور افغانستان نیز منعقد شده است.
وی خطاب به تولید کنندگان مرغ و کشتارگاه های استان مازندران ،گفت: مرغداران باید روند تولید مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک و سالم و کشتار استاندارد را داشته باشند تا بتوانند در بازار صادرات قرار بگیرند.
ابراهیمی تصریح کرد: واحدهای تولیدی مرغ و کشتارگاهها ظرفیت تولید مرغ صادراتی را دارند که البته برای انجام این امر به سرمایه درگردش و تسهیلات نیاز دارند.
' رمضانی ' مدیر یکی از شرکت های تولید کننده مرغ صادراتی استان مازندران به وجود 330 کشتارگاه کشور اشاره کرد و گفت: کمتر از 33 واحد این کشتارگاه مجهز به دستگاه اتوماتیک خالی کردن شکم مرغ هستند.
وی با بیان اینکه کشتارگاه های مازندران نیز باید به این دستگاه ها مجهز شوند تا فرایند کشتار و بسته بندی استاندارد و بر اساس ضوابط و مقررات دامپزشکی باشد.
وی با بیان اینکه مرغ صادراتی مازندران قابلیت رقابت با برندهای ترکی و برزیلی را دارد، بیان داشت: به دلیل عدم نظارت در امر صادرات مرغ های بی کیفیت برند مرغ های ایرانی را با چالش مواجه کرده است.
سالانه حدود ‎ 180هزار تن گوشت مرغ در مرغداری های استان مازندران تولید و به بازار مصرف عرضه می شود که از این مقدار ‎ 30درصد مصرف داخلی استان و مابقی برای مصرف خارج از استان عرضه می شود.
در صنعت مرغداری استان مازندران ‎962 واحد مرغ گوشتی با ظرفیت ‎ 16میلیون و ‎ 61هزار و ‎ 460قطعه وجود دارد.
همچنین در مازندران ‎ 33واحد مرغداری تخمگذار باظرفیت ‎ 941هزار و ‎230 قطعه و ‎ 23واحد موسسه جوجه کشی با ظرفیت ‎ 28میلیون و ‎ 935هزار و ‎ 600قطعه فعالیت می کنند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com