تبدیل گندم به خوراک دام رسماً تائید شد

تبدیل گندم به خوراک دام رسماً تائید شد
وزیر جهاد کشاورزی با تائید رسمی تبدیل گندم به خوراک دام در سالهای ۹۰ و ۹۱ گفت: آزادسازی قیمت آرد و نان، افزایش خود مصرفی گندم، افزایش قیمت علوفه و فروش محصولات بالاتر از قیمت تضمینی را ۴ دلیل کاهش فروش گندم به دولت اعلام کرد.
صادق خلیلیان افزود: آزادسازی قیمت آرد و نان، افزایش میزان خود مصرفی گندم بین روستائیان، افزایش قیمت علوفه و فروش محصولات کشاورزان بالاتر از قیمت خرید تضمینی محصولات کشاروزی را از دلایل کاهش میزان خرید تضمینی گندم توسط دولت در سال دو سال اخیر است، همچنین سیاستگذاری و ساماندهی مناسب وزارت جهاد کشاورزی باعث شده کشاورزان محصولات خود را با قیمت‌های بالاتر از خرید تضمینی بفروشند.
وی ادامه داد : با آزادسازی قیمت آرد و نان در سال 90 که برای اولین بار در طول چند دهه اخیر صورت گرفت، بخش خصوصی و کارخانجات آردسازی در زمینه خرید گندم فعال شده در نتیجه سهم دولت از خرید تضمینی کاهش یافت.
وزیر جهاد کشاورزی گفت : به دلیل اینکه قیمت خرید تضمینی گندم در سال 91 از کشاورزان کیلوئی 420 تومان و قیمت فروش آن به کارخانجات کیلوئی 465 تومان در نظر گرفته شد، کارخانجات به صورت مستقیم گندم را با قیمتی ما بین این 2 عدد از کشاورزان خریداری کردند که هم به نفع کشاورزان و هم به نفع کارخانجات آردسازی بوده، در نتیجه رغبت کشاورزان برای فروش گندم خود به دولت کاهش یافت و کارخانجات نیز تمایل بیشتری به خرید گندم از کشاورزان داشتند.
خلیلیان با اشاره به اینکه رابطه‌‌ای میان افزایش خریدهای تضمینی و میزان تولید وجود نداردگفت: به عنوان مثال در سال 89 به دلیل پایین بودن قیمت جو در بازار میزان خرید تضمینی این محصول به حدود 1 میلیون و 450 هزار تن رسید اما در سالهای 90 و 91 به دلیل موفقیت کشاورزان در فروش جو با قیمتهای بالاتر از نرخ تضمینی در بازار، حتی یک کیلوگرم از این محصول به دولت فروخته نشد.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: بنابراین نخریدن جو به صورت تضمینی توسط دولت دلیل بر کاهش یا نبود تولید این محصول در کشور نیست زیرا میزان جو تولید شده در کشور طی سال 91 به بیش از 3.7 میلیون تن رسیده که نشاندهنده افزایش تولید این محصول در کشور است.
وی با بیان اینکه با آ‍زاد سازی قیمت آرد و نان ، برای کشاورزان مقرون به صرفه خواهد بود که بخشی از گندم را برای تامین نیازهای خود به مصرف برسانند افزود : در نتیجه میزان خود مصرفی گندم برای تامین آرد و نان بین کشاورزان و روستائیان افزایش یافته که این اتفاق خوش یمن منجر به فروش کمتر گندم به دولت شده است ، این در حالیست که درگذشته خرید تضمینی گندم درانحصار دولت و قیمت آرد و نان بسیار نازل بود و کشاورزان ترجیح می‌دادند گندم تولیدی خود را به طور کامل به دولت بفروشند، آرد را ارزانتر از دولت دریافت و نان را از نانوایی خریداری کنند بنابراین، خود مصرفی هم جزئی بود.
خلیلیان خاطر نشان کرد: افزایش قیمت علوفه در سال 90 و 91 سبب شده که بخشی از گندم تولیدی کشور در واحدهای مرغداری، دامداری و کارخانجات خوراک دام به مصرف برسد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com