تبدیل سیستان و بلوچستان به پایلوت ایجاد مگافارم صنعت دام و طیور

تبدیل سیستان و بلوچستان به پایلوت ایجاد مگافارم صنعت دام و طیور
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: استان سیستان و بلوچستان به پایلوت ایجاد مگافارم‌های مرتبط با صنعت طیور و دام با توجه به شرایط اقلیم گرم و شرجی در آینده تبدیل خواهد شد.
علیرضا رفیعی پور در دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان که در دفتر کار استاندار برگزار شد، افزود: این استان از ظرفیت خوب دامی، زیرساخت‌های بهداشتی، قرنطینه و کشتارگاه‌های صنعتی برخوردار است که این وضعیت قابل ارتقاء است.
وی  ادامه داد: با توجه به نزدیکی این استان به مرزهای شرقی کشور برای واردات دام، وجود نژادهای دام بومی چون گاو سیستانی و گوسفند بلوچی، آبزیان، شتر  و ماکیان زمینه اشتغال فراهم است.
همچنین استاندار سیستان و بلوچستان در دیدار با رئیس سازمان دامپزشکی کشور و مدیران استانی جهاد کشاورزی و دامپزشکی با اشاره به وجود 70 هزار نفر شتردر استان، صید 80 درصد ماهیان تن کشور و برداشت 1200 تن میگو از مزارع سایت گواتر اظهار داشت: حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری در صنعت گوشت و پرورش طیور و توسعه و تجهیز واحدهای فنی و آزمایشگاهی نظارت بر فرآورده‌های خام دامی در استان نیازمند حمایت در سطح ملی است.
سید دانیال محبی بیان کرد: زمینه ایجاد پرواربندی‌های دام در تمام دامداری‌های مجاز استان در شعاع بالاتر از 100 کیلومتر فراهم شود. حجم واردات دام از مرزهای شرقی استان ، صنعت تولید و استحصال گوشت قرمز را به یکی از صنایع اشتغالزا و دارای ارزش افزوده تبدیل کرده است.
نماینده عالی دولت در استان افزود: با توجه به تهیه سند شتر از سوی جهاد کشاورزی و مستعد بودن  زمینه پرورش آن در  استان گفت: به‌منظور کاهش قاچاق  برای خروج شتر وارداتی به مقصد استان‌های هدف برنامه ریزی شود.  
وی ضمن تاکید بر کنترل بیماری‌های دامی نظیر تب برفکی، خواستار تفویض اختیارات بیشتر به سازمان جهاد کشاورزی و دامپزشکی استان با رعایت استانداردهای دامپزشکی برای تسریع تصمیم گیری شد.
محبی ادامه داد: استان نیازمند تامین نیروی انسانی متخصص، بطور ویژه افزایش سهم کارشناسان دامپزشکی است.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این دیدار با اشاره به انجام مطالعات پژوهشی صورت گرفته برای تهیه سند شیلات و سند پرورش شتر گفت: استعداد قابل توجه دامی استان به علت انجام نشدن کارهای پژوهشی در گذشته، مغفول مانده است. علی اصغر جمشیدنژاد تاکید کرد: با توجه به مزیت واردات دام از کشورهای همسایه و نرخ بالای قیمت گوشت ، این استان قابلیت تامین بخشی از نیاز مصرفی بازار گوشت قرمز کشور را دارد.

بومی‌سازی قرنطینه‌های دامی در مناطق مرزی
همچنین معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به 290 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در بخش دام، طیور و صنایع مرتبط با آن در استان گفت: حدود 100 هزار شغل در این بخش بیانگر جایگاه استان است که قابلیت ارتقاء دارد.
علی اصغر میرشکاری اظهارداشت: ظرفیت قرنطینه‌های دامی در مناطق مرزی متناسب با شرایط منطقه بومی‌سازی شود.
وی با اشاره به ظرفیت صنعتی و سنتی پرورش دام، ماکیان و طیور در استان افزود: با توجه به 51 درصد جمعیت روستایی استان، دامداری‌های کوچک توسط تشکل‌های مردمی در روستاها ایجاد شود.
میرشکاری خواستار تامین بخشی از گوشت کشورهای حوزه خلیج فارس توسط استان با رایزنی دیپلماتیک شد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com