تب بالای قیمت دام در آستانه عید قربان

تب بالای قیمت دام در آستانه عید قربان
در چند‌ماهه اخیر شاهد افزایش بی‌رویه قیمت گوشت در بازار بوده ایم. قیمت گوشت در بازار به هرکیلو ۳۳تا۳۴هزار تومان نیز رسیده است.
کارشناسان مربوطه علت افزایش گوشت دام را در ماه‌های اخیر صادرات بی‌رویه دام و کمبود دام زنده در بازار اعلام کردند.به رغم اینکه در چند ماه گذشته اقدامات لازم برای جلوگیری از صادرات صورت گرفته است، اما تغییری در کاهش گوشت دام در بازار به چشم نمی‌خورد. بر اساس بررسی‌های انجام گرفته قیمت دام زنده در سال گذشته بین۱۲‌هزار تا ۱۲هزار و ۵۰۰تومان بوده است و در سال جاری قیمت گوشت افزایش زیادی داشته و این افزایش قیمت همچنان پابرجاست. با توجه به نزدیک‌شدن عید قربان نیاز بازار به دام زنده افزایش خواهد یافت و طبیعتا بازار دام زنده و گوشت دام داغ‌تر خواهد شد.
دولت برای تامین نیاز بازار به گوشت دام اقدام به واردات گوشت از آسیای میانه کرده است. دولت با سیاست واردات گوشت، سعی بر این دارد قیمت گوشت را ثابت نگه دارد و با نزدیک‌شدن به عید قربان از افزایش بی‌رویه قیمت گوشت و نیز افزایش قیمت دام زنده جلوگیری کند. قیمت گوشت وارداتی در بازار بین 34 تا 35‌هزار تومان است و دلیل عرضه گوشت وارداتی توازن قیمت در بازار آزاد است. مساله واردات گوشت موضوع صادرات و قاچاق گوشت درکشور را نیز مطرح می‌‌کند. مسئولان مربوطه در پی طرح موضوع صادرات و قاچاق گوشت دام و نیز دام زنده در بازار اظهار می‌کنند در حال حاضر از صادرات گوشت دام جلوگیری شده، اما مساله قاچاق در برخی نقاط کشور همچنان وجود دارد. از دلایل دیگر گران بودن گوشت دام می‌توان به احتکار دام زنده توسط دامداران اشاره کرد. دامداران از فروش دام های خود در بازار ممانعت به عمل می‌آورند تا با نزدیک‌شدن به عید قربان بازار فروش دام را داغ‌تر کنند. با نزدیک‌شدن به عید قربان بازار دام زنده درحال‌حاضر با شش‌هزار تومان افزایش قیمت رو‌به‌رو شده است. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی قیمت دام زنده را طبق پیش‌بینی‌های انجام داده بین 17 تا 18هزار تومان تخمین زد و این احتمال را داده تا روز جمعه که عید قربان است نرخ دام زنده افزایش نیابد. باید خاطرنشان‌کرد که سال گذشته قیمت هرکیلو دام زنده بین 12 تا12هزار و 500 تومان بوده و در سال جاری با توجه به کمبود دام در بازار با افزایش 5500تومانی به‌طور تقریبی به کیلویی 18‌هزار تومان رسیده است.
توجه به سلامت خرید دام زنده
مساله‌ دیگری که با نزدیک‌شدن به عید قربان باید مورد توجه قرار گیرد موضوع سلامت دام با توجه به احتمال شیوع تب کنگو در کشور است. تفاوت عید قربان 1396 با سال های قبل، وضعیت هشداری است که سازمان دامپزشکی کشور در مورد شیوع بیماری تب کریمه‌کنگو در کشور داده است. با توجه به اینکه عید قربان 96 در فصل گرما قرار گرفته احتمال شیوع بیماری تب کریمه‌کنگو در بین دام‌ها وجود دارد. اگر در این زمینه اقدامات نظارتی و بهداشتی لازمه صورت نگیرد باعث ایجاد مخاطرات جدی در کشور خواهد‌شد. بیماری تب کریمه‌کنگو از طریق تماس با کنه‌های آلوده، له‌کردن کنه‌ها، گزیده‌شدن توسط آنها، تماس با خون و خونابه تازه، تماس با گوشت تازه در صورت زخم بودن بدن و مواردی از این قبیل به انسان منتقل می‌شود. درباره اینکه آیا این بیماری از طریق خوردن گوشت نیز به انسان منتقل می‌شود یا خیر، باید چنین عنوان‌کرد که تاکنون گزارشی مبنی بر‌ اینکه فرد از طریق خوردن گوشت آلوده آسیب دیده باشد، ارائه‌نشده‌است. رئیس سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرده‌است در مجموع سه‌هزار و ۳۱۸ نفر در ذبح بهداشتی دام در مراسم عید قربان نظارت می‌کنند که از این تعداد ۱۱۳۳ دکتر دامپزشک، ۱۶۰۹ نفر بازرس بهداشتی و ۵۷۶ روحانی بر ذبح شرعی نظارت خواهند‌کرد. در سال گذشته ۴۱۷ لاشه دام به‌‌طور کامل ضبط شد و سه‌هزار و ۴۶۰ ضبط جزئی علاوه بر ضبط دل و جگر های ناسالم انجام شد. با توجه به هشدار سازمان دامپزشکی بهتر است دام‌ها قبل از اینکه به مراکز عرضه عید قربان بیایند، از طریق سامانه قرنطینه دامپزشکی نظارت‌های لازم روی آنها انجام‌شود و لازم است کلیه نظارت‌های بهداشتی لازم قبل، حین و بعد از کشتار روی این دام‌ها صورت‌گیرد. با توجه به موارد ذکر شده سازمان دامپزشکی از مردم خواسته‌است که با توجه به نزدیک‌شدن عید قربان از ذبح دام در مناطق شهری و روستایی خارج از نظارت دامپزشکی اکیدا خودداری‌کنند و احتمال شیوع این بیماری را کاملا جدی بگیرند. تب کریمه کنگو در دام علائم مشخصی ندارد. قبل از مصرف گوشت لاشه ذبح شده این محصول باید حتما به مدت ۲۴ ساعت در فریزر قرار گیرد تا احتمال مخاطرات بهداشتی آن از بین برود.
دلالان در بازارداغ دام زنده
از موارد دیگری که با توجه به نزدیک‌شدن عید قربان برای بازار دام اتفاق می‌افتد پیدا‌شدن دلالان در بازار دام است. با توجه به نیاز بازار و بالا رفتن تقاضا برای دام زنده، فعالیت دلالان نیز در زمینه خرید و فروش دام زنده افزایش پیدا می‌کند. دلالان از یک هفته مانده به عید قربان برای خرید دام زنده فعالیت خود را شروع می‌‌کنند. دلالان به دام های خریداری شده از دو یا سه‌روز مانده به عیدقربان، علوفه و نان نمکین می‌خورانند تا وزن گوسفند را افزایش دهند. این کار سبب می‌شود گوسفندان بیش از حد معمول آب بنوشند و وزنی بیش از وزن واقعی پیدا کنند. گوسفندی که شکم پر باشد تا پنج‌کیلو بیشتر از وزن واقعی را نشان می‌دهد. هر زمان که برای خرید به مراکز مراجعه ‌کنید گوسفندان در حال خوردن و نشخوار هستند. باید یادآور‌شد که گوسفند شکم‌خالی را روی باسکول نمی‌برند. با توجه به افزایش تقاضا برای دام زنده و گوشت در عید قربان نباید اجازه داد دلالان با ورودشان و ایجاد جو و تنش در بازار دام گرانی گوشت را رقم بزنند. این در حالی است که با توجه به این نکته که حاجیان در این ایام دام زنده را قربانی می‌کنند و در مراسم ولیمه حجاج نیز از فراورده های گوشتی استفاده می‌شود، و نیز تقاضای بالای دام زنده و گوشت دام در این ایام، احتمال می‌رود بازاردام‌زنده دچار کمبودهایی شود و متقاضیان دام به دلالان روی بیاورند. در این راستا دام‌های عشایر پادزهر مناسبی برای مقابله با جوسازی دلالان در بازار گوشت است.
سایر تخلفات بازار دام در عید قربان
دستکاری در باسکول‌ها از سایر تخلفاتی است که در بازار داغ دام در عید قربان وجود دارد. دستکاری در باسکول تا 15‌کیلوگرم گوسفند را چاق‌تر نشان می‌دهد. پس از کشتار هم عنوان می‌کنند که وزن ازدست‌رفته متعلق به امعا و احشا و پوست بوده است. با توجه به موارد ذکر شده مردم باید دام زنده را از مراکز معتبر خریداری کنند، چرا که در برخی مراکز وزن دام فروخته شده با وزن واقعی دام تفاوت فاحش دارد. هر‌ساله در آستانه عید قربان شاهد افزایش بی‌رویه قیمت دام هستیم که این امر در سال جاری دو چندان شده‌است. قیمت دام از 12‌هزار تومان به 18هزار تومان افزایش یافته و این امر حاکی از عدم نظارت مسئولان برای تنظیم بازار است. این در حالی است که مسئولان عنوان می‌کنند برای جبران کمبود بازار پنج‌هزار راس دام از سوی شبکه تعاونی و تشکل‌های عشایر استان در آستانه عید قربان در میادین عرضه خواهد شد. لازم به ذکر است که عشایر غرب کشور از کوچ برگشته‌ و در حال عرضه دام خود در بازار هستند و این می‌تواند به تعادل بازار دام کمک کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com